Českobudějovické letiště zahajuje mezinárodní provoz. Menší aeroporty však bývají často ztrátové

4 minuty
Prázdninový provoz na regionálních letištích
Zdroj: ČT24

Česko má už šesté letiště pro mezinárodní spoje, na kterém mohou přistávat velká letadla. Po Praze, Brnu, Ostravě, Karlových Varech a Pardubicích zahájilo provoz i letiště v Českých Budějovicích. Kraj i město do něj investovaly dvě miliardy korun. První let společnosti Smartwings odletěl do turecké Antalye. Od příštího týdne pak budou z Budějovic létat charterové lety do Řecka. Úkolem pro management teď bude zajistit vytížení letiště i pro zbytek roku, ostatní menší letiště v Česku jsou totiž dlouhodobě ztrátová.

Odletová hala českobudějovického letiště se začala poprvé plnit cestujícími ve středu večer před odletem do Turecka. „Letadlo je plné, je dlouho vyprodané, plná kapacita 189 cestujících,“ uvedl ředitel letiště Ivan Trhlík.  

Otevřít letiště pro mezinárodní lety však není jen tak. Personál musel projít výcvikem, který probíhal celkem čtyři měsíce. Večer už musí vše probíhat hladce. 

Daleko do Prahy

Letadlo z turecké Antalye létá pravidelně také na letiště v Karlových Varech, a to každou středu. Právě blízkost letiště od domovů cestujících je pro řadu z nich jedním z nejdůležitějších parametrů. Roli při výběru dovolené to hrálo například u Pavla Šerdziga. „My jsme nechtěli letět z Německa ani z Prahy. Máte ztracený celý den,“ řekl. 

„Spousta lidí, co jsou z Chebu nebo Mariánských Lázní, to sem má blíž než se plahočit do Prahy. Takže za mě skvělé,“ komentoval další cestující Ondřej Rom.

Kromě Turecka mohou lidé z karlovarského letiště cestovat také do bulharské Varny nebo řeckého Heraklionu. To jsou ale pouze charterové lety, které jsou v provozu jenom v letním období. Pravidelnou linku se zatím na Letišti Karlovy Vary obnovit nepodařilo. 

Z Karlových Varů do Tel Avivu?

Pravidelné lety z Karlových Varů do Ruska skončily na tamním letišti s pandemií covidu-19. Teď se ale rýsuje jiná destinace – izraelský Tel Aviv. Letadla by tam mohla začít létat už v příštím roce. Vyjednávání o dalších letech ale v Karlových Varech komplikují rozměry přistávací dráhy.

„Pro dnešní letadla je ta dráha relativně úzká. Má jen třicet metrů na šířku, optimum by bylo 45 metrů. Dráha je i poměrně krátká, což limituje i destinace, do kterých se dá létat,“ vysvětlil vedoucí letového provozu Letiště Karlovy Vary Petr Hloušek.  

„Nyní se dokončuje projektová dokumentace na rozšíření a prodloužení dráhy, čímž by potenciál karlovarského letiště výrazně vzrostl pro jednání s nízkonákladovými společnostmi a zavedení pravidelných letů do evropských destinací,“ sdělil hejtman kraje Petr Kulhánek (KOA). 

Z Pardubic pravidelně jen do Alicante

Větší výběr odletů na dovolenou mají zákazníci cestovních kanceláří v Pardubicích. Na tamním letišti přes léto funguje třináct linek. Jedny z nejoblíbenějších destinací, kam lidé létají, jsou řecké ostrovy, mimo jiné i Rhodos. I toto letiště ale nabízí jen jednu pravidelnou linku – do španělského města Alicante.

Většinovým vlastníkem pardubického letiště je město, třetina pak patří Pardubickému kraji. Podíly by teď kraji i město chtěly vyrovnat. „Myslím si, že to je věc, kterou pokud budeme opravdu aktivně řešit, tak je to záležitost dalšího roku a dvou poměrně intenzivních jednání,“ míní primátor Pardubic Jan Nadrchal (ANO). „Jsem přesvědčen, že těch sporů bude nesrovnatelně méně,“ reagoval hejtman Martin Netolický (SOCDEM). 

V Pardubicích i Karlových Varech jsou letiště dlouhodobě ztrátová.  Karlovarský kraj každý rok doplací 25 milionů korun. Pardubický magistrát i kraj pak do provozu letiště musejí ročně investovat třicet milionů.

Letiště v Ostravě hlásí zisk

Jiná situace panuje na ostravském letišti Leoše Janáčka v Mošnově. Zájem o lety narůstá – loni letiště přepravilo více než 286 tisíc cestujících, letos očekává nárůst o dvacet procent. Největší zájem je o dovolenkové destinace, právě proto letiště plánuje jejich nabídku brzy rozšířit.

Také v Moravskoslezském kraji hraje velkou roli blízkost letiště. „Máme to nejblíž, jsme z Dolní Lutyně, takže kousíček. Máme malou dceru, takže i kvůli té dopravě,“ řekla cestující Silvie. Stejnou výhodu uvedli i další cestující. „Čísla jsou opravdu výborná, obecný nárůst cestujících je zhruba dvacet procent,“ pochvaloval si ředitel letiště Jaromír Radkovský.  

Očekává se, že Letiště Leoše Janáčka odbaví letos více než tři sta tisíc cestujících. Výhodou jsou pravidelné linky – například do Egypta se z Mošnova létá i deset měsíců v roce. Vedení plánuje nabídku destinací pro dovolené rozšířit, zatím jich je šestnáct. 

7 minut
Budoucnost letiště Leoše Janáčka
Zdroj: ČT24

Poprvé v historii svého provozu je letiště ziskové – loni vydělalo téměř pět milionů korun. Letos vedení očekává zisk i o několik milionů vyšší. „Přemýšlíme, že ještě rozlítáme linku Ostrava–Praha, protože mají být zácpy na dálnicích, velké opravy se mají dělat i na železnici,“ uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Radek Podstawka (ANO), podle kterého je nutné se dále rozvíjet i v oblasti carga. 

Ještě víc cestujících než Ostrava odbavilo letiště v Brně-Tuřanech – za loňský rok to bylo 471 tisíc cestujících. Hodně lidí z Moravskoslezského kraje však dojíždí také na letiště v polských Katowicích, které loni odbavilo skoro čtyři a půl milionu cestujících. Ve Vídni v loňském roce odbavili 23 a půl milionu lidí. Vídni ani Katowicím ale Ostrava konkurovat nechce, nákladní doprava v Mošnově totiž představuje už 25 procent celkové přepravy. 

Jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS) řekl, že letiště v Českých Budějovicích má také značné rozvojové plochy, což může do budoucna nalákat různé firmy. Domnívá se, že toto letiště nemusí fungovat se ziskem, jde podle něho o službu občanům kraje. Dodal, že Jihočeský kraj má zase například všechny nemocnice ziskové, což není mezi kraji pravidlem.

Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (SOCDEM) řekl, že regionální letiště  nekonkurují ostatním regionálním letištím ani Praze. Odlehčují pražskému letišti, pro cestující mohou být příjemnější. Nelze od nich čekat zisky, ale i jejich ekonomika se musí podle Netolického hlídat. Kraj tak doplácí ztráty, spolu s městem Pardubice, které má v letišti většinový podíl. Letiště bere jako nadstavbu, kterou kraj zajišťuje pro občany. 

17 minut
Události, komentáře: Rozvoj regionálních letišť
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Sanitka vyjíždí, o život pacientů už bojují first respondeři. Jsou jich stovky

Takzvaní first respondeři zachraňují životy v průměru o tři minuty dříve, než se na místo dostanou profesionální záchranáři. V Královéhradeckém kraji například zdravotníkům asistuje přes čtyři sta dobrovolníků, kteří jen loni pomáhali u více než sto padesáti případů. Spolupráci s veřejností si chválí i v Plzeňském kraji. V tuzemsku ale není zapojení veřejnosti plošné. Ostatní kraje spoléhají na first respondery z řad profesionálů a spolupráci s veřejností odmítají.
před 4 mminutami

Pískovny lákají čistou vodou, plavcům ale může hrozit nebezpečí

Letní teploty přitahují lidi k vodě, často ale i tam, kde je koupání zakázané. Například na pískovny v okolí Suchdola nad Lužnicí. Z pěti místních pískoven jsou, až na jednu výjimku, všechny využívány k těžbě či jako zdroj pitné vody. Přesto je lidé navštěvují a ohrožují vlastní bezpečnost i kvalitu vody.
před 3 hhodinami

„Láska pro všechny.“ Centrem Brna prošel duhový průvod

Poklidným tempem s duhovými vlajkami, deštníky i transparenty prošel centrem jihomoravské metropole průvod Brno Pride Parade, který zakončuje festival Brno Pride Week. Ten se zaměřuje na lidi nejrůznějších sexuálních a genderových identit. Pořadatelé se k akci vrátili po roce, předtím se čtrnáct let nekonala. Odpůrci komunity ji v minulosti opakovaně narušovali.
před 14 hhodinami

V Opatovicích nad Labem postaví skladovací halu, navzdory odporu části obce

Přes letitý odpor části obyvatel začne v Opatovicích nad Labem na Pardubicku stavba skladovací haly, proti níž se v referendu vyslovila většina hlasujících. Podle developerské firmy místní obyvatelé najdou díky hale práci a Opatovice z ní budou mít prospěch na dani z nemovitostí.
včera v 08:31

Kvůli odklonu od uhlí může teplo zdražit milionům Čechů

Tuzemské teplárny postupně opouštějí uhlí a nahrazují ho ekologičtějšími zdroji, především plynem. Do roku 2030 má přechod na čistší technologie stát až dvě stě miliard korun. Část pokryjí evropské dotace. Zbytek se ale promítne do cen tepla. Vyšší účty tak mohou čekat miliony lidí.
včera v 06:00

Vlaky na koridoru mezi jihem Čech a Prahou nejezdily několik hodin

Kvůli poškození trakčního vedení nejezdily v pátek několik hodin vlaky na železničním koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Porucha se týkala úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice, v němž cestující vozily náhradní autobusy. Provoz byl po osmé hodině večerní obnoven, uvedly České dráhy.
20. 6. 2025Aktualizováno20. 6. 2025

Násilí ze strany blízkých čelí téměř třetina seniorů, ukázal průzkum

Krajský soud v Ostravě začal projednávat případ vraždy nemocné seniorky. Obžalovaná je sociální asistentka, která podle spisu úmyslně zanedbávala své povinnosti, kvůli čemuž její známá zemřela. Násilí od blízkých osob čelí skoro třicet procent starších lidí, ukázal nový sociologický průzkum Masarykovy univerzity. Ten se zaměřil také na situaci v pobytových službách.
20. 6. 2025

V Praze vznikne nová čtvrť. Panují spory o to, kdo na ní víc „vydělá“

Na zanedbaném a nepříliš vábném území kolem Florence a Masarykova nádraží má v metropoli vzniknout nová moderní čtvrť postavená společností Penta. Praha ve čtvrtek schválila dvě změny územního plánu, které byly pro výstavbu nutné. Podle organizace Arnika mělo město za tuto „úlitbu“ vyjednat například větší počet dostupných bytů, podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (STAN) ale metropole získala od developera mnohem víc, než předpokládala. Otázkou zůstává, co se stane s autobusovým nádražím.
20. 6. 2025
Načítání...