Bakkheia dovede k vytržení i diváky

Osamělost, fyzické odcizení a s ním spojená ztráta empatie lidí vůči jejich okolí, to je fenomén jednadvacátého století. Slovenský choreograf Peter Šavel toto téma rozpracoval ve svém novém představení Bakkheia, které v neděli večer v pražském Divadle Ponec uzavřelo festival Bazaar - Identita v umění a pohybu.

Vstoupil jsem do divadelního sálu nebo do nějakého baru, ptá se asi nejeden návštěvník, když se ocitne v prostoru s tlumeným osvětlením, kterým prostupují úderné beaty elektronické taneční hudby. Za stroboskopických světel se trhanými pohyby objevují tři tanečníci - dvě ženy (Soňa Ferienčíková a Tereza Ondrová) a muž (Gyula Cserepes). Po chvíli se sice divoké blikání světel uklidní, trojice se ale dál pohybuje na pohled syrově a neučesaně, jejich tanci dominuje zvláštní třas. Interakce mezi nimi je jen velmi málo, každý se soustředí sám na sebe a dovoluje svém tělu pohybovat se nekoordinovaně, spontánně a svobodně.

Výraz Bakkheia označuje stav extatického nadšení, hýření a šílení, které ve starověkém Římě přinášel bůh vína Bacchus. A počínání tanečníků působí jako rituál, během nějž se dostávají do jakéhosi transu, skoro jakoby mimo svou fyzickou existenci. Gradující elektronická hudba se mísí s pasážemi barokních skladeb, jež jsou harmonické, vláčné a zpěvné. V emocionálně působivých hudebních pasážích se mění i taneční pohyby, které jsou rázem plynulejší a líbivější. A tak to pokračuje téměř do úplného vyčerpání a na pokraj fyzických sil všech tří interpretů.

V závěrečné pasáži se tanečníci přesouvají do hlediště mezi diváky a do inscenace vtahují i publikum. Rázem se mezi nimi stírají hranice. Najednou jsou sami součástí představení. Interpreti se jich dotýkají, sedají si jim na klín, dívají se jim dlouze do očí, jako by je hypnotizovali. Ano, tady to už není o osamělosti, ba naopak, teď už se jedná o velmi intimní kontakt. Jsou to silné momenty, které mají opravdovost a hloubku. A učí všechny v sále otevřít se a vnímat přítomný okamžik maximálně intenzivně.

Znovu takový prožitek vyvolá Bakkheia v Divadle Ponec 24. května. Inscenace byla zařazena do výběru dvaceti nejlepších děl sítě Aerowaves pro rok 2015. V dubnu zastoupí Slovensko na festivalu Spring Foward v Barceloně.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 2 hhodinami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 4 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 10 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánovčera v 19:35

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025
Načítání...