Sydney - Život, smrt a paměť spojuje tvorbu francouzského konceptuálního umělce Christiana Boltanského. Jeden ze svých projektů - Chance (Náhoda) - představuje do konce března v australské galerii CarriageWorks.
Život je jen náhoda
Věčně roztočeným Kolem štěstí, podobajícím se tiskařskému stroji, obíhají stovky fotografií dětí. Boltanski si je náhodně vybral z oznámení o jejich narození otištěných v polských novinách. Každých osm minut se ozve alarm a jeden z novorozenců se objeví na velké obrazovce - jako symbol náhodného výběru.
„Jednoho dne jsem si pomyslel: jestliže jsem tím, kým jsem, je to proto, že se moji rodiče milovali v jednom konkrétním momentu. Pokud by to udělali o dvě vteřiny později, byl bych úplně jiný,“ popisuje podnět k projektu sedmdesátiletý umělec. Život propojuje se smrtí - zároveň s kolem štěstí ukazuje digitální počítadlo v sále, kolik lidí právě zemřelo. „Pro mě jsou to dobré zprávy, protože všechno běží dál,“ vysvětlil Boltanski.
Nekonečný koloběh života viděli nejprve návštěvníci bienále v Benátkách v roce 2011. Průběžně svůj projekt ale přepracovává, podoba, v níž ho mohou vidět nyní Australané, je tedy opět trochu jiná. „Vyžadovalo to Christianovo konceptuální myšlení, aby určil, do jakého kontextu bude práce v Sydney zasazená, a také, jak zapadne do architektury tohoto místa,“ doplnila ředitelka galerie CarriageWorks Lisa Havilahová.
Boltanski má za sebou desítky projektů na téma života a smrti. Nahrál například tlukot lidských srdcí anebo sestrojil Boží ruku, která přendavala ve Velkém paláci v Paříži kusy oblečení z místa na místo. Stejně to podle Boltanského dělá Bůh dnes a denně s lidskými osudy.
V Česku se představil v roce 2011 jako jeden z umělců v pražské Galerii Rudolfinum na výstavě Já, bezesporu, zabývající se identitou člověka.