Karlovy Vary - Lanovky měly v době největšího rozvoje Karlových Varů vyřešit osobní dopravu v kopcovitém terénu. Vedení města teď uvažuje o tom, že dokončí dráhu na Tři kříže. Její stavbu v roce 1920 zastavil nedostatek peněz. Původně byly v západočeských lázních lanovky čtyři, dnes jsou pojízdné jen dvě.
Nejstarší lanová dráha v Karlových Varech slaví sto let
Nejstarší je podzemní lanová dráha Imperial. Ta vozila hlavně lázeňské hosty do hotelů a na vyhlídky nad městem. Lanovka je dlouhá jen 127 metrů, překonává výškový rozdíl 54 metry a ročně přepraví na 300 tisíc lidí. Tomáš Glazárek, vedoucí provozu lanových drah, říká: „Lanovka je jednokolejná, dva vozy spojené jedním lanem, které se na pevné výhybce vyhýbají vždy stejným směrem.” Glazárek dodává: „Dráha je začleněna do systému městské hromadné dopravy.” Vozí se turisté i místní obyvatelé.
Karlovarští radní už od loňska plánují obnovu další lanové dráhy na vrch Tři kříže. Podle odhadů by dokončení dráhy stálo téměř 200 miliónů korun. Někteří opoziční zastupitelé, ale nesouhlasí s tím, aby město do tak velkého projektu investovalo. „Jde o to, zda-li se podaří z cizích zdrojů nebo z dotačních titulů získat finanční prostředky na realizaci,” říká zastupitel Josef Murčo (KSČM). Petr Keřka (ODS), náměstek primátorky, investici připustil jen v případě, že by se financovala z dotací. Dodal, že o možnostech zajištění stavby z evropských fondů jednali zástupci města naposledy před měsícem. Pokud se na projekt podaří sehnat finance, bude lanovka na Tři kříže lidi vozit od roku 2013.