Recenze: Toni Erdmann je existenciální filozof a klaun

Přišel k nám nečekaně, tak jako kdysi Forrest Gump, aby nám řekl něco o sobě, o životě – a hlavně o nás. Přišel neokázale a obyčejně, jenomže obyčejné scény z jeho (ne)obyčejného života se náhle stávají extrémně blízké a emotivní, protože jim rozumíme, protože je chápeme, protože se v nich poznáváme. Takový je Toni Erdmann, titulní postava německého filmu, s níž se v českých kinech můžete seznámit od 20. října.

Winfriedovi Conradimu se právě odhlásil poslední žák, kterého učil brnkat na klavír, a umřel starý slepý psí přítel Willi. Teď, kromě vedlejšáku v pečovateláku, nemá do čeho píchnout a má dost času i bizarní kreativity na to, aby dal do pořádku život dcery Ines.

Ta je absolutně soustředěná na budování kariéry v nadnárodní konzultační firmě se sídlem v Bukurešti, ale svět (jak se zpívá v jedné písni) je osamělé místo a Winfried nechce připustit, aby se v něm naučila, či spíš zvykla, být jen sama za sebe. A tak si nasadí nemožnou paruku a falešné zuby a stane se z něj Toni Erdmann, německý ambasador v Bukurešti alias kouč pro zvládání zamotaných životních situací.

Toni Erdmann baví i dojímá

Brilantní vztahový spektákl Toni Erdmann je očistné a excitující setkání a úžasný, obohacující a inspirativní zážitek. Co víc dodat tam, kde je každá deskripce nevýmluvná, pokus o analýzu neúplný a komentář zbytečný ve chvíli, kdy vás Toni uchopí do svého huňatého, ale vždy empatií a láskou naplněného objetí.

Režisérka, scenáristka a producentka Maren Adeová (Pro stromy nevidět les, Všichni ostatní) skvělý scénář podpořila empatickou režií a nabídla nám úsměvem odlehčené vztahové drama, u něhož můžeme zažít vzácný pocit (za který se netřeba stydět), jaké je to očistně brečet střídavě dojetím a smíchy.

Její studie mezigeneračních vztahů je vyprávěná v dlouhých záběrech, jež nechávají doznívat právě vyslovené a nikam nechvátají. Zdánlivě nevýznamné, ale přesně volené detaily nacházejí svůj kontext a skvěle vypointované scény vás budou bavit i dojímat.

Jen epilogová vysvětlivka pro ty, co do té chvíle nepochopili, je tak trochu navíc, protože všechno podstatné už bylo jasně a zřetelně řečeno.

Být šťastný znamená vědět, co štěstí je

A řekl nám to dominantní, ale nepřehrávající Peter Simonischek, bravurně zvládající všechny polohy své barvité (nikoli primitivně kolorované) postavy, od níž lze čekat cokoli. Doplnila ho nenápadná, ale naprosto precizní a přesvědčivě konformní i revoltující Sandra Hüllerová, kompletně obnažená až na kůži. Každý z nich je jedinečný, a jejich společný strhující výkon je ukázkou vynikající herecké „tandemové“ techniky.

Toni Erdmann je trochu melancholická, hodně moudrá, upřímná a hlavně pravdivá esej o vyprázdněné osamělosti uprostřed hlučícího davu, čirá miniatura, jejíž téměř tříhodinová stopáž vám bude připadat krátká. A také je to trochu úlet (jak konstatoval šéf Gerald na nahaté party) a poznání jedné elementární pravdy, totiž že být šťastný znamená především vědět, co štěstí vlastně je. Díky, Toni, budeme se snažit si to zapamatovat!

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Je to skladba od AI, nebo ne? Rozdíl nepoznalo v průzkumu 97 procent lidí

Pro posluchače je téměř nemožné rozlišit mezi hudebními skladbami plně vygenerovanými pomocí umělé inteligence od hudby vytvořené lidmi. Vyplývá to z průzkumu, který pro francouzskou streamovací platformu Deezer provedla sociologická agentura Ipsos. Vyšel v době, kdy se na vrchol žebříčku Billboard v USA poprvé dostala country skladba generovaná AI.
před 9 hhodinami

Děti čtou, říká literární publicistka. Katalog jim pomůže vybrat nejlepší knihy

Zorientovat se v nadprodukci knih pro děti a mládež pomáhá nedospělým čtenářům, jejich rodičům i učitelům každoroční katalog Nejlepší knihy dětem. Zaměřuje se na tuzemskou tvorbu. Aktuální výběr vyzdvihuje na čtyřicet titulů vydaných v letech 2024 a 2025.
před 15 hhodinami

Zemřel filmový dokumentarista, režisér a pedagog Rudolf Adler

Ve věku 84 let zemřel v pondělí v Hradci Králové filmový dokumentarista, režisér a pedagog Rudolf Adler. Učil na Katedře dokumentární tvorby FAMU, byl také autorem rozhlasových her a odborných studií o dokumentárním filmu. Věnoval se především filmům se sociální a etnografickou tematikou a dokumentárním portrétům.
před 18 hhodinami

Alžírsko propustilo vězněného spisovatele Boualema Sansala, je v Berlíně

Alžírsko omilostnilo a propustilo vězněného francouzsko-alžírského spisovatele Boualema Sansala, a to na žádost německého prezidenta Franka-Waltera Steinmeiera, napsala agentura AFP. Sansal byl v červenci odsouzen k pěti letům vězení, protože se podle soudu provinil výroky, které údajně poškozují územní celistvost země. Spisovatel přicestoval do Berlína, potvrdila agentuře AFP mluvčí německého prezidenta Cerstin Gammelinová.
12. 11. 2025Aktualizováno12. 11. 2025

Rodinný Bubák bojuje v kinech se strachem

Do tuzemských kin vstoupí 13. listopadu nový český rodinný snímek. Lehce strašidelná komedie Bubák kombinuje hrané scény s animací. Vznikla v režii Tomáše Pavlíčka a Kateřiny Karhánkové v koprodukci České televize.
12. 11. 2025

Od doby, co je Kennedyho centrum Trumpovo, návštěvnost upadá

Tržby za představení v Kennedyho centru, jedné z nejprestižnějších amerických kulturních institucí, jsou nejhorší od pandemie covidu-19. Upozornila na to analýza deníku Washington Post. Centrum v hlavním americkém městě se potýká s kritikou od doby, kdy dohled nad programem, který považoval za příliš woke, převzal coby předseda prezident Donald Trump a do vedení dosadil republikánské sympatizanty.
11. 11. 2025

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
10. 11. 2025

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
10. 11. 2025
Načítání...