V osobní železniční dopravě ve Zlínském kraji skončí dosavadní monopol Českých drah. Od letošního prosince bude v dalších deseti letech zajišťovat zhruba třetinu spojů v regionu soukromá společnost Arriva vlaky. Rozhodli o tom krajští zastupitelé. Zvýší se i počet vlakových kilometrů, které bude kraj od dopravců objednávat. Ročně ho to bude stát zhruba o tři sta milionů korun více než dosud.
Konec monopolu Českých drah na Zlínsku. Třetinu spojů by měla zajišťovat společnost Arriva
Víc vlakových spojů, poprvé v historii soukromý dopravce, výrazně víc peněz. To vše v sobě obsahuje rozhodnutí zastupitelů Zlínského kraje o koncepci regionální železniční dopravy na příštích deset let. Vlaky by ročně měly najezdit o 1,25 milionu kilometrů víc. „Pokud chceme mít fungující integrovaný dopravní systém, musíme přidat kilometry. Není jej možné zavést s dosavadním počtem kilometrů ve vlacích a autobusech. Nelze jinak, protože by spoje na sebe nenavazovaly,“ řekl náměstek hejtmana Pavel Botek (KDU-ČSL). I bez navýšení počtu kilometrů by podle něj kraj od příštího roku zaplatil za drážní dopravu o sto čtyřicet milionů korun více.
Opozici se vyšší náklady na železniční dopravu nelíbí
Objednávku drážní dopravy mělo krajské zastupitelstvo schvalovat už před Vánocemi. Kvůli řadě připomínek však jednání odložilo na dnešek. Mnoho opozičních zastupitelů více objednávaných kilometrů a s tím související vyšší náklady kritizuje. „Skokové navýšení, to znamená přesun hlavní priority kraje na subvencování železniční dopravy, je špatně. Železniční doprava nepřitáhne více lidí. A jestli se kvůli tomu budou omezovat opravy cest, tak nejvíc lidí, kteří cestují za prací autem, tím utrpí,“ řekl opoziční zastupitel Tomáš Pajonk (Svobodní).
Proti nárůstu objednávané dopravy byla i ČSSD. Více dopravců na železnici podle ní představuje riziko. „Upřednostňujeme model uceleného souboru, který obsluhuje jeden dopravce, jako je tomu ve většině krajů v ČR. Kromě toho ani krajský výbor pro dopravu nedoporučil opětovné schválení tohoto materiálu,“ vysvětlila před zasedáním předsedkyně klubu krajských sociálních demokratů Milena Kovaříková.
Nejednotná je i koalice
Nejednotná byla kvůli železniční dopravě i krajská koalice. Schválit zvýšení objednávaných kilometrů odmítl náměstek hejtmana Jiří Sukop (ANO), hlasování se zdržel. „Vzhledem k tomu, jaké investice v kraji plánujeme, zejména v souvislosti s nemocnicí, tak se domnívám, že si kraj nemůže dovolit tak velký mandatorní výdaj na tak dlouhé období,“ řekl Jiří Sukop.
Arriva, která má podle Pavla Botka pronajaté zánovní vlaky německé výroby od společnosti Leo Express, by měla od konce letošního roku začít jezdit na tratích mezi Starým Městem a Bylnicí a dále přes Valašské Klobouky do Rožnova pod Radhoštěm. Obslouží také spoje na trase mezi Vsetínem a Velkými Karlovicemi. Osobní vlakovou dopravu na zbývajících tratích v regionu budou nadále minimálně čtyři roky zajišťovat České dráhy. Dosud činily roční výdaje kraje na vlaky zhruba 300 milionů korun, v roce 2020 to bude téměř dvojnásobek. Částka navíc v dalších letech ještě poroste. Krajští zastupitelé změny v železniční dopravě odhlasovali, příslušné smlouvy se ale budou teprve podepisovat.