Městská část Praha 6 vyhlásila stav klimatického ohrožení; hodlá zakázat jednorázové plasty, podpořit elektromobilitu nebo zvýšit počet vodních prvků ve svých čtvrtích. Souběžně oznamuje, že se ocitla i v dopravní nouzi – mimo jiné hodlá zavést plošné zóny placeného stání tak, aby fungovala jako „ostrov s omezenou propustností“.
Dvojí obava Prahy 6. Vyhlásila stav klimatického ohrožení i dopravní nouze
V rámci boje proti změnám klimatu chce šestá městská část instalovat nabíjecí stanice pro elektromobily a rozšířit nabídku pítek a mlhovišť. Z farmářských trhů by měly zmizet plastové kelímky, nádobí i příbory a poskytování dotací bude radnice podmiňovat nepoužíváním jednorázových plastů.
„Nechceme, aby šlo o módní hurákampaň, proto se zaměříme na prakticky proveditelná opatření, která ihned zlepší život občanů i dlouhodobě sníží negativní vlivy činnosti samosprávy na životní prostředí,“ uvedl předseda výboru pro participaci Oldřich Kužílek (STAN).
Návrh na vyhlášení klimatické nouze podpořili zastupitelé bez ohledu na stranickou příslušnost a městská část jím navazuje na své dlouhodobější úsilí. Už loni sondovala mezi obyvateli místa s nedostatkem zeleně, největším pocitovým horkem nebo špatným vodním vsakováním a na jejich základě navrhla revitalizace.
Souběžně se nejedná o jedinou městskou část, která se do boje s klimatickou změnou pustila. Už v květnu vyhlásila stav nouze Praha 7 a magistrátní radní Petr Hlubuček (STAN) plánuje návrh na vyhlášení klimatické nouze v Praze předložit na červnovém metropolitním zastupitelstvu.
Ostrov s omezenou propustností
Ohlášená environmentální opatření na Praze 6 navíc doplňují i aktuální kroky proti motorismu. V rámci stavu dopravní nouze chce městská část spustit zóny placeného stání na celém svém území. Podle starosty městské části Ondřeje Koláře (TOP 09) se totiž kvůli nečinnosti hlavního města stalo z Prahy 6 velké parkoviště.
Do konce roku chce radnice zavést světelné závory na hlavních přivaděčích – Karlovarské a Podbabské ulici. Tyto závory pustí vozidla obyvatel Prahy 6 do pruhů pro autobusy.
„Abychom ochránili obyvatele Prahy 6, jsme nuceni začít fungovat jako jakýsi ostrov s omezenou propustností. Mnoha lidem tím nepochybně znepříjemníme život, jedná se ale o dokončení klíčových a strategických staveb magistrátu, který už musí začít konat,“ řekl místostarosta pro dopravu Jiří Lála (ODS).
Se zvýhodněním rezidentů Prahy 6 nesouhlasí magistrát, podle vedení města se tím situace jen zhorší. „To by podle mě vedlo k dopravnímu kolapsu, protože by se tam tvořily dlouhé kolony. Dopravní situaci v jakékoliv městské části řešíme,“ upozorňuje náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě).
Opatření, po kterých volá Praha 6, počítají i se stavbou tramvajové trati Dědina a Suchdol včetně navazujících parkovišť a tramvajové trati Strahov a odbočky Troja, Bohnice, Kobylisy, s revitalizací Vítězného náměstí nebo s vyvíjením tlaku na vznik kolejového napojení Letiště Václava Havla. Praha 6 také požaduje urychlené dokončení vnějšího a vnitřního silničního okruhu.
Své požadavky bude městská část prezentovat magistrátu v polovině července. „Zlepšení ve fázi příslibu ze strany hlavního města musí být okamžité. Pokud bude dopravní nouze dál pokračovat, budou zavedena zmíněná opatření. To znamená jednosměrnosti, preference obyvatel Prahy 6. To jsou věci, na které dosáhneme a které do velké míry můžeme dělat sami,“ zdůraznil místostarosta Prahy 6 Jakub Stárek (ODS).