Třicet let uplynulo od smrti jednoho z nejvýznamnějších poválečných malířů spjatých s Brnem. Bohumír Matal proslul svými abstraktními geometrickými díly – některá z nich si nyní vůbec poprvé mohou prohlédnout návštěvníci brněnské galerie Artikle. Na výstavě nazvané Přirozený svět.
Bohumír Matal, výtvarník mezi člověkem a městem
Barevné mozaiky Bohumíra Matala zachycují obyčejné věci i vztah člověka k městu a technice. Řadu z nich vytvořil výtvarník na venkově, ve mlýně v Prudké, kam se v sedmdesátých letech uchýlil před nechtěnou pozorností komunistů.
„Byli na něho velice rozezleni, nadto Matal si nedával ubrousek před pusu, takže když vystavoval v Brně a v Ostravě, pokaždé byl veliký skandál, a jak to bylo v té době běžné, hned se uvažovalo – zavřít výstavu, likvidovat, malíře potrestat,“ popisoval spisovatel Ludvík Kundera a malířův přítel tehdejší situaci v dokumentu, který o Matalovi v roce 1991 natočil Kuba Jureček.
V galerii i na nádraží
Přesto si Matalova díla cestu k lidem našla. Znám je třeba svými obrazy s motivem cyklistů, nechybí ani na výstavě v galerii Artikle.
„Jeden z nejzajímavějších vystavených obrazů pochází z cyklu Člověk ve městě – město v člověku. Vznikl ve druhé polovině čtyřicátých let, a pokud víme, dosud nebyl vystaven ani publikován. Na tomto obraze krásně vidíme, jak se geometrická struktura prolíná s postavou, která je redukována až na grafický záznam,“ upozorňuje na konkrétní Matalovu malbu kurátorka Martina Šviková.
Spolu s dalšími díly brněnského výtvarníka si ji zájemci mohou v galerii Artikle prohlédnout do 15. září. Na Matalovu tvorbu lze ale narazit i mimo výstavní prostory. Město například nedávno rekonstruovalo mozaiku, kterou vytvořil na sídlišti v Líšni, jiná jeho mozaika zdobí nádraží ve Žďáru nad Sázavou.