Zdeněk Řanda patří mezi nejvýraznější české umělce. Že to jméno nevyvolává žádné spojitosti? A co takhle Pasta Oner? Někdejší streetartový výtvarník tvořící pod zmíněnou přezdívkou otevřel v Galerii Mánes výstavu s názvem The Last Day in Paradise, která byla součástí přehlídky Czech Design Week. Ta už sice pomalu končí, Onerovy obrazy však zůstávají viset do 23. listopadu.
Jako dítě zkrášloval školní lavici rytím kružítkem do dřeva. Na aktuální výstavě se k tomu vrátil, avšak nevinné náměty nahradil motivy tetování jihoamerických gangů. „To mé rytí v dětství vlastně vždycky souviselo s kriminalizací toho, že něco vandalizuji. Tak mi přišlo vtipné spojit něco tak temného, jako jsou americké gangy, s tím naivním a neškodným dětským rytím,“ vysvětlil podněty k jednomu z děl.
Kriminalizace Pastovy tvorby byla přítomná i po celou dobu, kdy maloval graffiti. Toto období zastupuje na výstavě posprejované okno z vyřazeného vlaku. „Nikdy jsem si neuvědomil, jak graffiti vnímá na vlaku cestující, který kouká skrze sklo. Přirozená chybovost a nečistota pro mě najednou začíná mít nějakou výtvarnou hodnotu,“ uvedl.
V Mánesu návštěvník najde spíš velkoformátová plátna než útržky z pouliční práce. Malby vznikají zcela nekoncepčně, z útržků snů a poznámek. The Last Day In Paradise prezentuje odlišné živobytí na planetě i rozdíly hodnot, takže se autor dotkl také uprchlické krize.
Některé z graffiti Pasty Onera si mohou prohlédnout Pražané také v metru na lince A ve stanici Můstek, kde spolu s ostatními umělci dočasně zpestřuje přestavbu stanice.






