Má vlast zazní příští rok na Pražském jaru v podání Berlínských filharmoniků

Mezinárodní hudební festival Pražské jaro na svém 79. ročníku od 12. května do 3. června příštího roku nabídne na pět desítek koncertů. Festival v Obecním domě zahájí Má vlast Bedřicha Smetany v podání Berlínských filharmoniků. Nadcházející ročník bude oslavou Roku české hudby a dvoustého výročí Smetanova narození. Ambasadorem Roku české hudby se na festivalu stane dirigent Jakub Hrůša. Prodej vstupenek bude zahájen 1. listopadu, informoval ředitel Pražského jara Pavel Trojan.

„Zahajovací koncert se uskuteční pod taktovkou šéfdirigenta Kirilla Petrenka, který během své bohaté kariéry mnohokrát prokázal, že má k české hudbě mimořádně vřelý vztah,“ uvedl Trojan.

Berlínské filharmoniky pojí s Pražským jarem bohatá společná historie, neboť s výjimkou dvou koncertů hostovali v tuzemsku vždy na pozvání tohoto festivalu, a to celkem sedmkrát. Poprvé v roce 1966 s legendárním Herbertem von Karajanem, naposledy v roce 2014 se sirem Simonem Rattlem.

Hrůša na koncertu 18. května povede orchestr Národní akademie Svaté Cecílie, jehož je od roku 2021 hlavním hostujícím dirigentem. Také bude stát v čele koncertního provedení Smetanovy opery Libuše. Na dvou slavnostních večerech 28. a 30. května povede soubor špičkových sólistů v čele s Kateřinou Kněžíkovou a Adamem Plachetkou, Pražským filharmonickým sborem a Českou filharmonií. Hrůša bude rovněž jedním z hlavních řečníků konference, kterou Pražské jaro připravuje k Roku české hudby.

Hosté z Milána i Amsterdamu

Festival dále nabídne světovou premiéru skladby Svatyně Kryštofa Mařatky. Jeho houslový koncert zahraje 27. května v rámci svého programu Filharmonický orchestr Francouzského rozhlasu. Na festival zavítá také Filharmonický orchestr milánské opery La Scala, který povede dirigent Riccardo Chailla.

V široce pojaté dramaturgii Pražského jara nechybí ani stará hudba. Tu představí belgický soubor Collegium Vocale Gent (pod vedením svého zakladatele, sbormistra a dirigenta Philippa Herrewegheho) a Ton Koopman, který na festival zavítá s Amsterdamským barokním orchestrem a sborem. Komorním zástupcem koncertů na dobové nástroje bude program flétnisty Alexise Kossenka 26. května v Anežském klášteře věnovaný Antonínu Rejchovi.

Současně znějící klavíry

Novinkou bude celodenní program pro mladé publikum nazvaný SpringTEEN, ve Foru Karlín, kde se uskuteční koncert s padesáti současně znějícími klavíry. Již potřetí se stane Klangforum Vídeň rezidenčním ansámblem projektu Prague Offspring, který během jednoho víkendu přinese novinky ze světa současné hudby. Pod vedením dirigenta a skladatele Enna Poppeho uvede ve světové premiéře šest nových děl, která čeští a slovenští skladatelé a skladatelky napsali na objednávku Pražského jara.

Na závěrečném koncertě 3. června zazní v provedení České filharmonie vedené Davidem Robertsonem evropská premiéra skladby Superorganisms, kterou zkomponoval Miroslav Srnka. Program dále obsahuje hudbu dalších českých autorů Leoše Janáčka, Antonína Dvořáka a Josefa Suka.

Letošní Pražské jaro zakončila 2. června Česká filharmonie pod taktovkou ředitele berlínského Konzerthausu Christopha Eschenbacha. Festival za tři týdny svého trvání přilákal zhruba 24 tisíc milovníků vážné hudby, uvedli organizátoři. Při jeho 78. ročníku zazněly čtyři desítky koncertů od středověké hudby po tvorbu žijících autorů. Průměrná návštěvnost koncertů a doprovodných akcí činila 90 procent a tržby z prodeje vstupenek dosáhly podle pořadatelů akce 25,1 milionu korun.