Na začátku roku 2021 měl odstartovat Integrovaný dopravní systém Zlínského kraje, zatím ale nefunguje. Cestující nemají k dispozici čipovou kartu pro cestování regionálními vlaky a autobusy, v ohrožení jsou některá autobusová nádraží. Pozitivem je pouze vylepšený vozový park nových autobusových dopravců. Z 350 autobusů na linkách je 200 zcela nových.
Nový dopravní systém Zlínského kraje má trhliny. Chybějí čipové karty, v ohrožení jsou některá nádraží
Bankovní kartou na linkách ve Zlínském kraji cestující zaplatit mohou, čipovou, se kterou měli při každé jízdě ušetřit, ale ne. Hejtmanství nestihlo takzvanou virtuální peněženku připravit, bude k dispozici až na konci ledna. Platit s ní bude možné jen v autobusech, ve vlacích až na podzim. „Nebylo jiného zbytí, jsme rádi, že je to alespoň takto,“ řekl radní pro dopravu Zlínského kraje Radek Doležel (ANO).
Samostatnou kapitolou jsou autobusová nádraží. Například na zlínském se musejí cestující od 1. ledna vyrovnat s faktem, že informace o autobusových spojích nedostanou. Nový dopravce si totiž otevřel informační kancelář na vlakovém nádraží.
Smlouva zatím jen na půl roku
Ještě větším rizikem je pak možný konec hned čtyř autobusových nádraží ve Zlíně, Vsetíně, Valašském Meziříčí a Rožnově pod Radhoštěm. Hejtmanství potřebuje smlouvu na deset let, majitel nádraží zatím podepsal jen na půl roku. „Smlouva je zatím podepsaná na půl roku a za tu se musíme dohodnout na cenách a službách,“ poznamenal radní Doležel.
Navzdory plánům zatím do jednotného krajského systému nebudou zahrnuty systémy městské hromadné dopravy. Ze sedmi měst krajské tarify částečně uznávají jen ve třech.