V pondělí se pro řidiče otevře dosud neprůjezdná padesátimetrová část budoucí dálnice D3 mezi Ševětínem a Borkem. ČT to potvrdila mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková s tím, že stavbaři tento týden dokončili poslední práce. Úsek nemohli donedávna zprovoznit kvůli vlastnickým sporům mezi bývalým majitelem a Ředitelstvím silnic a dálnic.
Padesát sporných metrů. Pro řidiče se otevře kus D3 mezi Ševětínem a Borkem
Celou část D3 mezi Ševětínem a Borkem, která je dlouhá asi deset kilometrů, chtějí silničáři zprovoznit do konce letošního roku. Stavba vyjde na více než 933 milionů korun bez daně.
„Mohu potvrdit, že po dohodě s investorem v pondělí 9. září v dopoledních hodinách dojde k převedení dopravy na levou část dálnice D3, kde se nachází pozemek, na kterém jsme mohli zahájit práce až v polovině srpna,“ uvedla pro Českou televizi mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková.
Tím skončí nutné objíždění, kdy řidiči museli od prosince minulého roku z nové poloviny dálnice sjet na starou silnici I/3 a následně se po několika desítkách metrů opět vrátit zpět.
Na padesáti metrech bylo nutné položit asfalt a kompletně dodělat kanalizaci, zasíťování i konstrukční vrstvy. Vozovka se tam navíc napojovala na již postavenou dálnici. Podle Štočkové se ale takové práce běžně provádí, nešlo tedy o nic náročného.
Aby se desetikilometrová část mezi Ševětínem a Borkem mohla tento rok zprovoznit, musí stavbaři zmíněnou část staré silnice I/3, po které museli řidiči zablokovaný padesátimetrový úsek objíždět, ještě přestavět na odpovídající dálniční parametry.
Opakované vyvlastnění
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) muselo sporný pozemek vyvlastňovat hned dvakrát; do svého vlastnictví ho sice mohlo získat už v roce 2017, silničáři ale majiteli za vyvlastnění nezaplatili včas, a ten proto následně požádal stát, ať mu pozemek vrátí.
ŘSD pak o vyvlastnění požádalo podruhé. Proti tomu se ale majitel začal bránit nejdřív u krajského úřadu, následně pak u českobudějovického krajského soudu, který nakonec v květnu jeho žalobu odmítl. Majitel pak sice podal kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu v Brně, stížnost ale nemá odkladný účinek. ŘSD tak v srpnu získalo pozemek do svého vlastnictví.
Sporný úsek u Tábora
Kvůli stavbě D3 celkem vyvlastnil stát na úseku Ševětín–Borek asi deset pozemků. Úsek dlouhý 10,6 kilometru má stát přes 933 milionů korun bez DPH, hotový by měl být do konce roku.
Ze 171 kilometrů plánované dálnice D3 je teď v provozu šedesát kilometrů. Po dokončení úseku Ševětín–Borek bude možné dojet po D3 od hranice Středočeského a Jihočeského kraje až ke krajskému městu – Českým Budějovicím.
Úzkým hrdlem ale stále zůstane část dálnice na obchvatu Tábora. Tam ŘSD už několik let řeší spor s bratry Bratránkovými o napojení jejich nemovitosti na dálnici. Řidiči tak musí na přibližně 400 metrů dlouhém úseku jezdit v dopravním omezení.