Dodavatelé už opět fungují, podnik krizi překoná, říká šéf Škody Auto

25 minut
Byznys ČT24: Předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer o nedostatku čipů
Zdroj: ČT24

Jako o souhře katastrof mluví předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer o pandemii a nedostatku čipů, která například v říjnu zastavila výrobu v automobilce na čtrnáct dnů. Schäfer, který je také vrcholným manažerem v koncernu Volkswagen, pod který Škoda patří, ale věří, že se situace brzy zlepší. Uvedl to v pořadu Byznys ČT24.

Škoda Auto má podle Schäfera v současnosti hodně objednávek na nové vozy, na často poptávaný model Škoda Octavia zákazníci ale dnes čekají minimálně tři měsíce. Celkově letos automobilka kvůli chybějícím čipům nevyrobí téměř 250 tisíc aut. To má dopad na její finanční výsledky – třetí čtvrtletí Škody Auto skončilo v negativních číslech, protože v podstatě nevyráběla. Od začátku covidové doby automobilka pracuje na snižování nákladů a podle Schäfera už ušetřili 500 milionů eur.

Tradiční zákazníci Škody Auto jsou nízkopříjmoví lidé a střední třída, na které covidová krize finančně obzvlášť dopadla. Schäfer si ale nemyslí, že by se kvůli tomu poptávka po jejich autech propadla. „Nedostatek čipů je problém celého odvětví. Netýká se to jen Škody Auto, ale i mnohých dalších.“ Ohledně dalšího vývoje je optimistický. „Doufáme, že se to v krátkodobém horizontu vyrovná. Už teď vidíme, že v listopadu a prosinci můžeme vyrábět skoro jako normálně, a doufám, že v prvním čtvrtletí příštího roku se vrátíme k normálu.“

Nedostatek čipů byla shoda mnoha vlivů

V neděli Škoda Auto po čtrnáctidenním výpadku znovu začala s výrobou aut. Podobné výpadky už Schäfer v brzké budoucnosti neočekává. „To, co jsme zažili, zejména v posledních dvou měsících, byla shoda mnoha špatných vlivů po celém světě. Velká zima v Texasu na několik týdnů zavřela továrnu na čipy, měli jsme požár u dodavatele v Japonsku a nejhorší bylo vypuknutí epidemie v Malajsii. Tam se to všechno sešlo, protože to narušilo dodavatelský řetězec. To už skončilo a také jsme našli způsoby, jak se s tím vypořádat.“ Dodavatelé podle něj opět fungují.

Zaměstnanci Škody Auto se podle Schäfera nemají bát o práci. Situaci svých subdodavatelů automobilka sleduje, každý ale musí hlídat sám, jestli má rezervu na horší časy. „Musíte mít pořádný úsporný program, abyste kvůli přežití nemuseli snižovat své fixní náklady,“ zdůrazňuje.

Výroba automobilů Škody Auto v ČR
Zdroj: ČT24

Čipů v nových autech přibývá o sedm až osm procent ročně. Například v modelu Enyaq je hodně přes tisíc čipů. Mnohé státy teď podle Schäfera vidí tuto oblast jako strategickou investici, je to ale dlouhodobá a nákladná záležitost. Vlastní čipy na úrovni koncernu Volkswagen ale automobilka vyrábět neplánuje.

Princip just-in-time navzdory problémům způsobeným náhlým výpadkem stále Schäfer vidí pro automobilový průmysl jako správný. Není možné skladovat větší množství součástek, protože brzy zastarají. „Lekce, kterou jsme se naučili, je, že máme koordinační tým pro čipy.“ Klíčové je sledovat vývoj, jestli by mohlo dojít v dodavatelském řetězci k výpadku, jestli jsou případně k dispozici náhradní cesty.

Nejdřív lockdown, pak čipy

S prvním lockdownem si prý neuměl představit, že přijdou ještě složitější problémy. „Když jsem přijel loni v srpnu do Česka, bylo všechno dobré. Pak jsme sklouzli do jedné vlny za druhou a myslel jsem si, že je to to nejhorší, co se může stát. Koronavirus jsme docela zvládli, česká vláda nás podporovala tím, že nás nezavřela, a když jsme zavedli adekvátní opatření, mohli jsme pokračovat ve výrobě. A pak přišly čipy.“

Ohledně budoucnosti je ale optimistický. „Je to krize, ale zvládneme ji velmi dobře. Ano, vyrobili jsme méně aut, ale ušetřili jsme peníze a jsme připraveni na budoucnost. Dobrá strategie, nové výrobky, elektrická auta, to je něco, na co se můžeme těšit.“

Nejvíce frustrující pro něj v posledním roce bylo, že se neuskutečnily velké automobilové výstavy. „Mluvit celý den přes obrazovky je únavné, potřebujete navázat kontakt s lidmi a nadchnout je pro budoucnost.“

Škoda Auto v roce 2020 (meziroční srovnání)
Zdroj: ČT24

Budoucnost v podobě elektroaut

Auta se spalovacími motory podle Schäfera zmizí v druhé polovině této dekády. „Už teď vidíme růst cen v návaznosti na emisní regulace EU. (…) Ve chvíli, kdy budou elektrická auta levnější než auta se spalovacími motory, už nebude návratu.“ Česko podle něj za tímto vývojem nebude zaostávat. „Nedávno jsme podepsali memorandum s vládou a cílem je postavit v Česku opravdu hodně nabijecích stanic. (…) Je to trochu jako bankomaty v osmdesátých letech. Když je zaváděli, lidé panikařili, kde je nejbližší bankomat, kde by si mohli vybrat peníze.“

Česká republika se potřebuje zapojit do dodavatelského řetězce v elektromobilitě, míní Schäfer. Motory nebo převodovky podle něj Česko vyrábí velmi dobře, v budoucnu ale budou potřeba jiné součástky. „Musíme pozorně sledovat, jak se svět vyvíjí,“ zdůrazňuje. Volkswagen plánuje stavbu šesti továren na výrobu elektrobaterií a Škoda se podle Schäfera zasazuje o to, aby aspoň jedna z nich byla v Česku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Aktivisté vyvěsili transparent na budovu MŽP

Několik členů Greenpeace vylezlo na budovu ministerstva životního prostředí (MŽP) a rozvinulo transparent s nápisem Braňme přírodu. Protestovali tak proti tomu, že řízením ministerstva životního prostředí je od pondělí pověřen předseda Motoristů Petr Macinka. Na místě zasahovala policie. Stovky studentů pak odpoledne demonstrovaly na pražském Hradčanském náměstí, desítky středoškoláků se připojily i v některých krajských městech.
10:55Aktualizovánopřed 2 mminutami

SledujteBabiš uvádí ministry do úřadů

Premiér Andrej Babiš (ANO) uvádí do úřadů nově jmenované ministry. Do funkcí je v pondělí ráno na Pražském hradě jmenoval prezident Petr Pavel. Dle harmonogramu by měli být všichni ministři do úřadů uvedeni již během pondělí, poslední pozdě odpoledne.
11:14Aktualizovánopřed 46 mminutami

Energoaqua dostala pokutu pět milionů korun v kauze otravy Bečvy

Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) uložila rožnovské společnosti Energoaqua v přestupkovém řízení v kauze otravy řeky Bečvy pokutu pět milionů korun kvůli vypouštění odpadních vod. Podle inspektorů spáchala firma přestupek proti vodnímu zákonu. Odpadní vody vypouštěla v rozporu s povolením, uvedla ČIŽP. Firma s rozhodnutím nesouhlasí a podala proti němu odvolání k ministerstvu životního prostředí. Rozhodnutí tak zatím není pravomocné.
15:24Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Pomoc Ukrajině oslabí, píší v zahraničí o nové vládě

V Česku nově povládne koalice populistických a krajně pravicových či protiunijních stran, píší světové tiskové agentury a některá evropská média po jmenování ministrů kabinetu premiéra Andreje Babiše (ANO). Zmiňují mimo jiné ohrožení pomoci Ukrajině nebo čínskou zkušenost nového ministra obrany Jaromíra Zůny (za SPD).
před 3 hhodinami

K soudu míří kvůli první odhalené varně klefedronu osm lidí

Ostravský státní zástupce obžaloval skupinu osmi lidí, kteří údajně provozovali první nalezenou varnu drogy klefedron v Česku. Jednotlivým obviněným hrozí pět až patnáct let vězení. České televizi to sdělil ostravský krajský státní zástupce Libor Malý. Celníci odhalili varnu klefedronu letos v dubnu na Ostravsku. Při razii zajistili 953 kilogramů nové psychoaktivní substance se stimulačním účinkem a vysokou toxicitou.
před 4 hhodinami

Budeme transparentní a slušní, slíbil Babiš po prvním zasedání vlády

V pondělí jmenovaná vláda premiéra Andreje Babiše (ANO) ve Strakově akademii absolvovala první, převážně koordinační jednání. Kabinet na něm jmenoval vedoucí úřadu vlády Tünde Barthu. Tiskovou mluvčí určil Karlu Mráčkovou. Zasedat bude vláda vždy v pondělí, oznámil Babiš.
09:36Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Prezident jmenoval vládu Andreje Babiše

Prezident Petr Pavel v pondělí v devět hodin ráno jmenoval v navrhovaném složení vládu Andreje Babiše (ANO). Ten předal hlavě státu nominace ministrů do vlády ANO, SPD a Motoristů po svém jmenování minulý týden. Ze zdravotních důvodů mezi nimi chybělo jméno poslance za Motoristy Filipa Turka. Pověření vést ministerstvo životního prostředí místo něj dostal předseda Motoristů a nově jmenovaný šéf diplomacie Petr Macinka.
06:50Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů týdne debatovali o nastupující vládě

Hosté Událostí, komentářů týdne debatovali o nastupující vládě premiéra Andreje Babiše (ANO) složené z ministrů ANO, SPD a Motoristů, a jejím pondělním jmenování prezidentem Petrem Pavlem. Probrali také možnost konání voleb na Ukrajině, o které v úterý hovořil ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj. Svůj komentář hosté přidali rovněž ke stavu levice v Česku. Debaty moderované Klárou Radilovou se zúčastnili komentátor z týdeníku Echo Daniel Kaiser, designérka Anna Marešová, herečka Barbora Štěpánová, novinář a komentátor Jindřich Šídlo a advokát Tomáš Sokol.
před 9 hhodinami
Načítání...