Výkupy pozemků, smlouvy o spolupráci s obcemi nebo výběrové řízení na dodavatele. Stát pokračuje s přípravou klíčové rychlostní silnice propojující Plzeňský, Středočeský a Ústecký kraj s Německem. Hotová by měla být za deset let. Obce na trase tak zatím dál čekají na důležité obchvaty a trápí je desítky tisíc aut denně. Některé přitom po nové rychlostní silnici volají už i dvě desítky let.
Obce na Plzeňsku stále čekají na úlevu od kamionů. Klíčová silnice ale bude nejdřív za deset let
„Denně přes nás projíždějí kamiony s kaolínem a pískem z nedalekých dolů. Na obchvat čekáme opravdu intenzivně,“ popsala situaci starostka Kaznějova Eva Šimlová. Její obec obchvat postrádá už téměř dvacet let.
Podobně jsou na tom i další obce na trase jako Přeštice nebo Horní Lukavice. U ní sice stát zahájil výstavbu nové dopravní tepny už letos na jaře, termín dokončení se ale hlavně kvůli složitému geologickému podloží protáhne o rok a půl.
U Přeštic zase stát dál vykupuje pozemky. Obec s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) uzavřela dohodu o spolupráci. „Co se týče obchvatu Přeštic, pozemky se v současné době vykupují. K dnešnímu dni máme vypořádáno přibližně 15 procent pozemků v místě budoucí stavby,“ přiblížila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.
Přeštice se mezitím snaží u místního dopravního úřadu zakázat průjezd kamionů obcí. Do jednání zapojily i nedaleký Nepomuk. Podle starosty ale k zákazu povede ještě dlouhá cesta. „V souvislosti s podle nás ne úplně koncepčním zpoplatněním silnic první třídy jsme si nechali vypracovat dopravní analýzu,“ doplnil starosta Přeštic Karel Naxera.
Silnice v obci nepatří do zpoplatněných úseků, i proto se tu počet kamionů zvýšil o desítky procent. „Ve srovnání s výsledky celostátního sčítání dopravy byl zaznamenán nárůst intenzit nákladní dopravy o 26 procent. Z průzkumu také rovněž vyplynulo, že komunikační síť města je zatížena tranzitní nákladní dopravou, její podíl na silnicích vedoucích do města je přibližně 60 až 90 procent,“ napsali autoři analýzy.
Situace může být i horší
Současnou situaci podle starosty může ještě zhoršit plánovaná silnice severně od města, která v kombinaci s nezpoplatněnou I/27 přitáhne ještě více aut ve směru od Nepomuku, tedy řidičů, kteří směřují z jižních Čech do Plzeňského kraje.
Dopravní situace trápí i obyvatele Horní Lukavice. Nejhorší situace je podle nich na křižovatce směrem od Přeštic. „Jezdí auta od Přeštic, jezdí auta od Plzně. Odbočit z obce a připojit se na cestu směrem na Klatovy někdy zabere 20 i 25 minut. V těch nejhorších případech,“ popsal starosta Horní Lukavice Pavel Rádl některé z obtíží, které trápí místní řidiče. Ti mají často problém vyjet z vedlejších komunikací a připojit se bezpečně na hlavní cestu.
Jako vůbec první postaví silničáři úsek, který uleví Klatovům. Už vybírají dodavatele obchvatu města. Pokud nic nezkomplikuje situaci, práce by měly začít v červenci příštího roku.