Mošnov se snaží získat letecká spojení do Vídně, Mnichova i Varšavy. Hejtmanství na to přispěje

Moravskoslezský kraj chce formou závazku veřejné služby podpořit letecké spojení do Vídně a Mnichova. Finančně chce pomoci i chystané lince do Varšavy. Start této linky je vázán na vyřešení problému s letadly Boeing 737 MAX. Linky do Vídně a Mnichova by měly létat minimálně dvakrát denně a kraj je bude podporovat čtyři roky. Návratnost investice předpokládá do pěti let. 

Ilustrační snímek
Zdroj: ČTK Autor: Jaroslav Ožana

V Moravskoslezském kraji působí přes 250 společností s významným zahraničním podílem. Nedostatečné letecké spojení do regionu často zmiňují právě podnikatelé a investoři. Záměry krajských radních ale ještě musejí schválit zastupitelé, kteří zasednou příští týden.

Pokud zastupitelé dva závazky veřejné služby pro trasy do Vídně a Mnichova podpoří, bude v zadávacím řízení veřejné zakázky stanovena maximální roční výše veřejné podpory na 7,8 milionu eur, tedy přes 200 milionů korun. Podle krajských radních by ale provoz mohl být nakonec levnější. Nové linky do Vídně a Mnichova by mohly začít létat příští rok na jaře. 

Video Události
video

Události ČT: Ostravské letiště není využité, jak se čekalo. Kraj chce linky objednat

Z ostravského letiště dvakrát, možná třikrát denně

„Počítáme minimálně s 11 rotacemi týdně na každé lince. Pokud bude zájem, mohlo by se letadly o minimální kapacitě 40 cestujících do Mnichova či do Vídně časem létat i třikrát denně,“ řekl náměstek hejtmana Jakub Unucka (ODS).

Podle Unucky byl Mnichov vybrán jako destinace smíšená, kdy kromě přestupů na jiné linky bude značná část cestujících v tomto městě končit nebo začínat. 

Podle vedení kraje přibývá v regionu německých investorů, v součastnosti jde o 55 společností s německým kapitálem. Většina z nich sídlí do půl hodiny od ostravského letiště v Mošnově na Novojičínsku. 

„Vídeň je oproti tomu destinace téměř čistě tranzitní pro cesty do celého světa,“ doplnil Unucka. Polská Varšava je významným leteckým uzlem nejen do severských zemí, ale i do Asie. Náklady na podporu této linky by měly být okolo 400 tisíc eur ročně, tedy více než deset milionů korun.

Linky schází i Pardubicím a Karlovým Varům

Ovšem je otázka, jestli se podaří najít dopravce. Ti totiž mají málo volných kapacit a po uzemnění boeingů dvojnásob. Cítí to i v Pardubicích, kde má skončit i poslední pravidelná linka do Londýna. „Zatím máme informace, že bude zrušena od července. Bude to určitě do zimního letového řádu,“ přiblížila ředitelka pardubického letiště Hana Šmejkalová.

Mluvčí Ředitelství letového provozu Richard Klíma upozorňuje, že i podle zprávy Evropského parlamentu je pro trvale udržitelný rozvoj letišť v regionech nezbytné zajistit celoroční spojení s minimálně dvěma destinacemi.

Ale to se teď těm českým nedaří. V Pardubicích zatím nezůstane žádná linka. Z Karlových Varů se létá jen několikrát týdně do Moskvy. Ostrava má teď jednu pravidelnou linku. Tři spoje má Brno.

Kolik spojů bude létat z českých mezinárodních letišť mimo Prahu?
Zdroj: ČT24