Galerie Rudolfinum ví, jak se zbavit únavy ze soucitu

3 minuty
Galerie Rudolfinum se věnuje únavě ze soucitu
Zdroj: ČT24

Nekončící proud zpravodajských relací nás zahlcuje informacemi. Nad otázkou, zda ještě vůbec vyvolávají nějaké emoce, se zamýšlejí umělci na nové výstavě pražské Galerie Rudolfinum, a to prostřednictvím narativních videí a filmů. Zatím za zavřenými dveřmi.

Nejnovější instalace Compassion Fatigue Is Over začlenilo Rudolfinum do své dlouhodobé dramaturgie, jíž je snaha prezentovat současné umělce, kteří pracují s médii filmu, videa či animace. 

Na rozdíl od každodenní mediální reality ale galerie divákům nabízí prostor, aby si z hodin vizuálně zpracovaných témat vybrali jedno a soustředili se na jeho konkrétní interpretaci. „Chceme přispět k tomu, aby lidé našli cestu k plné koncentraci na jeden problém a třeba ho i hlouběji promýšleli,“ potvrzuje ředitel galerie Petr Nedoma.

Výstava shromažďuje klíčová téma naší současnosti, jako je rasová nesnášenlivost, pracovní vykořisťování, gender či utopie. Například vizuál výstavy, detail rtů afroamerické ženy, je snímkem z filmu Candice Breitzové, která shromáždila výpovědi sexuálních pracovnic a pracovníků v Johannesburgu.

Sám na letišti

Výstava pracuje s termínem „únava ze soucitu“. „Jde o klinický pojem pro přehlcení informacemi, kdy jsme neustále excitováni tím, že bychom měli mít s něčím nebo někým soucit,“ vysvětluje Nedoma. Každou další zprávu pak můžeme vnímat s vyčerpanou rezignací a výsledkem je obranný reflex, kdy zájem o problémy jiných paradoxně opadá.

Některá z vystavených videí neplánovaně získala nové významy v souvislosti s aktuální, pandemickou situací. Například dílo Naeema Mohaiemena, který se ve snímku Tripoli Cancelled z roku 2017 nechal inspirovat příběhem svého otce. Ten o čtyřicet let dříve uvázl kvůli ztrátě pasu na devět dní na athénském letišti. 

„Jedním z hlavních rysů hrdiny tohoto filmu je opuštěnost. Nemůže nikam odejít a nejvíc mu chybí sociální kontakt,“ vztahuje snímek k současnosti Petr Nedoma. Mohaiemen v něm ale původně chtěl zachytit pocit platný i v jiné době. „V očích mnoha lidí často vidím, že ačkoliv žijí ve velmi rušném městě, obklopeni spoustou lidí a činnostmi, které mohou dělat, jsou vlastně neuvěřitelně osamělí,“ podotýká.

Výstava je v Galerii Rudolfinum plánována do 18. dubna.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Alžírsko propustilo vězněného spisovatele Boualema Sansala, je v Berlíně

Alžírsko omilostnilo a propustilo vězněného francouzsko-alžírského spisovatele Boualema Sansala, a to na žádost německého prezidenta Franka-Waltera Steinmeiera, napsala agentura AFP. Sansal byl v červenci odsouzen k pěti letům vězení, protože se podle soudu provinil výroky, které údajně poškozují územní celistvost země. Spisovatel přicestoval do Berlína, potvrdila agentuře AFP mluvčí německého prezidenta Cerstin Gammelinová.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Rodinný Bubák bojuje v kinech se strachem

Do tuzemských kin vstoupí 13. listopadu nový český rodinný snímek. Lehce strašidelná komedie Bubák kombinuje hrané scény s animací. Vznikla v režii Tomáše Pavlíčka a Kateřiny Karhánkové v koprodukci České televize.
včera v 07:00

Od doby, co je Kennedyho centrum Trumpovo, návštěvnost upadá

Tržby za představení v Kennedyho centru, jedné z nejprestižnějších amerických kulturních institucí, jsou nejhorší od pandemie covidu-19. Upozornila na to analýza deníku Washington Post. Centrum v hlavním americkém městě se potýká s kritikou od doby, kdy dohled nad programem, který považoval za příliš woke, převzal coby předseda prezident Donald Trump a do vedení dosadil republikánské sympatizanty.
11. 11. 2025

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
10. 11. 2025

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
10. 11. 2025

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
9. 11. 2025

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025
Načítání...