Garáže jako dárek k narozeninám. Blanka je po dvou letech úplně hotová

2 minuty
Události: Podzemní garáže pod Letnou jsou otevřené
Zdroj: ČT24

Tunelový komplex Blanka oslaví v úterý dva roky od zahájení provozu. Již nyní dostal dárek. Přesněji řečeno, dostali ho pražští řidiči, kteří mnohou po mnoha odkladech využívat poslední stavbu, která v rámci Blanky vznikala – podzemní garáže pod Letnou. Blanka, kterou jezdí stále více aut, může také začít vyhlížet sourozence. Další část Městského okruhu je tématem sporu v pražské koalici. Rada na jedné straně schválila přípravu tendru na projektanta. Na druhé straně ale čeká na výsledek studie, která srovnává již schválenou trasu východní části okruhu s alternativou - tu prosazuje koaliční Trojkoalice.

Blanka dosud nebyla tak docela hotová. Součástí projektu totiž byly vedle tunelového komplexu, nového Trojského mostu a úprav pozemních komunikací také podzemní garáže, které na své otevření dosud čekaly.

Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) hovořil v souvislosti s nimi o „podzemním hororu“. Problémy byly nejprve se vzduchotechnikou, později s výběrem provozovatele. Nakonec je bude spravovat firma OK Služby Praha, která za pronájem zaplatí ročně 7,5 milionu korun bez DPH.

Jak při pátečním slavnostním otevření garáží připomněl místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský (Zelení), původně měly být v provozu dříve než sousední tunely. Nakonec se otevírají s dvouletým zpožděním oproti zbytku Blanky, který přitom sám měl oproti původním plánům zpoždění čtyřleté. 

Řidiči budou moci do garáží vjíždět od soboty. K dispozici bude 835 parkovacích míst. Z nich 315 – tj. celé jedno patro – je určeno pro dlouhodobé parkování občanů Prahy 7, a to za 800 korun měsíčně. Ostatní místa poslouží jako volně přístupné veřejné parkoviště, za hodinu řidiči zaplatí 25 korun, za měsíc 1800 korun.

„Když už jsou to podzemní garáže, jsou i u tunelového komplexu Blanka. Ten, kdo přijede, může rovnou najet do garáží, potom zase z garáží odjede a nemusí vůbec jezdit po povrchových komunikacích,“ poznamenal Petr Dolínek při slavnostním otevření.

Jak ale podotkl starosta Prahy 7 Jan Čižinský (KDU-ČSL), jsou garáže jen drobným příspěvkem ke zlepšení podmínek k parkování v městské části. Tři stovky míst určených pro její obyvatele představují pouhou desetinu počtu, kterého se v ulicích nedostává. „V současné době je převis parkování 3 tisíce vozů,“ vyčíslil.

Garáž pod Letnou
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK

Cena garáží je zahrnuta v celkové sumě, kterou město zaplatilo za Blanku jako celek. Šlo o 43 miliard. To byla částka dvojnásobná oproti té, o níž se v době, kdy vše začínalo, zmiňoval tehdejší primátor Pavel Bém (ODS).

Později vyšlo najevo, že 21 miliard nikdy neměla být konečná cena, částka figuruje pouze ve smlouvě na stavební část díla. Společnost White & Case ve svém auditu z roku 2011 hovořila o celkové ceně včetně technologické části, služeb správce stavby, projektu, geologických průzkumů či rozpočtové rezervy 29 miliard korun. Po valorizaci se potom cena vyšplhala na 31,4 miliardy korun.

K tomu pak ještě město připlatilo za vícepráce, mimo jiné za stavební úpravy městských částí. Někdejší radní pro dopravu Jiří Nouza (TOP 09) se nechal slyšet, že v rámci nákladů za Blanku „byla opravena půlka Prahy 6 a půlka Prahy 7“. Konečnou položkou v rámci všech prací kolem tunelového komplexu bylo pět miliard za napojení nového tunelu na navazující Strahovský tunel.

Garáže jako dárek k výročí

Garáže jsou doslova dárkem k narozeninám. V úterý uplynou dva roky od chvíle, kdy se po krátké slavnosti ozval z hlubin pod Letnou řev automobilového motoru a vyřítil se stařičký fiat, který se tak stal prvním autem, které vyjelo z tunelového komplexu Blanka. Stalo se tak osm let po zahájení prvních prací a čtyři roky poté, co měl být tunel podle původních slibů a plánů hotový. 

I když bylo otevření Blanky hořkosladké, řidiči dlouho neváhali a ve velkém vyrazili do podzemí. Již letos na jaře překročil jejich počet 50 milionů. Jak vyplývá z měření, každý den projíždí trojicí propojených tunelových úseků až 90 tisíc aut.

Zejména letenská část Blanky (tj. Dejvický tunel) tak patří k dopravně nejzatíženějším místům v celé Praze. Více aut jezdí už jen na Barrandovském mostě, Jižní spojce a v Brněnské ulici.

obrázek
Zdroj: ČT24

Letos aut v Blance ještě přibylo. Loni byl Dejvický tunel nejzatíženější v září, kdy jím průměrně jezdilo 92 400 aut denně, po zbytek roku byl denní průměr pod 90 tisíci. Letos však „devadesátka“ padla hned dvakrát – v květnu a červnu, kdy již dosáhla průměrná denní intenzita 92 700 aut. Tradičně největší nápor přitom přichází až po prázdninách, lze tedy očekávat ještě vyšší hodnoty.

Kudy dál? Blanka II má požehnání politiků, ale ne jistotu

Tunelový komplex Blanka je součástí Městského okruhu, tedy vnitřního silničního okruhu, který by měl doplňovat vnější dálniční Pražský okruh.  Městský okruh je zatím hotový zhruba z poloviny. Kromě Blanky jsou jeho součástí Strahovský tunel, Mrázovka, Dobříšská ulice, Zlíchovský tunel, Barrandovský most a Jižní spojka.

Jak by měla vypadat východní část vnitřního okruhu, se v současnosti přou politici. Pražská rada sice počátkem týdne schválila přípravu zakázky, na jejímž základě by začaly projekční práce pro trasu okruhu, která je zanesena v územním plánu, ale je zde jeden háček: radní také zadali studii, která má prověřit alternativní trasování Městského okruhu.

obrázek
Zdroj: ČT24

Náměstek Dolínek (ČSSD) zdůraznil, že přípravu tendru na dostavbu vnitřního okruhu schválila rada „koaličně, tedy s podporou všech stran“. Cesta k jeho schválení ale nebyla snadná. Dolínek návrh předložil již na předcházející schůzi a neuspěl, Trojkoalice byla proti. V minulosti totiž prosadila studii, která by posoudila, zda by nebylo lepší vést okruh po odlišné trase.

Náměstek Dolínek však ujistil, že příprava zakázky neznamená, že je trasa už napevno stanovena. „Kdyby došlo k jinému dopravnímu řešení, může město od smlouvy odstoupit,“ uvedl.

Trasa, kterou z koaličních stan preferují ČSSD i ANO, má platný posudek vlivu na životní prostředí (EIA). První její část vede z Pelc-Tyrolky na Balabenku s tím, že buď vznikne tunel pod Bílou skálou, nebo bude silnice v úseku nynější Povltavské patrová. Dále pokračuje ve směru Čuprovy a Spojovací ulice, částečně zahloubená ovšem bude již od libeňského nádraží. Poslední a nejdelší tunel by vedl až k malešickému nádraží, kde pak vznikne napojení na Jižní spojku.

Výhrady Trojkoalice se týkají zejména ceny původního návrhu – dostavba okruhu by přišla na 40 miliard korun – stavbu navíc považují za předimenzovanou. Chtějí proto v co největší míře využít již existující komunikace, které by se již nerozšiřovaly, zejména jde o Povltavskou a Spojovací. Vznikl by tedy pouze jeden kratší tunel do Malešic a napojení na Jižní spojku.

Původní verze trasy s více tunely již je i v územním plánu. Zastupitelstvo ale ve čtvrtek schválilo jeho změnu. „Na základě procesu posuzování vlivu na životní prostředí vyplynula doporučení, jak změnit trasování okruhu,“ uvedla náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská (Zelení/Trojkoalice). Změna územního plánu potrvá dva až tři roky, bez ní nelze začít stavět.

Jak upozornil opoziční zastupitel Mikuláš Ferjenčík (Piráti), pokud by se východní část okruhu – známá jako Vlasta nebo též Blanka II – stavěla podle aktualizovaného územního plánu, znamenalo by to především prodloužení jednoho z tunelů o dva kilometry. Jak by to ovlivnilo odhadovanou cenu 40 miliard korun, vedení města neobjasnilo. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Hukvaldy přišly o turisty kvůli opatřením proti slintavce

Už měsíc je zavřený hrad Hukvaldy, jde přitom o jedno z nejnavštěvovanějších míst Moravy. Kvůli opatřením zavedeným ve snaze zabránit nákaze slintavkou a kulhavkou byla uzavřena obora, uprostřed které památka stojí. Jenže právě skrz ni vede jediná přístupová cesta k hradu. Do ztráty se tak propadají i místní restaurace a hotely. Jak dlouho ještě bude obora i s hradem uzavřená, zatím není jasné. Záležet bude na vývoji situace kolem nemocí.
před 2 hhodinami

Veřejný prostor ve městech ožívá, podle architektů by mohl i více

Část architektů a aktivisté vybízejí k tomu, aby města podporovala projekty, které dokáží přivést život do veřejného prostoru. Často jsou to přitom zdánlivé drobnosti – místo k sezení, možnost občerstvení nebo prvky, které zabaví děti i dospělé. Z malého parku v pražských Holešovicích například „živé místo“ udělaly občerstvení, toalety, tekoucí voda, mlžítko nebo barevné umělecké dílo.
před 11 hhodinami

Obyvatelé Karolinky v referendu podpořili koupi areálu bývalých skláren

Obyvatelé Karolinky na Vsetínsku v sobotním referendu podpořili koupi areálu bývalých skláren do majetku města. Výsledky jsou v této části místního referenda platné a závazné. Hlasující naopak těsně nepodpořili odkoupení ubytovny, o kterém taktéž hlasovali. I v tomto případě je rozhodnutí platné, avšak nezávazné, vyplývá z informací na úřední desce. Město s asi 2500 obyvateli má dlouholetou sklářskou tradici, v roce 2020 se tam však sklárny uzavřely.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Svatby, kavárna i muzeum. Poštovní dvůr po letech opět ožije

Roky nevyužívaný Poštovní dvůr v Karlových Varech bude znovu přístupný veřejnosti. Historická památka, kde poprvé v Evropě zazněla Dvořákova symfonie Z Nového světa, se dočkala rekonstrukce. V květnu se tam uskuteční první akce v zahradních budovách, na podzim se otevře i hlavní budova. Noví majitelé chtějí prostory nabídnout pro svatby nebo koncerty, vzniknout mají ale i dvě muzea. Celkové opravy vyjdou na desítky milionů korun.
před 23 hhodinami

Nová tramvaj vyrazila do pražských ulic na zkušební provoz

V pražských ulicích se objevila nová tramvaj. Zatím musí ve zkušebním provozu najezdit dvacet tisíc kilometrů bez cestujících a dalších dvacet tisíc s nimi. Vozy mají být tiché i klimatizované. Testování nového modelu z plzeňské Škody rozhodne o tom, kolik si jich pražský dopravní podnik nakonec objedná. Za dodávku až dvou set strojů může zaplatit skoro 17 miliard korun.
včera v 07:00

V Praze přibývá vykradených aut

Pražští policisté za poslední týdny řeší desítky případů vloupání do aut. Zloději si nejčastěji odnášejí peníze, autobaterie nebo světlomety. Hlavně v oblasti Jižního Města a Zahradního Města nebo na Vinohradech. Pachatele se většinou vypátrat nepodaří.
26. 4. 2025

V kině i na Svatém Kopečku vzpomínali čeští věřící na papeže Františka

S papežem Františkem se v sobotu symbolicky rozloučili i čeští věřící, kteří nemohli vyrazit do Vatikánu. Někteří prostřednictvím mše, jiní sledováním televizního přenosu. V Brodku u Přerova promítali obřad v kině. Na Svatém Kopečku se konala pieta zároveň s národní poutí za hospice.
26. 4. 2025

Obyvatelé Nových Heřminov se vyslovili pro stavbu přehrady

Obyvatelé Nových Heřminov na Bruntálsku v referendu vyjádřili souhlas se stavbou protipovodňové přehrady. Ta zatopí část obce. Před sedmnácti lety se v plebiscitu naopak postavili proti projektu a obec pak musela podnikat jen kroky, které znemožňovaly stavbu. V Uhách na Kladensku souhlasili lidé v referendu se stavbou větrných elektráren. V Menharticích na Třebíčsku zastupitelé naopak zrušili kvůli tlaku obcí referendum o větrném parku.
26. 4. 2025Aktualizováno26. 4. 2025
Načítání...