Výroba v automobilce Škoda Auto se po vánočních svátcích rozjede až 10. ledna. Výrobní linky se před svátky zastaví 22. a 23. prosince. Uvedl to týdeník Škodovácký odborář. Důvodem delší odstávky je podle něj rozhodnutí z koncernu Volkswagen a také nutnost provést plánované investice. Škodovka podepsala také novou kolektivní smlouvu pro příští rok a na jaře bude firma s odbory jednat o růstu mezd.
Výroba ve Škoda Auto se po Vánocích rozjede až 10. ledna
Firma podle odborů požadovala, aby byla na tyto dny naplánována dovolená, odbory to ale odmítaly. „Vyjednali jsme pro tyto dny překážku na straně zaměstnavatele s náhradou 80 procent průměrné mzdy, což představuje denní výdělek,“ řekl předseda podnikové rady Jaroslav Povšík. „Platí, že kdo v tyto dny nemá smysluplnou práci, tak má překážku na straně zaměstnavatele, firma to akceptovala,“ dodal.
Montáže budou v roce 2022 nabíhat ranní směnou v pondělí 10. ledna, některé provozy, které musí zajistit karoserie do výroby, například svařovny nebo lakovny, se ale rozjedou již noční směnou z neděle na pondělí 10. ledna, dříve začnou fungovat i některé provozy lisoven. V provozu komponent se budou lidé do práce vracet již v prvním týdnu příštího roku.
Škoda Auto loni dodala celosvětově přes milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice. Během letošního roku musela několikrát výrazně omezit či zcela zastavit výrobu kvůli nedostatku čipů.
Firma očekává, že do konce letošního roku kvůli nedostatku dílů vyrobí zhruba o 250 tisíc vozů méně. Automobilka Škoda Auto v období od ledna do září téměř zdvojnásobila provozní zisk na 900 milionů eur (zhruba 23 miliard korun) ze 469 milionů eur před rokem.
Například v automobilce Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku bude na rozdíl od Škodovky tradiční vánoční volno jako každoročně podle mluvčího jen jeden týden. „Poslední výrobní směna před svátky bude odpolední ve čtvrtek 23. prosince. Po Novém roce máme v plánu začít výrobu první pracovní den, tedy v pondělí 3. ledna,“ sdělil mluvčí závodu Petr Michník.
Na jaře se bude jednat o mzdách
Zástupci mladoboleslavské automobilky a odborů podepsali novou kolektivní smlouvu pro příští rok. Tématem jednání byly sociální náklady a roční pracovní doba. Nový kontrakt platí do konce příštího roku, jeho část týkající se atypických směnných systémů platí podle týdeníku dva roky. V Mladé Boleslavi platí běžný patnáctisměnný systém, tedy tři směny každý pracovní den.
Odbory řešily s automobilkou i termín hromadné dovolené, která se příští rok uskuteční na přelomu července a srpna. „Vzápětí byly zahájeny plány zaměstnanců pro osobní plánování dovolené, kde vycházíme z matematiky: 20 dní ze zákona plus pět dní vyjednaných Odbory KOVO minus pevně plánovaná hromadná dovolená, rovná se zůstatek nejméně šest dní pro osobní plánování,“ popsaly odbory.
Zasadily se také o vyjednání dovolené, která propojí státní svátky s víkendem a vytvoří ucelené delší volno. „Zajímavým prvkem roční pracovní doby je z toho pohledu propojení svátků 5. a 6. července, které vycházejí tentokrát na úterý a středu. Investováním pouhých tří dnů hromadné dovolené dojde k propojení se dvěma svátky a dvěma víkendy, čímž vznikne krásných devět dnů volna,“ doplnily odbory.
Na jaře začne vyjednávání o růstu mezd. K poslední kolektivní negociaci došlo v roce 2020, kdy se odbory s firmou dohodly na dvouleté smlouvě. Tarifní mzdy v automobilce vzrostly od 1. dubna 2020 o 5,7 procenta, o rok později se zvýšily o další dva tisíce korun.