Brno přišlo o další leteckou linku. Wizz Air bude do londýnského Lutonu létat raději z Bratislavy

1 minuta
UvR: Wizz Air přestane létat z Tuřan do Lutonu
Zdroj: ČT24

Letecká společnost Wizz Air s 8. lednem zruší spojení mezi Brnem a londýnským Lutonem. Jihomoravskému letišti tak s počátkem nového roku zbydou už jen dvě pravidelné linky – na londýnský Stansted a do Mnichova.

Linka, která třikrát týdne spojovala jižní Moravu s britskou metropolí, končí po sedmi letech. Kapacitu ze spojení Tuřan s Londýn-Luton přesune Wizz Air na linky s vyšší poptávkou, řekla Sorina Ratzová z centrály letecké společnosti. Aerolinky už před týdnem oznámily, že se bude jednat o Bratislavu.

Dopravce podle serveru Zdopravy.cz nabízí zákazníkům, kteří měli rezervace na pozdější datum, náhradní lety, nebo jim vrací 120 procent ceny letenky.

Wizz Air již zrušil s koncem letního letového řádu linku do Eindhovenu. „V leteckém průmyslu je běžné, že se lety mění podle sezony nebo výkonnosti trasy. Wizz Air neustále monitoruje vytíženost na svých linkách, aby byl schopen nabídnout nejpopulárnější služby za nejnižší ceny. Protože ale stále hledáme nové příležitosti, které by splnily očekávání našich zákazníků, kapacita z těchto letů bude přesunuta na linky s vyšší poptávkou,“ uvedla Ratzová.

 Spojení Brna s Londýnem zajišťuje ještě společnost Ryanair, která létá na letiště ve Stanstedu. Zatímco vytíženost londýnské linky Ryanairu se pohybovala až okolo 95 procent, linka Wizz Airu měla vytížení nižší, pohybovalo se okolo 87 procent.

„To je vysoká obsazenost. Ale nepřísluší nám komentovat interní rozhodnutí Wizz Airu,“ řekl mluvčí provozovatele letiště Accolade Jiří Sochor.

Kraj jedná o příchodu nových dopravců

Po odchodu Wizz Airu zbudou v Brně pouze dvě pravidelné linky. Vedle letů do Londýna od Ryanair je to linka do Mnichova, kterou provozuje bmi Regional. Tato linka je však ztrátová a kraj a město schválily memorandum, díky němuž by mohlo z veřejných rozpočtů zamířit k dopravci během následujících čtyř let každoročně až 1,47 milionu eur (37 milionů korun). 

Konec linky Wizz Airu nastal v době, kdy Jihomoravský kraj jedná o příchodu nových dopravců. Ti by měli létat již od letního letového řádu na pěti linkách, a to od konce března. „Náš postup konec linky neovlivňuje,“ řekl hejtman Bohumil Šimek (ANO). Zatím není jasné, které lety a aerolinky by mohly spojení Brna se světem zajistit.

Brněnské letiště očekává, že letos odbaví 460 000 cestujících, což je na úrovni let 2013 a 2015, loni to bylo 418 000. Mírně přes padesát procent všech cestujících létá z Brna charterovými lety na dovolenou.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...