Děčín – O objednávání víkendové dopravy na železničních tratích, které v minulosti opustil, uvažuje Ústecký kraj. Na vlaky určené pro turisty by mohl začít připlácet od roku 2015. Při mimořádné jízdě na jedné z těchto tratí – tzv. Švestkové dráze z Lovosic do Mostu – to slíbil hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM).
Ožijí Kozí či Švestková dráha? Kraj o tom přemýšlí, zlevní-li autobusy
V posledním desetiletí stáhl Ústecký kraj osobní vlaky z nekterých tratích, kde podle úředníků jezdilo příliš málo cestujících. O pravidelnou dopravu tak přišla Švestková dráha stejně jako Doupovská dráha (Kadaň – Podbořany/Kadaňský Rohozec) a navzdory velkým protestům obcí také Kozí dráha (Děčín – Oldřichov u Duchcova). Na těchto tratích dnes sice vlaky jezdí, ale objednávají je obce a jezdí obvykle jen o prázdninových víkendech, jde tak nanejvýš o několik desítek spojů za rok. Kraj na jízdy přispívá, ovšem nesystematicky ze svého fondu.
Teď kraj zvažuje, že se na některé z těchto tratí vrátí naplno. „Ústecký kraj připravuje koncepci pravidelné a systematické podpory těch regionálních železničních tratí, které neslouží pro dopravní obslužnost, ale mají zásadní význam pro rozvoj cestovního ruchu,“ uvedla mluvčí kraje Magdalena Hanáčková. Podmínkou podpory turistické dopravy na lokálkách je ale podle ní úspěch tendrů na autobusovou dopravu, které probíhají – kraj chce nové vlaky zaplatit právě z očekávaných úspor za autobusy. Mluvčí se v souvislosti s objednávkou turistické dopravy zmínila o Švestkové a Kozí dráze a také o Moldavské horské dráze, kde ale dnes kraj víkendové vlaky objednává.
Že by turistické vlaky jezdily prázdné, se kraj neobává. „S řádnou propagací je možné přilákat na konkrétní příležitosti stovky účastníků. Myslíme si, že potenciál těchto menších tratí by měl Ústecký kraj systematicky využívat k prezentaci a podpoře turistického ruchu,“ předpokládá hejtman Bubeníček.