Brno – Hudba, netradiční zvuky i hluk. To vše bude rezonovat brněnskými sály i kinem Scala. Ve čtvrtek začal festival Expozice nové hudby, který posluchačům přináší soudobou hudební tvorbu. Pořadatelem festivalu je brněnská filharmonie, své sídlo propůjčila i pátečnímu koncertu, na kterém vystoupí Milan Knížák a noisová legenda Nihilist Spasm Band. Podle pořadatelů to bude nejspíš nejhlučnější koncert v historii Besedního domu.
Sídlo Filharmonie Brno čeká nejhlučnější koncert v historii
Co ještě je a co už není hudba? A stane se současná moderna v budoucnu klasikou? Otázky, které si mohou klást návštěvníci festivalu Expozice nové hudby. „Spousta lidí nikdy neměla příležitost soudobou hudbu potkat, takže ani neví, jestli se jim líbí, nebo ne. Jsem ale přesvědčený, že to lidi táhne,“ uvedl dramaturg festivalu Viktor Pantůček. A připustil, že pořadatelé počítají i s tím, že ne všichni moderní hudbu přijmou. „Nikdy to nebude pro každého. Ale to by bylo strašné, kdybychom přišli na něco, co se líbí všem,“ dodal.
Navíc – co je dnes klasika, bylo kdysi považováno za moderní hudbu. „Například Besední dům byl postaven pro soudobou hudbu. Když se v něm hrál koncert k Janáčkovým narozeninám, musel se zrušit, protože se prodalo málo vstupenek. A dnes je Janáček nejhranějším autorem na světě, lidi se učí česky, aby rozuměli jeho muzice,“ vzpomněl Pantůček.
Noise v koncertní síni
Čtvrteční zahajovací koncert začal zlehka. V podání brněnských filharmoniků zazněla například česká premiéra Koncertu pro cembalo a orchestr od Philipa Glasse. Skladatel je posluchačům známý i jako autor filmové hudby, kterou složil například k filmům Hodiny či Iluzionista, který se dokonce natáčel v českých lokacích. Na tuzemskou premiéru navázala premiéra světová – vůbec poprvé zazněla skladba To Two Tea Roses, kterou osobně uvedl americký skladatel Phill Niblock.
V dalších dnech dostane víc prostoru i značně alternativní hudba. Ve čtvrtek milovníci experimentů zamíří do kina Scala, kde v podvečer zhlédnou krátké filmy Philla Niblocka, poté se jim představí Maďar Tibor Szemzö. Zazní například jeho skladba pro tři promítačky, tři interprety a poškozené filmy. Večer završí multimediální projekt kanadského filmaře Pierra Héberta a amerického hudebníka Boba Ostertaga.
I z degradace může vzniknout něco nového…
Čtvrteční představení přímo navazují na téma letošního ročníku, kterým je octový syndrom - jeden z typů degradace filmového materiálu. Přehlídka letos mapuje hudbu, která je postavená na hledání a zpracovávání „nechtěných“ a „poškozených“ zvuků a destrukci. Filmy zasažené octovým syndromem tvůrcům poslouží jako libreto, vizuální složka či inspirace pro vytvoření svébytných hudebních děl. „V kině je hudba běžně přítomná, ale většinou plní formu kulisy. My se snažíme nabídnout hudbu autonomní, hudbu jako kompozici,“ vysvětlil Pantůček.
Celý program Expozice nové hudby najdete na webu festivalu.
Páteční večer pořadatelé propagují jako nejhlasitější koncert v dějinách Besedního domu, sídla Filharmonie Brno. Vystoupí Milan Knížák a Opening Performance Orchestra, kteří se řídí heslem Žádné melodie, žádné rytmy, žádné harmonie. Následuje Nihilist Spasm Band, kanadská legenda žánru noise, jejíž členové hrají na podomácku vyrobené či upravené nástroje.
Expozice nové hudby ale nenabízí jen koncerty. „Snažíme se festival dělat tak, aby nabídl i něco navíc. Máme například snídaně s interprety, kde si lidé budou moci s interpretem popovídat. A budou i hudební laboratoře, kde si budou lidé moci něco vyzkoušet,“ uvedla manažerka festivalu Lucie Šnajdrová.