Děti z „azbestových škol“ se zpět hned tak nevrátí

České Budějovice - Děti ze tří základních škol na českobudějovickém sídlišti Máj, kde koncem listopadu naměřili odborníci zvýšené hodnoty azbestu, budou do náhradních škol dojíždět ještě několik týdnů, možná i měsíců. Není ani vyloučeno, že v provizorních prostorách dokončí celý školní rok, řekl dnes novinářům náměstek českobudějovického primátora Kamil Calta (TOP 09). Důvodem je, že město hodlá ihned zahájit druhou etapu zateplování škol na sídlišti Máj, která byla v plánu na léto 2012, a až potom v celém komplexu provést sanační práce.

„Tato varianta je časově náročnější, na druhou stranu je to momentálně asi jediné možné řešení,“ uvedl náměstek primátora Petr Podhola. Dodal, že není zateplena například školní jídelna. Kdyby město nyní sanovalo už izolované pavilony, stejně by pak muselo uzavřít jídelnu a hledat pro více než tisíc žáků z Máje prostory pro náhradní stravování. „Takže bychom je museli autobusy stejně vozit do okolních jídelen,“ uvedl Podhola.

Děti z Máje už od pondělí jezdí speciálními autobusy do pěti náhradních základních škol v Českých Budějovicích a Hluboké nad Vltavou. Náklady na tyto autobusy, které vypravuje město, jsou měsíčně zhruba 200 tisíc korun. Cenu za sanační práce v celém komplexu tří škol na sídlišti Máj nedokážou zástupci radnice odhadnout. „Bude se však pohybovat v řádech milionů korun,“ řekl Calta. České Budějovice chtějí proto požádat o dotaci ministerstvo školství.

Zdraví škodlivý azbest našli specialisté v základních školách na sídlišti Máj například v obvodovém plášti budov, v těsnících šňůrách v přírubách vzduchotechnického potrubí a pravděpodobně je také v podkladových deskách pod elektroinstalacemi. Vyplývá to z průzkumu, který provedla autorizovaná inspekční společnost Foster Bohemia. Podle ní hrozí uvolňování azbestových vláken do vzduchu při lámání, vrtání, broušení či trhání azbestových materiálů, jejich neodborném odstraňování a také v případě neodborně prováděných rekonstrukcí. Pokud prý nejsou azbestové materiály nijak narušovány, je pravděpodobnost uvolňování azbestových vláken do vzduchu malá. „Když zjistíme, že se zvýšené limity azbestu uvolnily neodbornou manipulací při zateplování škol, že někdo při tom procesu pochybil, budeme po něm požadovat náhradu škody,“ řekl dnes Calta.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů nabírají zpoždění až devadesát minut

Zpoždění až devadesát minut nabírají od rána vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 1 mminutou

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 1 hhodinou

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 17 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...