Zhruba na tři čtvrtě hodiny byl ve čtvrtek v obou směrech uzavřený nejdelší český železniční tunel u Ejpovic na Plzeňsku. Vlakový provoz na vytížené trase mezi Prahou a Plzní zastavil dispečer na základě podnětu z detektorů pohybu. Hasiči v tunelu však nikoho nenašli. Čidla naopak 29. prosince nezaznamenala dívku, kterou zabil vlak.
Ejpovický tunel zavřeli kvůli pohybu. Mylně ho hlásila čidla, která nedávno nezaznamenala dívku
Signálu čidel z Ejpovického tunelu si všiml dispečer z nedalekých Rokycan, který má tunel na starosti. Hlásil pohyb v obou tubusech. Hned vyslal na místo hasiče a ti do tunelu přijeli za osm minut od nahlášené události.
Prohledali oba tubusy, ale ani v jednom nikoho nenašli. Vlaky kvůli zásahu nejezdily po trase s tunely přes 40 minut, a některé tak nabraly zpoždění.
Druhá chyba čidel
Uzavření tunelu nastalo jen pár dní poté, co v něm vlak zabil dívku. Ta se 29. prosince dostala asi do čtvrtiny víc než čtyřkilometrového tunelu, aniž by ji čidla zaznamenala. Policie nyní šetří, proč tehdy nebyl provoz zastaven a jestli čidla fungovala správně. Vyšetřování potrvá podle policie několik týdnů až měsíců.
Nedávno zprovozněný tunel má moderní zařízení na detekci pohybu. Milan Majer ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) mluvil při jeho zprovoznění o tom, že tunel je velmi bezpečný, má laserový systém, který detekuje veškerý pohyb objektů od velikosti lišky a kamery vyhodnotí, co to je.
Čidla a kamery spravuje pro SŽDC externí firma. SŽDC podle nedělního vyjádření mluvčího Pavla Tesaře neví o žádné poruše zabezpečovacího a kamerového systému tunelu, který je stále ve zkušebním provozu.
Narušení vyhodnocují dispečeři a mohou návěstidly zastavit provoz a volat hasiče či policii. Kamery jsou i u osmi propojek tubusů a mají při mimořádné události monitorovat přesun lidí z jednoho tunelu do druhého.
Tunelový rekordman
Ejpovický tunel je novým nejdelším železničním tunelem v Česku s délkou 4150 metrů. Je postavený až pro rychlost 200 km/h, i když ta v něm zatím povolená nebude, SŽDC to zvažuje někdy během tohoto roku. I tak se vlakům mezi Plzní a Rokycany zkrátí jízdní doba zhruba o deset minut, tedy o polovinu oproti současnému stavu. První vlak jím projel 15. listopadu.
Ejpovický tunel přebírá žezlo nejdelšího železničního tunelu od Březenského tunelu dlouhého necelých 1800 metrů. Ten je v provozu od roku 2007. Před ním byl nejdelším železničním tunelem v Česku tunel na Špičáku na Šumavě zprovozněný v roce 1876, který býval léta s délkou 1747 metrů vůbec nejdelším tunelem v českých zemích, ale absolutní primát později uzurpovaly silniční tunely. V 90. letech se stal nejdelším tunelem v Česku Strahovský, později tunel Panenská a od roku 2015 je nejdelším českým tunelem Blanka dlouhá 5,5 kilometru.
Na Blanku nemá ani nový železniční tunel u Plzně, ale kdybychom Blanku pojali jako komplex tří samostatných tunelů, z nichž nejdelší Bubenečský tunel má zhruba tři kilometry, bylo by možné Ejpovický tunel považovat za vůbec nejdelší v zemi.
Ejpovický tunel se nevymyká pouze svojí délkou, ale také konstrukcí. Vcelku neobvyklé bylo vyražení dvou samostatných tubusů stejně jako použití pevné jízdní dráhy namísto štěrkového lože. Dvoutubusový železniční tunel v pravém smyslu v zemi není, ačkoli například jeden z tunelů u Blanska je tvořen dvěma paralelními jednokolejnými tunely. Podobný charakter měl do nedávné rekonstrukce Jablunkovský tunel. Pevná jízdní dráha je potom využita ve Střelenském tunelu.
I když je nyní Ejpovický tunel nejdelším (přinejmenším) železničním tunelem v Česku, nemělo by to tak zůstat dlouho. Při modernizaci trati z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic má vzniknout u Chotýčan pětikilometrový tunel.