Nejzásadnější díla abstraktní malby představuje Dům umění v Ostravě. Svět zredukovaný do geometrických tvarů propagovala ve třicátých letech mezinárodní skupina Abstraction-Création. Práce svých nejdůležitějších členů prezentovala v autorském albu, jehož reprodukci, stejně jako jednotlivé listy s díly, si mohou prohlédnout návštěvníci aktuální výstavy.
Průkopníci abstrakce „vydali“ v Ostravě album
Ve dvacátých a třicátých letech vznikala řada avantgardních skupin, mezi nimi i Abstraction-Création. Založena byla v Paříži, její členové pocházeli z různých zemí, spojovalo je ale vymezení vůči figurativní malbě a naopak příklon k abstrakci a geometrii. „Ani kopie, ani napodobování přírody,“ znělo heslo skupiny.
Kupka i Kandinskij
U jejího zrodu stál mimo jiné František Kupka, nebyl ale jediným Čechem. „Zajímavý je například František Foltýn, který byl v době vydání alba už po smrti. Editoři si ale vyžádali jeho dílo, protože ve skupině patřil k jedné z nejvýznamnějších postav,“ připomněl ředitel GVUO a kurátor výstavy Jiří Jůza jméno dalšího českého abstraktního malíře.
Originální album tvořily abecedně řazené listy vložené jednotlivě do fólií. Vyšlo ve dvou verzích. „Jedna, která je zde prezentována, byla číslována římskými čísly, vyšla v padesáti neprodejných kusech určených pro autory a organizátory,“ upřesnil Jůza. Dalších sto padesát kusů, značených arabskými číslicemi, už bylo určeno pro prodej.
Shromážděna jsou v nich díla sochaře a tvůrce kinetických objektů Alexandera Caldera, dadaistického malíře Hanse Arpa, sochaře a designéra Maxe Billa anebo jednoho z průkopníků abstraktního malířství Vasilije Kandinského. Skupinou Abstraction-Création prošlo na čtyři sta osobností. Opravdových pionýrů abstrakce se ale v původním katalogu, stejně jako v Ostravě, představuje třicet. K vidění jsou jejich díla do 25. března.