Londýn – Speciální odpadkové koše v centru Londýna už rok ukazují reklamu, případně různé informace, a nově dokážou sledovat pohyb mobilních telefonů ve svém okolí. Jejich provozovatel tvrdí, že tak chce zjistit, kolik lidí může reklamu vidět. Čelí však obvinění ze zásahu do soukromí. Londýnské úřady proto zatím testování technologie zastavily.
Velký odpadkový koš tě sleduje, zjistili Londýňané
Před loňskou olympiádou se v Londýně objevily koše odolné proti výbuchu bomby, které by si na sebe ovšem zároveň měly vydělat. Mají digitální obrazovky, které zobrazují reklamu. Provozovatel košů firma Renew nedávno začala testovat další funkci – zařízení, která dosadila, dokážou nalézt chytré telefony v okolí, které mají zapnutý wi-fi přijímač. „Hlavní myšlenkou bylo zjistit, jaký je náš dosah – kolik lidí projde kolem naší sítě obrazovek,“ uvedl výkonný ředitel firmy Kaveh Memari. Koše identifikují výrobní kód přístroje, jeho vzdálenost od koše i rychlost, jakou se pohybuje. Informace potom ukládají. V budoucnu by po přečtení dat mohl například nabízet kolemjdoucím reklamu cíleně podle jejich preferencí.
Takové vyzvídání však příliš neodpovídá požadavkům na ochranu soukromí – obzvláště v době po skandálu amerických tajných služeb a jejich sledovacího programu Prism. „Informace znamenají moc. Čím dál více společností hledá způsoby využití dat. Pokud už to nedělají dnes, je vysoce pravděpodobné, že to budou dělat v budoucnu,“ zdůraznil vedoucí sekce ochrany soukromí Deloitte Peter Gooch. Provozovatel „zvědavých“ košů ale odmítá, že by chtěl zjišťovat skutečně osobní informace. „Ani v extrému to nebude o tom, že by vás reklama oslovila: 'Ahoj, Johne'. Nikdy nebude vědět, kdo jste, dokud sami svá data nezveřejníte,“ poukázal Kaveh Memari, podle kterého beztak vývoj potrvá pět až deset let.
Londýnské úřady však dalšímu vývoji prozatím zabránily – firmu přiměly, aby data přestala sbírat. Prodejci reklamy už ale vědí, že se získané takové informace dají velmi dobře zpeněžit. Proto je podle expertů spíše otázkou času, kdy bude pohyb lidí po městě sledován podobně, jako je už dnes sledován jejich pohyb na síti.