Praha - První televizní vystoupení belgického kaberetu Neveneffecten v roce 2002 nabídlo divákům pozoruhodný skeč. Tehdy ještě pouze duo divadelníků a mystifikátorů zmlátilo velkého medvídka převlečeného za obřího králíčka.
Belgičtí mystifikátoři mají i Český sen
U publika měl skeč poněkud rozpačité přijetí, nadchl nicméně Koena De Poortera, který Jonase Geirnaerta a Lievena Scheira kontaktoval a připojil se k nim. O dva roky později pak čtveřici doplnil Jelle De Beule, působící dosud v Neveneffecten jen coby velmi neschopný jevištní technik.
Do širšího povědomí se skupina, která si libuje v absurdním humoru a mystifikacích, dostala předevšm díky televizní show BASTA. Mnohdy kontroverzní mystifikace zmátly nejen diváka, ale i významné instituce, největší ohlas asi vyvolala bouda na mobilního operátora Mobistar.
„Mobistar je známý svou špatnou zákaznickou linkou. Když tam zavoláte, nezvednou vám telefon třeba patnáct minut,“ vysvětlují podnět k potrestání operátora Neveneffecten. „Připravili jsme před jejich kancelářskou budovu velký kontejner, schovali se do něho a na něj napsali telefonní číslo. Ochranka Mobistaru nám zatelefenovala a říkala: 'Před naší budovou máme kontejner.' A my říkali: 'Něco s tím uděláme.' A nechali jsme je čekat tři hodiny.“
Neveneffecten: „Když třeba řeknete, že banky jsou zkorumpované, tak to lidé už ani nevnímají. Ale vnímají to lépe, když to řeknete nějakým zábavným způsobem. Pak se na to soustředí.“
Neveneffecten chtějí podle svých slov především pobavit, a pokud jejich skeče zároveň pomohou něco změnit k lepšímu, jen dobře. „Inspirovala nás díla Michaela Moorea. On chce lidi bavit, ale zároveň i o něčem poučit,“ podotýkají. Zaujal je prý i mystifikační dokument Víta Klusáka a Filipa Remundy Český sen o neexistujícím obchodním domě. „Byl to zábavný způsob, jak ukázat, jak funguje reklama. Všechny tyto věci mají společného jmenovatele - nový styl televizní reality a dokumentárních filmů a fikce,“ domnívají se Neveneffecten.
S jejich tvorbou se mohli seznámit zájemci na letošním ročníku Fresh Film Festu, festivalu zaměřeném na studentskou a debutovou tvorbu. Workshop na přehlídce vedla i česká umělecká skupina Pode Bal, která se svými projekty také snaží upozornit na bolavá společenská témata. Na rozdíl od Neveneffecten se prezentují i v galeriích, jsou zaměřeni spíše výtvarně než divadelně. A jejich záběr je poněkud širší a poměrně zásadně se liší i v přístupu - pobavit pro ně není na prvním místě, důležitější je dialog.
K jejich nejznámějším projektům patří bezseporu Malík Urvi a Malík Urvi II. Výstavy, na nichž zveřejnili portréty osobností - nejprve ze světa politiky, ekonomiky a kultury, poté soudnictví a justice - doplněné o informace o jejich politické kariéře a spolupráci s StB, dělilo deset let. „Před deseti lety se kritici ptali: Je tohle ještě umění? Teď je to úplně jinak. Politické umění, které je ve světě úplně běžné, se etablovalo i u nás,“ upozornil jeden z členů Pode Bal Michal Šiml.
Projekt, který připravují nyní a který by měli v zimě představit ve Vídni, se od politického umění odklání. Zaměří se na téma smrti, k němuž se Pode Bal vrací - v roce 2010 na toto téma uspořádal výstavu nazvanou Bohdanka bude o Vánocích bez tatínka v Domě umění v Českých Budějovicích.