Stávka amerických filmařů ovlivňuje i ty české. V tuzemsku se totiž zastavují natáčení velkých seriálů pro streamovací platformy jako Nadace či Interview s upírem. Hrají v nich totiž herci sdružení v odborovém svazu SAG-AFTRA, bez nichž nemá smysl točit. Podle zjištění ČT24 na těchto amerických projektech pracují tisíce místních filmových profesionálů a dalších pracovníků, kteří tak nyní musejí hledat jinou práci. Stále se točí evropské a české tituly, které stávka neovlivňuje.
Hollywoodská stávka dorazila i do Česka. O práci na seriálech prý přišly tisíce lidí
Volná adaptace knižní série Isaaca Asimova Nadace se odehrává na cizích planetách, vesmírných korábech i ve futuristických městech, seriál platformy Apple TV+ se však netočí v exotických světových lokacích, nýbrž v pražských studiích i českých a moravských regionech.
Druhá řada seriálu, která se právě začala vysílat, zaměstnala podle producenta Radomíra Dočekala ze servisní produkce Milk & Honey Pictures čtyři tisíce lidí – necelá polovina z nich byla z filmové profese. Podobný počet pracuje i na třetí sezoně, jejíž natáčení bylo v plném proudu. Ze dne na den ale skončilo.
„Posledním natáčecím dnem před přerušením byl pátek 14. července. Zase tak velký šok to nebyl, sledujeme filmové zpravodajství,“ sdělil Dočekal. Stávka je podle něj „na spadnutí“ každé tři roky, kdy se vyjednává o kolektivních smlouvách mezi producenty a tvůrci. „Před třemi lety během covidu se nikomu nechtělo jít do ostrého konfliktu. Obrovský vývoj audiovizuálního průmyslu ale potřebuje nové smlouvy mezi producenty a tvůrci. Na tom se všichni shodnou, jde jen o to jaké,“ myslí si.
V Česku se ale podle informací médií nezastavila jen produkce Nadace, ale i druhé řady seriálu Interview s upírem televize AMC, kde Praha hraje předválečnou Paříž. Stejně jako Nadace i tento projekt měl před sebou ještě několikaměsíční natáčení.
„Nejhůře dopadá stávka na štábové profese. Naštvání ani moc necítím, spíše pochopení, ale to se samozřejmě s postupujícím časem bude měnit,“ míní Dočekal, který odhaduje, že vzhledem k velikosti zmíněných seriálů i menších filmů přišlo nyní o práci na těchto projektech asi deset tisíc lidí.
Bez herců v odborech to nejde
„Velká část filmových profesionálů se dostala do situace, kdy nevědí, jak dlouho budou bez práce – ať už kvůli stávce, nebo kvůli uzavřenému pobídkovému systému,“ doplňuje producentka Veronika Lencová z jiné servisní firmy Film United. Ta sice neměla žádné tituly přímo roztočené, zastavilo se ale několik projektů ve fázi příprav, na nichž měli pracovat herci ze zmíněného svazu SAG, nebo scenáristé z obdobné organizace WGA.
Šlo prý o historický film podle skutečné události a thriller ze současnosti, které měly v Česku utratit asi 15 milionů dolarů, a osmidílný historický seriál s útratou přibližně deset milionů dolarů na epizodu. Je prý otázka, zda se po vyřešení situace opět rozběhnou nebo budou úplně zrušeny.
Točit scény například pouze s českými statisty bez hlavních amerických herců v SAG podle Dočekala „teoreticky možné je, prakticky nikoliv“. Podle Lencové navíc takových scén většinou není mnoho. „Většina projektů má SAG herce v hlavních rolích a ti jsou pak na place téměř každý den. Ve většině případů je proto nutné natáčení úplně zastavit,“ míní. Každý projekt se prý s vynucenou přestávkou vyrovnává jinak – někdy je například třeba „zakonzervovat“ kulisy.
Právě druhá řada seriálu Nadace využila veškeré prostory letňanských Prague Studios včetně deseti tisíc metrů čtverečních ateliérů, kde se stavěly například i dekorace, které bylo potřeba zaplavit vodou. Tvůrci se vydávali i za brutalistní architekturou po celém Česku a kromě Prahy zamířili například na sever Čech, do Ostravy, Prachovských skal či na zámek Kačina.
Jako za covidu?
Podle Lancové patová situace bez dohody mezi tvůrci a studii ještě několik měsíců potrvá, Dočekal prý mezi kolegy slýchává termín konce září. Není to ale jisté. „Některá vyjádření na obou stranách nevypadají na hledání cesty k dohodě, takže Hollywood počítá s obnovením výroby až po Novém roce. Nezapomínejme také na stávku scenáristů, která je také zásadní,“ míní muž, který s některými požadavky herců souhlasí.
„Pokud je odměňování scenáristů, ale i herců postaveno na jejich předchozích úspěších, musí být tyto úspěchy oficiálně a spolehlivě měřitelné. Zveřejňování analytik streamovacích platforem je tedy dle mého v pořádku. Jiným požadavkům rozumím – třeba to propírané využívání AI. Nicméně předpokládám, že ochranu podoby proti zneužití by měl řešit spíše obecný zákon, protože se týká všech, nejen herců,“ dodává Dočekal.
Zahraniční produkce v Česku se v nedávné minulosti vyrovnávaly také s covidovou uzávěrou, tehdy se ale podařilo v Česku díky přísným bezpečnostním protokolům natáčení znovu poměrně rychle rozběhnout. Pauza se tehdy týkala například seriálu Carnival Row pro videotéku Amazon Prime Video či Falcon a Winter Soldier pro platformu Disney+. Podle Dočekala to ale s aktuální situací nelze příliš porovnávat.
„V covidu šlo zejména o to, aby byly produkce pojistitelné, tedy aby byly pojišťovny ochotné produkci pojistit takzvaným completion bondem, pojištěním dobrého konce. Bez těch covidových protokolů by byla produkce nepojistitelná. Pojištění na stávku ale není, to by bylo potom velmi jednoduché nechtít se dohodnout,“ upozorňuje.
SAG-AFTRA zastupuje na 160 tisíc lidí, podle AP je ve stávce asi 65 tisíc herců. Zhruba 11 500 scenáristů stávkuje už od května.
Požáry i povodeň
Zahraniční produkce se v minulosti potýkaly v tuzemsku i s jinými problémy. Řada českých filmařů pracovala před několika lety na dobovém seriálu Soumrak templářů. Velkou část rozpočtu spolkla rozměrná dekorace dobového města na Barrandově. Stavěla se deset týdnů, obsáhla prostor 30 tisíc metrů čtverečních, ale zachvátil ji požár. Škody se vyšplhaly na 100 milionů korun, kulisy se musely stavět znovu.
Letos v létě uplynulo také dvacet let od premiéry nechvalně proslulé komiksové adaptace Ligy výjimečných, která v létě roku 2002 s rozpočtem 80 milionů dolarů vznikala v Praze. Natáčení ale zastavily tehdejší velké povodně, kdy voda zničila kulisy v bývalé loděnici v Libni včetně obří dekorace ponorky Nautilus, zaplavila ale například i hotel na Starém Městě, kde bydlela hlavní hvězda snímku, herec Sean Connery.
Filmaři se do Česka vrátili na podzim i o rok později s mezinárodní premiérou, na níž vybírali peníze na následky povodní. Pro Conneryho šlo o poslední roli, podle informací některých médií panovala napjatá atmosféra mezi ním a režisérem Stephenem Norringtonem, který po komplikovaném natáčení už další projekt nerežíroval.