Metro A slaví narozeniny, výročí připomněla historická souprava

3 minuty
Reportáž: Metru A je devětatřicet. Pasažéry pozvalo do staré soupravy
Zdroj: ČT24

Přestupovat v pražském metru mohou cestujících už od roku 1978. Se zahájením provozu „áčka“ se cestující také poprvé svezli v novém typu vozu 81-71. A právě jízdami historické soupravy 81-71 dopravní podnik jubileum trasy A připomněl.

V roce 1978 bylo metro v Praze ještě docela nové, jezdilo teprve čtyři roky. Úsek I.A, který je v provozu od 12. srpna 1978, byl vůbec prvním prodloužením podzemní dráhy. Nejstarší trasa C se začala rozrůstat ze své úvodní délky až v roce 1980.

„Áčko“ bylo a stále je významné především tím, že vede přímo pod historickým centrem, spojuje Václavské náměstí, Staroměstské náměstí a Klárov, tedy místa, kudy sice dříve částečně jezdila povrchová hromadná doprava, ale její vedení bylo složité, místy takřka nemožné.

Přestřižením pásky na náměstí Říjnové revoluce zahájil prezident republiky a generální tajemník ÚV KSČ Gustáv Husák provoz prvního úseku trasy A pražského metra.
Zdroj: ČTK/Karel Mevald

Tak, jak se pod historickým centrem města prodlužovaly tunely metra, povrchových spojů ovšem ubývalo. Již zprovoznění trasy C předznamenalo zánik tramvajových tratí na Budějovické či Opletalově ulici. Dva roky po zprovoznění prvního úseku trasy A zanikla trať na Václavském náměstí, která vedla s metrem souběžně.

Složité rozrůstání

Trasa A měla mít podle původních plánů dvě větve. Jedna by vedla ze Strašnické na Skalku, druhá na jih k hostivařskému nádraží. Trať směrem ke Skalce však musela vzniknout tak jako tak, protože na pomezí Hostivaře a Malešic vzniklo již v 80. letech nové depo.

Na manipulační trati ze Želivského, která k němu vedla, postupně vznikaly nové stanice – nejprve Strašnická, kde ještě vznikla i kolej, na kterou mohla navázat trať dále ve směru k hostivařskému nádraží, poté ještě Skalka. Nakonec se z odbočné větvě stala hlavní a jediná trať linky A pražského metra. S tím, že by mohla druhá větev ze Skalky vzniknout, se ale ještě alespoň teoreticky počítá. Proto se také po dokončení úseku III.A na Skalku a otevření stanice v areálu hostivařského depa stavěl úsek V.A, zatímco číslici IV si projektanti nechávají v záloze.

Kam povede úsek V.A ale také dlouho nebylo jasné. Nakonec město upustilo od varianty, že bude metro jezdit na letiště, trať se tak zpod Dejvic stočila na jihozápad k motolské nemocnici.

Nová trasa, nový vlak

Zprovoznění prvního úseku trasy A přineslo kromě sedmi nových stanic ještě jednu novinku – vylepšené vlaky. Zatímco na trase C zprvu jezdily soupravy vozů Ečs, které měly stanoviště strojvedoucího v každém voze a osvětlení interiéru zajišťovaly lampičky se žárovkami, nové soupravy byly již pokročilejší – byť na první pohled velmi podobné, neboť na typ E bezprostředně technicky navazovaly. 

Obsahovaly vozy se stanovištěm i vložené vozy bez něj, koncové vozy měly výraznou černou masku, měly silnější světlomety, cestující potom postřehli rozdíl díky zářivkovému osvětlení a jinak řešeným madlům na okrajích lavic k sezení. Z technického hlediska byly nové vlaky výkonnější – což je v kopcovité Praze s výraznými sklony důležité – a zároveň úspornější.

Metro 81-71 ve stanici Náměstí Míru den před zahájením provozu na trase I.A
Zdroj: Jaroslav Sýbek/ČTK

Zatímco trasa A v původní podobě dlouho nevydržela – úsek II.A na Želivského je v provozu již od roku 1980 – soupravy 81-71 se staly synonymem pražského metra bezmála na 30 let. „Celkem bylo pro pražské metro dodáno 507 vozů typu 81-71,“ uvedl Petr Havlíček z jednotky Správy vozidel Metra. Postupně se rozšířily na všechny tři trasy a z nejmladšího „béčka“ zmizely až v roce 2009, tedy po 31 letech provozu. Dodnes však jezdí na linkách A i B modernizované vlaky 81-71M.

Vlaky metra 81-71 zdaleka nejezdily pouze v Praze. Jejich výrobce, Mytiščinský strojírenský závod, je dodával prakticky celému východnímu bloku, dodnes jsou v původním provedení v provozu například v Budapešti, Sofii nebo Moskvě.

Jednu soupravu v původním provedení si ponechal i pražský dopravní podnik, který ji vypravuje jako historickou na zážitkové jízdy a při zvláštních příležitostech, ke kterým patří například „narozeniny“ trasy A. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na severu Čech platila výstraha před ledovkou

Na severu Čech se mohla v sobotu večer při mrznoucím mrholení nebo dešti tvořit slabá ledovka. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ten varoval před úrazy a komplikacemi v dopravě. Během noci na neděli má riziko mrznoucích srážek pominout.
včeraAktualizovánopřed 2 hhodinami

Lidé po Vánocích vyrazili za sportem. Nejen na hory, ale i do měst

Mnozí lidé volné dny využívají k aktivnímu odpočinku – a to nejen na horách, ale i ve městech. Třeba v Praze zájemci už po sedmnácté využívají akci Týden sportu zdarma. Vybírat mohou ze čtyř desítek možností, mezi nimiž nechybí plavání, tenis nebo tanec. Organizátoři doporučují si místo rezervovat. V Ostravě je pak bezplatně přístupné Vánoční kluziště a v Brně mají zase k dispozici Masarykův okruh běžci i pěší.
před 2 hhodinami

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o nadprůměr

Hasiči v tuzemsku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků přitom způsobily mnohamilionové škody.
před 15 hhodinami

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 16 hhodinami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 17 hhodinami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 18 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
26. 12. 2025

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
26. 12. 2025
Načítání...