Recenze: Ave, Caesar! Jdoucí z Hollywoodu tě zdraví

Caesar, kominterna, akvabely, mořská panna, stepující námořníci, zpívající kovboj, šmírující bulvár, konspirující komunisté, ruská ponorka, únos filmové hvězdy a zbožný šéf hollywoodského studia Capitol Pictures… Jen snaživý scenárista Barton Fink, hrdina vyvedené komedie bratří Coenů z roku 1991, tady chybí, a to je škoda, protože problémem (spíše průměrné) dobové coenovky Ave, Caesar! je právě scénář.

Hollywood je unikátní lokace pro natáčení filmových příběhů. Vypráví je třeba kultovní Sunset Blvd. Billyho Wildera, Poslední magnát Roberta DeNira v režii Elii Kazana, král filmového braku Ed Wood Johnnyho Deppa, mazaný stratég filmařského světa Tim Robbins v Altmanově Hráči a takřka beze slov i originální The Artist, jenž v režii Michela Hazanaviciuse vydoloval z deseti nominací pět Oscarů.

Coenové v Hollywoodu

Tyhle pohledy do zákulisí diváci oceňují a tvůrce baví je točit, protože jsou v tomto prostředí doma a navíc ho mají rádi. A řekl bych, že právě z těchto důvodů sem Ethan a Joel Coenovi již podruhé zabrousili i se svojí noirovou jízlivostí, která nešetří nic a nikoho, aby si udělali radost (protože si to mohou dovolit) a poškádlili nás tím, že poodhrnou oponu (či vyhrnou sukně, chcete-li) a předvedou nám, jak to ve skutečnosti za filmovými kulisami chodí.

Ave, Caesar! / Channing Tatum
Zdroj: CinemArt

Pozvali si k tomu půlku hvězdného Hollywoodu, která jim přiběhla ochotně asistovat. Rozpočet se pohyboval kolem dvaadvaceti milionů dolarů, takže o tom, že by na tom trhli majlant a dělali to proto, že jim chybí na činži, nemůže být řeč. 

Rušný den Eddieho Mannixe

Vést filmové studio není žádná romantická procházka růžovým sadem, ale nesmlouvavý byznys pro silné povahy i žaludky. Pro takové tvrďáky, kteří tak jako boss Eddie Mannix (Josh Brolin, na jehož figuře si, na rozdíl od ostatních, dali Coenové opravdu záležet) bez skrupulí profackují svoji největší hvězdu, když začne vyšilovat, a pak ji pošlou zpátky na plac, aby tam byla za superstar tak, jak to má ve smlouvě.

Ave, Caesar! / Scarlett Johanssonová, Josh Brolin
Zdroj: CinemArt

Tenhle štráfek dokáže elegantně vyřešit každý problém, ovšem když mu uprostřed natáčení unesou hlavní hvězdu, je to jiné kafe, takže Eddie možná čapne lano od Lockheedu, který nabízí působení v solidním byznysu a ne v tomhle cirkusu. Jen hollywoodští bozi a bratři Coenové (kteří jsou podepsáni pod scénářem) ale vědí, jak se rozhodne – i když si myslím, že vy to už asi také tušíte.

Jízda z (mírného) kopce

Coenové tentokrát natočili něco jako Truffauteovou Americkou nocí volně inspirovanou kolorovanou pohlednici ze světa těch, kteří jsou lidmi milováni, neboť jim dávají to, co tito chtějí. Jenomže tentokrát je jejich bratrská jízda do hollywoodských „padesátek“ i jízdou z kopce, protože si v tomhle retru vzali oddechový čas a jsou méně konzistentní, noiroví, bizarní a cynicky úchylní, než se od nich očekává.

Zlomit to nedokáže ani vymazlený vizuál jejich dvorního kameramana Rogera Deakinse, jehož barevnost jakoby chtěla kompenzovat matnější děj. Neuvěřitelný casting je využit jen epizodicky, ve stylu hvězda přijde, odejde a vysublimuje, neboť jednotlivé figury tu jsou nikoli kvůli příběhu, ale proto, že se takové typy prostě v Hollywoodu vyskytují, což platí hlavně o Scarlett Johanssonové a Tildě Swintonové.

Ave, Caesar! - to je tmelící Josh Brolin, úžasná scéna Ralpha Fiennese se snaživým Aldenem Ehrenreichem, relativně samostatná ucelená čísla z dobových žánrovek (akvabely, kovbojka, muzikál), která takto buď vezmete (protože si je Coenové chtěli prubnout), nebo vás jejich stopáž bude prudit. A také nosný námět, skečovitý scénář, dokonalý look „padesátek“, podfutrovaný neodbytou výpravou a vlažná megahvězda George Clooney. Tentokrát nám to bratři trochu zkomplikovali, přesto jejich Caesar nenudí a za vidění rozhodně stojí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Jsme tikka masala, hlásí Bloodywood, první indický metal v americké hitparádě

Bloodywood je první a dosud jediná indická metalová kapela, která se dostala do americké hitparády Billboard. Zaujala fanoušky osobitým pojetím žánru, které těží z východních témat i nástrojů, ale zároveň formace pracuje s tradičním západním zvukem. Skupina tento týden koncertovala v Praze.
před 14 hhodinami

První Ceny literární kritiky obdržely Emma Kausc a Iryna Zahladko

Laureátkami prvního ročníku Ceny literární kritiky za rok 2024 v kategorii próza se stala Emma Kausc a v kategorii poezie Iryna Zahladko. Kausc zaujala příběhem Narušení děje, Zahladko sbírkou Jak se líčit v nemoci. Ocenění, které založili zástupci českých literárních časopisů, se udělovalo ve středu v pražském Centru DOX.
před 18 hhodinami

Nová Sněhurka kousla do otráveného jablka ještě před premiérou

Remake Sněhurky od Disneyho dorazí na hollywoodskou premiéru po skromnějším červeném koberci, než se předpokládalo. Studio se rozhodlo omezit při slavnostním uvedení přítomnost médií. Důvodem je zřejmě příliš rozdělujících témat spojených s filmem. Pohádkový příběh se zapletl do kulturních válek i konfliktu na Blízkém východě.
12. 3. 2025

Jeden svět začne v Sýrii, probere i Slovensko či mužskou existenci

Mezinárodní filmový festival o lidských právech se letos uskuteční v téměř šedesáti místech po celé republice, hlavní část přehlídky začíná v Praze 12. března. Program zahájí Vzpomínky plné přízraků, meditativní esej o kdysi prosperujícím syrském městě, které válka proměnila v ruiny.
12. 3. 2025

Film Mnichov 1972 nastoluje otázky, jak v přímém přenosu informovat o teroru

Sportovní výkony na letní olympiádě v Mnichově zastínila tragická událost. Palestinští teroristé zabili jedenáct izraelských sportovců. Německý film Mnichov 1972 dramatický den rekonstruuje z pohledu televizního štábu, díky němuž mohl svět sledovat dění takřka v přímém přenosu. Drama nominované na Oscara i v českých kinech nastoluje otázku o zodpovědnosti médií.
12. 3. 2025

Národní muzeum hostí novou výstavu o Čingischánovi

Více než 260 exponátů přibližuje nejen osobnost dobyvatele a zakladatele Velké Mongolské říše, ale také jeho předchůdce a následovníky, umění i každodenní život dávných Mongolů. Slavnostního zahájení výstavy v Národním muzeu se zúčastnil český prezident Petr Pavel a jeho mongolský protějšek Uchnágín Chürelsüch. Expozice, která potrvá do 22. června, zahrnuje předměty světového kulturního dědictví, které jsou k vidění jen výjimečně. Pocházejí ze sbírek Národního muzea Čingischán v Ulánbátaru a z Archeologického ústavu Mongolské akademie věd.
11. 3. 2025

Filip Topol jel nadoraz ve všem, ukazuje výbor Zubama po skle

Kniha Zubama po skle může být pro mnohé z fanoušků Psích vojáků jistě velkým překvapením – nepřibližuje totiž hudební tvorbu této kapely, ale literární a výtvarnou tvorbu jejího vedoucího, skladatele, klavíristy, zpěváka a herce Filipa Topola.
11. 3. 2025

Louis Armstrong v Československu budil senzaci, zazpíval mu jeho imitátor

Americký jazzový trumpetista Louis Armstrong byl první západní hvězdou takového formátu, která koncertovala v Československu po převzetí moci komunisty v roce 1948. Návštěva legendárního jazzmana vzbudila pochopitelnou senzaci. Do Prahy přiletěl před šedesáti lety, 10. března 1965, a zdržel se na devět koncertů. Jeden si také soukromě vyslechl v divadle Semafor.
10. 3. 2025
Načítání...