Praha – Soukromé vlaky z Kralup nad Vltavou přes Prahu do Benešova by mohly začít jezdit od 1. srpna – podle Správy železniční dopravní cesty má právě od začátku srpna společnost Arriva vlaky zájem využívat zarezervované trasy na kolejích. Vedení firmy však zatím nechce konkrétní termín potvrdit. Také mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský upozornil, že firma zatím nesplňuje podmínky, které by jí skutečně umožnily vyjet – například její vlaky nemají povolení k provozu na českých kolejích.
Pojedou soukromé motoráky po koridoru od sprna? Ještě nemají razítka
Jízdní řády soukromých vlaků společnosti Arriva vlaky z Kralup nad Vltavou přes Prahu do Benešova jsou v jízdním řádu od začátku roku, ovšem s poznámkou „od vyhlášení“ bez konkrétního termínu. Podle mluvčího SŽDC Jakuba Ptačinského má Arriva zájem na rezervované trasy vyjet od 1. srpna, start svých vlaků ovšem spojila také s odstraněním povodňových škod na trati Praha – Kralupy nad Vltavou. Velká voda na ní poškodila zabezpečovací zařízení, vlaky proto musí zpomalit a nabírají až desetiminutová zpoždění. „Až se odstraní povodňové škody, postupně se zapojíme do dopravního procesu,“ uvedl ředitel firmy Jaroslav Richter. Že jeho vlaky vyjedou 1. srpna, však nechtěl Richter potvrdit. „Bylo by nezodpovědné říci třeba od 1. srpna, pakliže to z technických důvodů nebude možné,“ podotkl. Upozornil také, že Arriva vlaky zřejmě nebude provozovat všechny spoje uvedené v jízdním řádu.
Trasa vlaků Arriva:
Kralupy nad Vltavou – Libčice nad Vltavou – Řež – Praha-Bubeneč – Praha-Masarykovo nádraží – Praha-Libeň – Praha-Hostivař – Říčany – Čerčany – Benešov u Prahy a zpět
Podle Jakuba Ptačinského zatím Arriva není k provozování vlaků připravena, chybí jí technické zázemí včetně toho nejdůležitějšího – schválených vlaků. „Z našeho pohledu ale dopravce přišel s takovým zázemím a nabídkou trasy, která pro nás jako správce trati byla neakceptovatelná,“ uvedl Ptačinský s tím, že Arriva vlaky také nemá zajištěné stání pro vlaky a možnost tankování ani potřebné zaměstnance. Jaroslav Richter je ale přesvědčen, že mu Drážní úřad schválí vlaky do konce června. Podle Richtera splnila Arriva všechny požadavky úřadu. Ačkoli celá trasa vede pod trolejemi a většinou také po moderních koridorových tratích, chce Arriva jezdit se staršími německými motoráky, které Německé dráhy (DB) označují jako řadu 628.
Společnost Arriva vlaky je součástí české divize nadnárodní dopravní firmy Arriva, jejímž vlastníkem je DB. Kromě železniční firmy vlastní česká Arriva také tři autobusové dopravce, kteří provozují regionální dopravu ve Středočeském a Královéhradeckém kraji. Její postavení ale zřejmě brzy vzroste, mateřská DB totiž nedávno koupila středoevropskou část dalšího nadnárodního dopravce Veolia Transport, kterou chce začlenit právě pod Arrivu. Veolia dnes v Česku jezdí na autobusových linkách v šesti krajích, provozuje také železniční dopravu na Železnici Desná.