Bytové galerie jsou módou i nutností

Praha - Svého času, za hlubokého totalismu, byla jistá neoficiální kulturní oblast nucena uchýlit se do tzv. domácí ilegality. Na konci 70. let a v průběhu let 80. průběžně vznikala a zanikala domácí divadla, kina a existovaly i domácí galerie, které se nacházely v různých zastrčených prostorách, dvorcích či přímo v bytech.

Je možná překvapující, nicméně je to fakt, že v současné demokratické době začíná „bytová“ kultura opět vzrůstat. Není to důsledek diktatury ideologie, ale tento fenomén má na svědomí diktatura trhu. Dnešní bytové kulturní stánky vznikají především z finančních důvodů. Málokterý umělec či umělecká skupina si může dovolit pronájem prostor pro prezentaci své tvořivé činnosti, ačkoliv se o to stále pokoušejí. 
   

Alternativní kulturní prostory rychle vznikají a také stejně rychle zanikají. Umělci se v čím dál tím větší míře předvádějí na ulicích, náměstích, ve stanech, maringotkách, lodích, sklepích, dvorcích, nádvořích apod. Pokud se výtvarné oblasti týká, mají umělci zdánlivě situaci trochu usnadněnou. Zaprvé se prezentují sami nebo s několika spřátelenými osobami a zadruhé většinou disponují nějakým ateliérem, který je možné předělat na galerii. Nevýhodou těchto prostor bývá špatná dostupnost, neboť se převážně nacházejí mimo centra měst, ne-li na úplně odlehlých místech, což je jistě dobré pro tvorbu, nikoli však pro obchod.

Jednou z výtvarnic, které si v poslední době zřídily „domácí“ galerii, je i Pavla Soukupová. Pro Galerii S vyčlenila ve vlastním domě v pražské čtvrti Veleslavín 2 místnosti a statečně tam pořádá vernisáže tematicky zaměřených výstav. Ta poslední nese název Otisky na vodě a prezentují ji grafické obrazy tvořené technikou vyšívání na plátno. Sama výtvarnice označuje tuto techniku jako „moulinky na malířském plátně“. V pojmu otisk se spojují vnější širší svět (otisk kruhu na vodě) s jedinečným světem každého z nás (daktyloskopický otisk). Oba světy, převedeny do grafické řeči velmi jemným výrazem, oslovují případné návštěvníky.

Na vernisáži se nás nesešlo mnoho, ale ti, co vážili cestu až sem, byli odměněni v současnosti dosti ojedinělým pocitem sounáležitosti a spřízněnosti. Možnost jedinečného zážitku ze setkávání v osobité atmosféře skoro domácího prostředí prostoupeného jedinečným uměleckým nábojem, je hlavní předností a přínosem těchto netradičních umění, které prezentují prostor.

Pavla Soukupová je absolventkou AVU v Praze - grafický ateliér prof. Ladislava Čepeláka. Patří ke generaci nastupující v druhé polovině osmdesátých let minulého století. Věnuje se kresbě, grafice a autorskému šperku. Průběžně vystavuje v ČR i v zahraničí, je zastoupena ve sbírkách Národní galerie Praha, Národní galerie Bratislava, UMPRUM museu Praha a Musea Liberec.

Galerie S - Nad Hradním potokem 15, Praha 6. Otevřeno Út, St, Čt 13-19h.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
před 14 hhodinami

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
před 16 hhodinami

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
7. 11. 2025

Po Dýchej přišlo Opatruj, druhé posmrtné album Stypky a Bandjeez

Téměř pět let po předčasném odchodu Davida Stypky vychází jeho druhé posmrtné album. Stejně jako v případě předchozí nahrávky Dýchej i písně z novinky Opatruj Stypka skládal a nahrával s kapelou Bandjeez, ale už je nestihl vydat. Zesnulého skladatele a zpěváka připomenou také příští rok koncerty s filharmonickým doprovodem.
7. 11. 2025

V Divadle Petra Bezruče se hraje fotbal

V ostravském Divadle Petra Bezruče zní baníkovské chorály i tradiční fanouškovský pozdrav. Nová autorská inscenace Baníček, ale, ale, ale uměleckého šéfa souboru Jana Holce spojuje totiž divadelní prostředí a fotbalovou vášeň.
6. 11. 2025
Načítání...