Jihomoravský kraj začal jednat s dalšími třemi leteckými společnostmi o nových linkách z Brna. S rumunskou Blue Air, která měla nové linky zajistit už od konce března, pravděpodobně spolupracovat nebude. Nový odhad, od kdy by se mohlo z Brna létat do nových destinací, je podle hejtmana léto.
Brno leteckým uzlem nebude. Dohoda na pět linek s Rumuny zkrachovala, kraj zkouší lákat jiné
Rumunské společnosti Blue Air, se kterou chtěl kraj a město vytvořit novou firmu, dává hejtman ještě týden šanci. V přichystané smlouvě prý stále hledají nedostatky, rumunský podpis na ní proto pořád chybí. A možná už ani nepřibude. „Dáváme poslední možný termín k tomu, aby se vyjádřili, jestli o tu spolupráci mají zájem. Po tom novém roce, když se situace vyhrotila, jsme oslovili další možné zájemce,“ řekl hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek (za ANO).
Hejtman doufá, že se začne létat v létě
Ve hře jsou stále ty stejné destinace, sedm měst na západ, jih a východ od Brna. Termín se ale znovu posouvá, tentokrát hejtman doufá v letošní léto. Podle odborníků ale takový termín nereálný není. „Pokud se bavíme o přípravě linky po EU, zabere to až tři měsíce, pokud je to mimo EU, může to trvat i půl roku,“ řekl mluvčí ČSA Daniel Šábík.
Další jednání o leteckých linkách bude na kraji hned v pondělí, kdy sem za hejtmanem přijde jednat majitel letiště. „Já jsem optimista, věřím, že v letošním roce linky rozlítáme,“ řekl Bohumil Šimek. V příštím týdnu se hejtman setká také se dvěma velvyslanci.
Kraj chce zvýšit atraktivitu regionu a přilákat investory
Z Brna se v současné době létá do Londýna a Mnichova. Přibýt mají spoje do Milána, Bruselu, Říma, Barcelony a Lvova. Kraj chce letos do leteckých linek investovat šedesát milionů korun. Plán počítá s tím, že linky přepraví ročně kolem sto třiceti tisíc cestujících, v letadle má být přes sto dvacet míst. Do Milána a Bruselu se má létat třikrát týdně, dvakrát do Říma, Barcelony a Lvova. Kraj i město si od většího počtu linek slibují větší atraktivitu regionu pro zahraniční investory i turisty.
Letiště loni zastavilo propad v počtu odbavených cestujících, letištěm jich prošlo zhruba čtyři sta šedesát tisíc, což je nejvíce z českých regionálních letišť. Brněnské letiště využívají z více než poloviny cestující charterových letů v letní sezoně. Loni skončily pravidelné linky na londýnské letiště Luton a do Eindhovenu, v minulých letech také přestala létat letadla do Moskvy.