Středočeský kraj - České dráhy chtějí po krajích víc peněz za to, že nasazují vlaky na regionálních tratích. Tvrdí, že rostou náklady – podražila elektřina a zvýšily se i poplatky za využívání kolejí. Po Středočeském kraji požadují dráhy navíc další miliony za nově nakoupené soupravy. Ty kraj proplácet nechce.
ČD žádají po Středočeském kraji miliony navíc
Dalších 78 milionů žádají České dráhy po Středočeském kraji. Ten ale nemá z čeho brát a výdajům se brání. Navýšení o inflaci a zdražení dopravní cesty uznává. Za odpisy nově nakoupených vozidel ale drahám platit odmítá. „Smlouva to jasně neříká. Je to jejich majetek, takže by si ho měli odepisovat za svoje peníze,“ říká hejtmanův náměstek pro dopravu Miloš Petera (ČSSD).
Díky evropským dotacím nakoupily ČD loni devět nových CityElefantů a žlutých Regionov za necelou miliardu korun. Kraj pomáhal se sepsáním žádosti, ke spolufinancování se teď ale nemá. „Ten, kdo chtěl, abychom nakoupili vozidla, ten kdo rozhodl o tom, kde budou vozidla nasazena - a my je tam musíme provozovat, pouze na těchto tratích-, by se na tom taky měl podílet,“ míní mluvčí ČD Radek Joklík.
O sto milionů víc musí České dráhy zaplatit také Správě železniční dopravní cesty za to, že vlaky mohou jezdit po jejích kolejích. Vyšší poplatek nařídil soud. „V České republice je rozdíl mezi cenami za nákladní a osobní vlak. Podle evropského soudního dvora je ten rozdíl v tuto chvíli příliš velký, proto musíme tyto dvě cesty dát na stejnou úroveň,“ vysvětluje mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.
Tvrdá obchodní jednání budou pokračovat i v dalších dnech, obě strany ale shodně tvrdí, že cestujících se vzájemné spory nedotknou a dopravní obslužnost zůstane v kraji zachována.