O vlaky Horažďovice–Plzeň–Cheb budou dopravci soutěžit

Plzeň – O dotace na osobní vlaky na někdejší Dráze císaře Františka Josefa mezi Horažďovicemi, Plzní a Chebem se budou muset České dráhy utkat s konkurencí. Plzeňský kraj připravuje výběrové řízení, jehož výsledkem má být především zvýšení komfortu ve vlacích na této trase. Ačkoli jde o elektrizovanou trať, částečně dokonce o čerstvě zmodernizovaný koridor, dráhy na nich své cestující stále vozí na sedadlech potažených koženkou, jejíž červená barva už dávno ustoupila špíně.

Ačkoli mají ČD smlouvu, která jim zaručuje, že Plzeňský kraj bude objednávat regionální železniční dopravu právě u nich až do roku 2019, může krajský úřad z celkové objednávky vyjmout několik tratí a nabídnout je k soutěži i dalším dopravcům. Že se bude výběrové řízení týkat právě elektrizovaného tahu od Horažďovic přes Plzeň do Chebu, rozhodl kraj vzhledem k tomu, že zde jezdí staré vagony, zatímco na řadě jiných regionálních tras se už objevují modernizované vlaky. „Zastaralý vozový park chceme obnovovat. Myslím, že to se nám může podařit jedině výběrovým řízením,“ uvedl vedoucí krajského dopravního odboru Jaroslav Vejprava.

Tendr jako prostředek ke zlepšení kvality vlaků už se Plzeňskému kraji jednou osvědčil. Předloni sháněl dopravce pro domažlickou trať. Ačkoli tendr nakonec zrušil a trasu zahrnul do souhrnné objednávky pro ČD, dopravce si pospíšil objednat právě pro plzeňsko-domažlickou dráhu docela nové motoráky.

Kraj si ale bude muset s výběrovým řízením pospíšit. Chce, aby jeho vítěz začal s novými vlaky jezdit už za dva roky v prosinci, kdy začne platit jízdní řád pro období 2013/2014. Takřka jisté už má dva zájemce. „České dráhy samozřejmě budou chtít nabídnout to nejlepší, co mohou,“ oznámil zájem ČD o pokračování provozu na soutěžené trase jejich mluvčí Petr Šťáhlavský. Zájem zúčasnit se výběrového řízení má také Regiojet, doplnil jeho mluvčí Aleš Ondrůj. Žlutý dopravce kdysi oznámil úmysl jezdit na elektrizovaných tratích s jednotkou Siemens Desiro ML. České dráhy prozatím mají nové elektrické vlaky od Škody, zatímco velkokapacitní City Elefanty cestující už dobře znají, novou jednopodlažní jednotku výrobce zatím testuje.

Předloňské neúspěšné soutěže v Plzeňském kraji se zúčastnily také společnosti ČSAD Jablonec (dnes Busline) a Viamont. Své železniční zastoupení mají v Česku také nadnárodní dopravci Arriva a Veolia Transport.

Reportáž Jakuba Kajtmana (zdroj: ČT24)