České dráhy (ČD) uspěly u Nejvyššího soudu s dovoláním ohledně odškodného za tragickou srážku u Studénky, která se stala před šesti lety. Tehdy se soupravě Pendolino postavil do cesty polský kamion. Při srážce zemřeli tři lidé. ČD původně od polské pojišťovny získaly odškodnění ve výši 34 milionů pouze za škody způsobené tahačem. Nejvyšší soud jim nyní přiznal i nárok za škody způsobené návěsem. Informoval o tom web Česká justice. Škody po nehodě se vyšplhaly téměř na 212 milionů korun. Případ bude muset znovu projednat soud v Novém Jičíně.
České dráhy uspěly u Nejvyššího soudu v případu odškodnění za nehodu u Studénky
Dopravce se u soudů nižší instance neúspěšně domáhal výplaty pojistky za celý kamion již dříve. Za škody způsobené návěsem dráhy žádaly od polské pojišťovny dalších 34 milionů korun. S žalobou zprvu neuspěly u Okresního soudu v Novém Jičíně a následně ani u Krajského soudu v Ostravě. Oba při zvažování došly k závěru, že nehodu nezpůsobil celý kamion, ale pouze jeho přední část. Až Nejvyšší soud uznal, že ČD mají nárok na odškodněné i za škody způsobené návěsem.
Důležitou roli při rozhodování Nejvyššího soudu sehrál právě náklad, který kamion v roce 2015 převážel, a to 20 tun ocelových a hliníkových dílů. „Pokud by do kolejiště vjel jen tahač nebo by návěs nebyl naložený, byl by samotný střet a z něj plynoucí rozsah škod zjevně odlišný. Okolnost, že přímo v momentu střetu se tahač a návěs nepohybovaly, přitom nevylučuje, aby šlo o jejich provoz,“ konstatuje se v rozhodnutí Nejvyššího soudu, které cituje Česká justice.
Nehoda na železničním přejezdu ve Studénce, která se stala 22. července 2015, si vyžádala tři oběti na životech a skoro 20 zraněných. Řidič kamionu tehdy vjel na koleje v době, kdy už svítila červená světla signalizující příjezd vlaku. Kamion následně zůstal uvězněný mezi závorami a projíždějící vlak odtrhl podvozek od kabiny, která i s řidičem zůstala na místě. Zbytek tahače byl spolu s návěsem vlečen soupravou vlaku Pendolino několik set metrů.