Fantova kavárna má opět otevřeno, už není doupětem prostituce

Praha – Kavárna v bývalé odbavovací hale historické budovy pražského hlavního nádraží začíná sloužit svému účelu. Společnosti Grandi Stazioni, která má budovu od Českých drah v dlouhodobém pronájmu, po dlouhé snaze nalezla provozovatele rekonstruované Fantovy kavárny, nakonec se dohodla s firmou, která provozuje kavárenský řetězec v nákupních centrech.

V prostorách, kde si v minulosti kupovaly statisíce cestujících jízdenky na vlak, vznikla kavárna již po otevření nové odbavovací haly v suterénu, její provoz ale skončil před rekonstrukcí nádraží. Práce na interiéru centrální části historické budovy sice byly hotové již před dvěma lety, společnosti Grandi Stazioni se ale nedařilo nalézt provozovatele kavárny. Poté si společnost dlouho vybírala ze tří zájemců. „Nového nájemce Fantovy budovy jsme vybírali velmi pečlivě,“ poznamenal mluvčí Grandi Stazioni Martin Hamšík. Nakonec se provozovatelem kavárny stala původem indická společnost Café Coffee Day. Ta se v Česku specializuje na kavárny v obchodních centrech, v Praze je má na Smíchově a Harfě.

Původní Fantova kavárna neměla dobrou pověst, byla známá jako rejdiště prostitutů a narkomanů. Při rekonstrukci však prostory změnily svoji podobu a temná, oprýskaná hala opět dává vzpomenout na slávu železnice konce 19. století. „Opravili jsme všechny sochy od sochařů Šalouna a Suchardy, opravovaly se nátěry, znaky měst, zcela nově byla opravena a renovována vitráž,“ přiblížil Martin Hamšík. S výsledkem je spokojen také Ondřej Šefců z Národního památkového ústavu. „Tuto část se podařilo obnovit vzorně. Přál bych si, aby se to tak podařilo na celé budově,“ podotkl.

122 minut
Martin Hamšík: Na podzim začne oprava fasády
Zdroj: ČT24

Kavárna je hotová, fasáda se dále rozpadá

Grandi Stazioni se dohodla s Českými drahami na opravě a pronájmu hlavního nádraží v roce 2006. V letech 2008 až 2011 rekonstruovala novou odavovací halu, s opravami secesní budovy od Josefa Fanty však váhala. Oživení prostoru bývalých pokladen s Fantovou kavárnou je teprve prvním krokem. Podle dohody s ČD přitom měla do října 2016 mít ztracený lesk zpět celá budova. Ve skutečnosti ale po dokončení opravy staré odjezdové haly žádné práce nepokračují a Grandi Stazioni požádala o dvouletý odklad termínu.

Podle Martina Hamšíka souvisí zdržení především s tím, že italská společnost nedokázala vymyslet vhodné využití pro mohutný objekt uvězněný mezi kolejištěm a magistrálou, který přitom už k provozním záležitostem z větší části neslouží. „Nejedná se jenom o čistou rekonstrukci nebo stavbu, ale o nalezení nové funkčnosti,“ podotkl Martin Hamšík. Jak ale připomněl Ondřej Šefců, situace je kritická. Problém nepředstavují ani tak další vnitřní prostory secesní budovy, ale především její fasáda. „Některé části průčelí chátrají a hrozí nenávratné škody,“ varoval.

Práce začnou na podzim?

Nájemní smlouva, kterou italská společnost dostala oplátkou za rekonstrukci nádraží, má být na 30 let, podle ministerstva dopravy je ale pouze desetiletá s tím, že by se měla příští rok dále prodloužit. Na jaře dali přitom zástupci ministerstva a drah najevo, že pokud bude Grandi Stazioni dále otálet, kontrakt již neprodlouží. To ale označil Martin Hamšík za spekulace. Je přesvědčen, že se jednání s ČD vyvíjí příznivě. „Na základě posledního vývoje jednání si myslím, že mohu být optimistický. Jakmile dosáhneme dohody, jsme připraveni na podzim obnovit práce na rekonstrukci, a to na fasádě, která je ve špatném stavu,“ slíbil.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 1 hhodinou

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 1 hhodinou

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 2 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 12 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 12 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 12 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 13 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 21 hhodinami
Načítání...