Nový vlastník brněnského letiště bude s krajem jednat o jeho rozvoji. Bez emocí a vypjaté atmosféry

Společnost Accolade, která je novým vlastníkem firmy Letiště Brno, chce co nejdříve jednat s Jihomoravským krajem o svých záměrech. Chce do města přivést víc osobních i nákladních letů, přizpůsobit služby mladým cestujícím a zrevidovat stávající nájemní smlouvu. Vlastníkem budov i dráhy je kraj, od kterého má společnost prostory do roku 2054 pronajaté. Aktuálně platí roční nájem 25 milionů korun.

Letiště Brno
Zdroj: ČTK Autor: Václav Šálek

Z brněnského letiště zatím v roce 2017 odletělo 441 tisíc cestujících. Letiště  se letos odrazilo ode dna a očekává, že počet odbavených cestujících bude o deset procent vyšší než loni, tedy zhruba 460 tisíc. „Na růstu se zásadně podílely charterové lety, které v letní sezoně rostly proti loňsku o čtvrtinu. Pravidelné linky se na růstu podílí pouze dvěma procenty,“ řekl vedoucí přepravního provozu Radek Lang.

Vedoucí přepravního provozu Radek Lang prezentuje statistiky letiště
Zdroj: ČTK
Autor: Václav Šálek

V plánu je pět nových linek a celoroční provoz

Loni počet cestujících klesl na 418 000, což bylo nejméně za sedm let. Letošní počty cestujících se přiblíží úrovni let 2013 a 2015. „Letiště má velkou špičku v letních měsících. Věříme, že se nám podaří více rozvinout celoroční provoz,“ řekl ředitel investiční skupiny Accolade Milan Kratina.

O to se snaží i vedení kraje, které slibuje nové destinace. „V zájmu kraje i Brna je, aby se z brněnského letiště mohlo létat pravidelnými linkami do dalších čtyř až pěti nových destinací. Vyplývá to také z průzkumu, který jsme si nechali udělat. Podrobnosti ale nemůžeme zveřejnit, protože jednání stále probíhají,“ řekla mluvčí Jihomoravského kraje Monika Brindzáková.

Hejtman se zatím s novým vlastníkem viděl jen jednou

S novým vlastníkem se hejtman jihomoravského kraje zatím viděl jen jednou, když mu oznamoval, že firmu, které kraj svůj majetek pronajímá, koupil. „My se soustředíme na to, aby nové linky byly a aby ta spolupráce s krajem byla výrazně lepší než dnes. Jsme v kontaktu a ladíme termín schůzky,“ ujistil Milan Kratina.

Datum schůzky ale zatím známé není. Téma jednání ano. Kromě nových linek také nájemní smlouva. „My se budeme bavit, kde tu nájemní smlouvu revidovat, asi by nemělo dojít k tomu, že bude úplně nová nájemní smlouva,“ vysvětlil Milan Kratina.

Konkrétní linky jsou zatím tajemstvím

O konkrétních linkách zatím Milan Kratina hovořit nechtěl. Řekl ale, že je potřeba najít rozumný kompromis mezi požadavky leteckých společností na jedné straně a letiště, kraje či města na straně druhé. „Osobní doprava v regionech se stává výrazně dotovanou danými regiony. V Brně někteří dopravci, kteří odsud létali, sice vydělávali, ale dostali jinde výhodnější podmínky. Letecké společnosti sice nesmí získávat veřejnou podporu, ale získávají spoluprací výhodnější podmínky,“ řekl Milan Kratina. Příkladem je linka do Mnichova, která by bez finanční podpory kraje a města nelétala.

Letiště čeká modernizace, zaměřit se chce na mladé

Nový vlastník chce letiště zmodernizovat. Plánuje například změnit vybavení odletové haly. Zlepšit chce především služby. Cílit bude na mladé cestující. „Přichází nová generace, která má jiné návyky, obecně v obchodech vyhledávají jiné zboží než ročníky padesát, šedesát. Na to chceme reagovat,“ popsal záměr ředitel Accolade. V budoucnu by se měla rozvinout plánovaná logistická zóna severně od parkoviště, kde je dosud pole.