OKD hraje o 10 miliard korun. Soud řeší platnost pohledávky britské Citibank

Krajský soud v Ostravě začal v pondělí projednávat komplikovaný spor týkající se pohledávek britské banky Citibank za dřívější těžební společností OKD (dnes Správa pohledávek OKD) za více než deset miliard korun. Zástupce OKD Petr Kuhn řekl, že Citibank úpadek společnosti OKD předprogramovala už v roce 2006, kdy majitelé zatížili OKD vysokým úvěrem. Zástupce Citibank Robert Klenka to odmítl.

Společnost OKD skončila v úpadku v roce 2016, poté co sama na sebe podala insolvenční návrh. Uvedla v něm, že více než 650 věřitelům dluží přes 17 miliard korun. Věřitelé nakonec přihlásili pohledávky za více než 20 miliard korun, insolvenční správce Lee Louda ovšem pohledávky za většinu této částky popřel. Neuznané pohledávky od Citibank se týkají dluhopisů, které vydala v roce 2014 společnost NWR, jež byla majitelem OKD. Firma OKD za ně ručila, Citibank zastupuje držitele dluhopisů.

Citibank podala na OKD a Loudu žalobu a žádá, aby soud platnost pohledávek uznal. Louda poté podal odpůrčí žalobu, v níž chce, aby soud prohlásil smlouvy za právně neúčinné. Soud obě žaloby spojil do společného řízení. Další žaloby podali Louda a OKD na bývalé majitele firmy, po nichž chtějí vrátit desítky miliard korun.

Soudní síň dnes zaplnili hlavně právníci všech zúčastněných stran. Hovořilo se o tom, že úvěr v roce 2014 byl přefinancováním úvěru z roku 2010 a ten přefinancovával úvěr z roku 2006.

Kuhn řekl, že počátek transakcí byl v roce 2005 a od počátku u nich byla Citibank. Úvěr podle něj poskytla společnosti Charles Capital tehdejšího spolumajitele OKD Zdeňka Bakaly. „Peníze byly potřebné ne pro OKD, ale pro Charles Capital,“ řekl právní zástupce OKD.

Účelem transakcí bylo podle něj převést majetek OKD na Charles Capital a byly ve své době protiprávní. „V průběhu let 2006 až 2014 OKD přišlo o veškerý majetek řádově v hodnotě 100 miliard korun,“ řekl Kuhn.

Společnost OKD podle něj při jednání o úvěru v roce 2014 neměla žádnou volbu a byla k němu přinucena. „Jediným zájmem NWR v roce 2014 bylo zakrytí protiprávního jednání z let 2006 a 2010,“ řekl Kuhn.

Zástupce správce OKD: Proces spěl k újmě zaměstnanců

Zástupce insolvenčního správce Dušan Dvořák řekl, že po vydání dluhopisů v roce 2014 nedošlo k žádnému protiplnění. Majitelé OKD podle něj po roce 2014 dělali vše pro to, aby se za každou cenu vyhnuli českému právu. „Celý proces dělali k újmě věřitelů, České republiky, zaměstnanců,“ řekl Dvořák.

Zástupce Citibank se proti tomu ohradil. V roce 2014 podle něj NWR na základě jednání s věřiteli dělala restrukturalizaci a uzavřela tři smlouvy, na jejichž základě se dluh firmy snížil o třetinu. Klenka řekl, že insolvenční návrh, který na sebe OKD v roce 2016 podala, zdůvodnila mimo jiné desetimiliardovým závazkem vůči Citibank. Poté však tento závazek popřela.

Klenka řekl, že důsledkem popření těchto pohledávek bylo, že Citibank jako největší věřitel neměla žádnou možnost do insolvenčního řízení zasáhnout. „Vznáším řečnickou otázku, zda to nebyl ten pravý důvod pro popření pohledávek,“ řekl Klenka.

Proces bude pokračovat celý týden. Zástupci stran se chystají navrhovat řadu důkazů, a tak není jasné, kdy soud ve sporu vynese rozhodnutí.

Černouhelné doly, v nichž nyní pracuje 9500 lidí, letos prostřednictvím své společnosti Prisko převzal stát. Původní společnost OKD změnila název na Správa pohledávek OKD. Zůstaly v ní pohledávky za bývalými majiteli a závazky vzniklé předtím, než se firma dostala do úpadku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Obce podporují mladé rodiny. Za novorozence nabízí rodičům i deset tisíc korun

Odchod mladých a malá porodnost. Mnohá menší města a obce se potýkají s postupným vylidňováním. Řada z nich proto například zvyšuje finanční příspěvek na novorozence. Od příštího roku dostanou dvojnásobnou částku – tedy deset tisíc korun – děti ve městě Brumov-Bylnice. Stejný příspěvek mají od letošního července i pro rodiče v Jeseníku nebo Valašských Kloboukách. Naopak obec Modrava letos příspěvek snížila z původních šedesáti tisíc na nynějších deset tisíc korun.
před 1 hhodinou

Zlomek lidí z pohyblivého domu v Chomutově smí domů

Část lidí vystěhovaných z chomutovského panelového domu se může před Vánocemi vrátit. Rozhodl o tom statik. Budova se dala do pohybu koncem léta. Geologové podloží prozkoumávali dvacetimetrovými vrty, přesnou příčinu prudkých pohybů ale zatím stále odhadují. Podle primátora Milana Märce (Nový Sever) mohlo jít o důsledek propadu šachty z 19. století.
před 2 hhodinami

Erozní vyhláška má řešit i vítr, Motoristé plánují změny

Ministerstvo životního prostředí představilo pravidla, která mají zajistit větší ochranu půdy před erozí způsobenou kromě vody i větrem. Agrární komoře vadí, že s ní resort změny dostatečně neprojednal a není ani úplně jasné, jak se budou posuzovat jednotlivé případy. Vyhlášku kritizují i Motoristé. Nová pravidla mají platit od července.
před 2 hhodinami

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 11 hhodinami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 12 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
včera v 07:00

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
12. 12. 2025

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
12. 12. 2025Aktualizováno12. 12. 2025
Načítání...