Policie musí znovu vyšetřit okolnosti tragické nehody při rallye v Lopeníku, při které přesně před pěti lety tragicky zemřely čtyři dívky. Jediným obviněným v případu je traťový komisař Petr Plášek.
Policie musí znovu vyšetřit okolnosti nehody při rallye v Lopeníku
Státní zástupce teď obžalobu od soudu stáhl a policii nařídil znovu okolnosti nehody prošetřit. Policisté by podle něj zároveň měli zvážit trestní odpovědnost dalších lidí.
Informace ČT sdělil mluvčí Okresního soudu v Uherském Hradišti Michal Tománek. Potvrdil je také státní zástupce Tomáš Pindur. „Věc byla vrácena policistům z krajského ředitelství ve Zlíně, aby tu věc ještě došetřili a zvážili trestní odpovědnost dalších osob,“ komentoval pro ČT posun v případu bez dalších podrobností žalobce.
Soudy se už případem v minulosti zabývaly několikrát. Podle žaloby měl komisař Plášek dívky včas vykázat do bezpečné zóny, což neudělal. V únoru 2015 ho potrestal okresní soud v Uherském Hradišti osmnáctiměsíčním podmíněným trestem. Podle soudu smrt čtyř dívek zavinil z nedbalosti. Odvolací krajský soud ale trest zrušil a případ vrátil státnímu zástupci.
Novou obžalobu si Plášek vyslechl v květnu 2017. Kauzu měl opět řešit Okresní soud v Uherském Hradišti. „V současné době nejsou v tomto trestním řízení konány žádné úkony ze strany soudu. Během minulého týdne došlo ke zpětvzetí obžaloby ze strany okresního státního zastupitelství v Uherském Hradišti,“ okomentoval v pátek případ mluvčí soudu Michal Tománek.
Rychlostní zkouška, 10. listopadu 2012
Tragická nehoda se stala 10. listopadu 2012. Při první rychlostní zkoušce Rallye Lopeník vyletělo závodní auto bratří Bartončíkových mimo trať a narazilo do skupiny pěti divaček. Nejdříve srazilo dvě z nich poblíž hromady dřeva, otřelo se o betonový sloup a asi o padesát metrů dále u plotu smetlo i další divačky. Dvaapadesátiletá žena utrpěla těžké zranění, čtyři dívky v rozmezí od sedmi do dvaceti let střet nepřežily.
Záznamy z kamer ze závodních vozů potvrdily, že k traťovému komisaři se pár minut před tragédií připojilo několik osob. Podle předpisů měl traťový komisař ženy z místa nebezpečného pro sledování závodu vykázat, ze záznamu vyplývá, že to neudělal. Paradoxem je také skutečnost, že tři ze čtyř obětí se měly stát traťovými komisařkami a několik hodin před rallye samy prošly řádným školením.
Jezdce Michaela Bartončíka ani navigátora Josefa Bartončíka policie z nehody neobvinila. „Vznikla jezdeckou chybou řidiče a podepsal se na ní i poryv bočního větru, ale v tomto případě není možné vyvozovat odpovědnost posádky vozidla, protože šlo o řádně schválený závod na uzavřené trati s tím, že o bezpečnost v okolí se postará pořadatel. Ten také musí zajistit, že v nebezpečné blízkosti nebudou žádní diváci,“ vysvětlila Macalíková.