Obce na Plzeňsku stále čekají na úlevu od kamionů. Klíčová silnice ale bude nejdřív za deset let

Výkupy pozemků, smlouvy o spolupráci s obcemi nebo výběrové řízení na dodavatele. Stát pokračuje s přípravou klíčové rychlostní silnice propojující Plzeňský, Středočeský a Ústecký kraj s Německem. Hotová by měla být za deset let. Obce na trase tak zatím dál čekají na důležité obchvaty a trápí je desítky tisíc aut denně. Některé přitom po nové rychlostní silnici volají už i dvě desítky let.

„Denně přes nás projíždějí kamiony s kaolínem a pískem z nedalekých dolů. Na obchvat čekáme opravdu intenzivně,“ popsala situaci starostka Kaznějova Eva Šimlová. Její obec obchvat postrádá už téměř dvacet let.

Podobně jsou na tom i další obce na trase jako Přeštice nebo Horní Lukavice. U ní sice stát zahájil výstavbu nové dopravní tepny už letos na jaře, termín dokončení se ale hlavně kvůli složitému geologickému podloží protáhne o rok a půl.

U Přeštic zase stát dál vykupuje pozemky. Obec s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) uzavřela dohodu o spolupráci. „Co se týče obchvatu Přeštic, pozemky se v současné době vykupují. K dnešnímu dni máme vypořádáno přibližně 15 procent pozemků v místě budoucí stavby,“ přiblížila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. 

Přeštice se mezitím snaží u místního dopravního úřadu zakázat průjezd kamionů obcí. Do jednání zapojily i nedaleký Nepomuk. Podle starosty ale k zákazu povede ještě dlouhá cesta. „V souvislosti s podle nás ne úplně koncepčním zpoplatněním silnic první třídy jsme si nechali vypracovat dopravní analýzu,“ doplnil starosta Přeštic Karel Naxera.

Silnice v obci nepatří do zpoplatněných úseků, i proto se tu počet kamionů zvýšil o desítky procent. „Ve srovnání s výsledky celostátního sčítání dopravy byl zaznamenán nárůst intenzit nákladní dopravy o 26 procent. Z průzkumu také rovněž vyplynulo, že komunikační síť města je zatížena tranzitní nákladní dopravou, její podíl na silnicích vedoucích do města je přibližně 60 až 90 procent,“ napsali autoři analýzy.

Situace může být i horší

Současnou situaci podle starosty může ještě zhoršit plánovaná silnice severně od města, která v kombinaci s nezpoplatněnou I/27 přitáhne ještě více aut ve směru od Nepomuku, tedy řidičů, kteří směřují z jižních Čech do Plzeňského kraje.

Dopravní situace trápí i obyvatele Horní Lukavice. Nejhorší situace je podle nich na křižovatce směrem od Přeštic. „Jezdí auta od Přeštic, jezdí auta od Plzně. Odbočit z obce a připojit se na cestu směrem na Klatovy někdy zabere 20 i 25 minut. V těch nejhorších případech,“ popsal starosta Horní Lukavice Pavel Rádl některé z obtíží, které trápí místní řidiče. Ti mají často problém vyjet z vedlejších komunikací a připojit se bezpečně na hlavní cestu.

Jako vůbec první postaví silničáři úsek, který uleví Klatovům. Už vybírají dodavatele obchvatu města. Pokud nic nezkomplikuje situaci, práce by měly začít v červenci příštího roku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

„Láska pro všechny.“ Centrem Brna prošel duhový průvod

Poklidným tempem s duhovými vlajkami, deštníky i transparenty prošel centrem jihomoravské metropole průvod Brno Pride Parade, který zakončuje festival Brno Pride Week. Ten se zaměřuje na lidi nejrůznějších sexuálních a genderových identit. Pořadatelé se k akci vrátili po roce, předtím se čtrnáct let nekonala. Odpůrci komunity ji v minulosti opakovaně narušovali.
před 11 hhodinami

V Opatovicích nad Labem postaví skladovací halu, navzdory odporu části obce

Přes letitý odpor části obyvatel začne v Opatovicích nad Labem na Pardubicku stavba skladovací haly, proti níž se v referendu vyslovila většina hlasujících. Podle developerské firmy místní obyvatelé najdou díky hale práci a Opatovice z ní budou mít prospěch na dani z nemovitostí.
před 22 hhodinami

Kvůli odklonu od uhlí může teplo zdražit milionům Čechů

Tuzemské teplárny postupně opouštějí uhlí a nahrazují ho ekologičtějšími zdroji, především plynem. Do roku 2030 má přechod na čistší technologie stát až dvě stě miliard korun. Část pokryjí evropské dotace. Zbytek se ale promítne do cen tepla. Vyšší účty tak mohou čekat miliony lidí.
včera v 06:00

Vlaky na koridoru mezi jihem Čech a Prahou nejezdily několik hodin

Kvůli poškození trakčního vedení nejezdily v pátek několik hodin vlaky na železničním koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Porucha se týkala úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice, v němž cestující vozily náhradní autobusy. Provoz byl po osmé hodině večerní obnoven, uvedly České dráhy.
20. 6. 2025Aktualizováno20. 6. 2025

Násilí ze strany blízkých čelí téměř třetina seniorů, ukázal průzkum

Krajský soud v Ostravě začal projednávat případ vraždy nemocné seniorky. Obžalovaná je sociální asistentka, která podle spisu úmyslně zanedbávala své povinnosti, kvůli čemuž její známá zemřela. Násilí od blízkých osob čelí skoro třicet procent starších lidí, ukázal nový sociologický průzkum Masarykovy univerzity. Ten se zaměřil také na situaci v pobytových službách.
20. 6. 2025

V Praze vznikne nová čtvrť. Panují spory o to, kdo na ní víc „vydělá“

Na zanedbaném a nepříliš vábném území kolem Florence a Masarykova nádraží má v metropoli vzniknout nová moderní čtvrť postavená společností Penta. Praha ve čtvrtek schválila dvě změny územního plánu, které byly pro výstavbu nutné. Podle organizace Arnika mělo město za tuto „úlitbu“ vyjednat například větší počet dostupných bytů, podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (STAN) ale metropole získala od developera mnohem víc, než předpokládala. Otázkou zůstává, co se stane s autobusovým nádražím.
20. 6. 2025

Zmrazení platů soudců porušilo evropské právo, rozhodl soud

Okresní soud v Ostravě rozhodl o jedné z prvních žalob proti letošnímu zmrazení soudcovských platů. Podle verdiktu vláda opatřením porušila evropské primární právo, uvedl v pátek Český rozhlas Radiožurnál. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) chce navrhnout, aby se soudcům platy zpětně zvýšily.
20. 6. 2025Aktualizováno20. 6. 2025

Cestující v Praze vozí nová tramvaj

Nová tramvaj Škoda 52T poprvé vyjela s cestujícími do zkušebního provozu. Jezdit bude na lince 12, řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Pražský dopravní podnik (DPP) podepsal smlouvu na dodávku až dvou set tramvají za 16,6 miliardy korun koncem roku 2023. Letos by jich podle Hřiba mělo dorazit dvacet. Cena jedné je téměř 90 milionů korun. Nový typ tramvaje se v metropoli objevuje po delší době. Některé nákupy byly v minulosti kritizovány.
20. 6. 2025
Načítání...