Dodavatelé už opět fungují, podnik krizi překoná, říká šéf Škody Auto

25 minut
Byznys ČT24: Předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer o nedostatku čipů
Zdroj: ČT24

Jako o souhře katastrof mluví předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer o pandemii a nedostatku čipů, která například v říjnu zastavila výrobu v automobilce na čtrnáct dnů. Schäfer, který je také vrcholným manažerem v koncernu Volkswagen, pod který Škoda patří, ale věří, že se situace brzy zlepší. Uvedl to v pořadu Byznys ČT24.

Škoda Auto má podle Schäfera v současnosti hodně objednávek na nové vozy, na často poptávaný model Škoda Octavia zákazníci ale dnes čekají minimálně tři měsíce. Celkově letos automobilka kvůli chybějícím čipům nevyrobí téměř 250 tisíc aut. To má dopad na její finanční výsledky – třetí čtvrtletí Škody Auto skončilo v negativních číslech, protože v podstatě nevyráběla. Od začátku covidové doby automobilka pracuje na snižování nákladů a podle Schäfera už ušetřili 500 milionů eur.

Tradiční zákazníci Škody Auto jsou nízkopříjmoví lidé a střední třída, na které covidová krize finančně obzvlášť dopadla. Schäfer si ale nemyslí, že by se kvůli tomu poptávka po jejich autech propadla. „Nedostatek čipů je problém celého odvětví. Netýká se to jen Škody Auto, ale i mnohých dalších.“ Ohledně dalšího vývoje je optimistický. „Doufáme, že se to v krátkodobém horizontu vyrovná. Už teď vidíme, že v listopadu a prosinci můžeme vyrábět skoro jako normálně, a doufám, že v prvním čtvrtletí příštího roku se vrátíme k normálu.“

Nedostatek čipů byla shoda mnoha vlivů

V neděli Škoda Auto po čtrnáctidenním výpadku znovu začala s výrobou aut. Podobné výpadky už Schäfer v brzké budoucnosti neočekává. „To, co jsme zažili, zejména v posledních dvou měsících, byla shoda mnoha špatných vlivů po celém světě. Velká zima v Texasu na několik týdnů zavřela továrnu na čipy, měli jsme požár u dodavatele v Japonsku a nejhorší bylo vypuknutí epidemie v Malajsii. Tam se to všechno sešlo, protože to narušilo dodavatelský řetězec. To už skončilo a také jsme našli způsoby, jak se s tím vypořádat.“ Dodavatelé podle něj opět fungují.

Zaměstnanci Škody Auto se podle Schäfera nemají bát o práci. Situaci svých subdodavatelů automobilka sleduje, každý ale musí hlídat sám, jestli má rezervu na horší časy. „Musíte mít pořádný úsporný program, abyste kvůli přežití nemuseli snižovat své fixní náklady,“ zdůrazňuje.

Výroba automobilů Škody Auto v ČR
Zdroj: ČT24

Čipů v nových autech přibývá o sedm až osm procent ročně. Například v modelu Enyaq je hodně přes tisíc čipů. Mnohé státy teď podle Schäfera vidí tuto oblast jako strategickou investici, je to ale dlouhodobá a nákladná záležitost. Vlastní čipy na úrovni koncernu Volkswagen ale automobilka vyrábět neplánuje.

Princip just-in-time navzdory problémům způsobeným náhlým výpadkem stále Schäfer vidí pro automobilový průmysl jako správný. Není možné skladovat větší množství součástek, protože brzy zastarají. „Lekce, kterou jsme se naučili, je, že máme koordinační tým pro čipy.“ Klíčové je sledovat vývoj, jestli by mohlo dojít v dodavatelském řetězci k výpadku, jestli jsou případně k dispozici náhradní cesty.

Nejdřív lockdown, pak čipy

S prvním lockdownem si prý neuměl představit, že přijdou ještě složitější problémy. „Když jsem přijel loni v srpnu do Česka, bylo všechno dobré. Pak jsme sklouzli do jedné vlny za druhou a myslel jsem si, že je to to nejhorší, co se může stát. Koronavirus jsme docela zvládli, česká vláda nás podporovala tím, že nás nezavřela, a když jsme zavedli adekvátní opatření, mohli jsme pokračovat ve výrobě. A pak přišly čipy.“

Ohledně budoucnosti je ale optimistický. „Je to krize, ale zvládneme ji velmi dobře. Ano, vyrobili jsme méně aut, ale ušetřili jsme peníze a jsme připraveni na budoucnost. Dobrá strategie, nové výrobky, elektrická auta, to je něco, na co se můžeme těšit.“

Nejvíce frustrující pro něj v posledním roce bylo, že se neuskutečnily velké automobilové výstavy. „Mluvit celý den přes obrazovky je únavné, potřebujete navázat kontakt s lidmi a nadchnout je pro budoucnost.“

Škoda Auto v roce 2020 (meziroční srovnání)
Zdroj: ČT24

Budoucnost v podobě elektroaut

Auta se spalovacími motory podle Schäfera zmizí v druhé polovině této dekády. „Už teď vidíme růst cen v návaznosti na emisní regulace EU. (…) Ve chvíli, kdy budou elektrická auta levnější než auta se spalovacími motory, už nebude návratu.“ Česko podle něj za tímto vývojem nebude zaostávat. „Nedávno jsme podepsali memorandum s vládou a cílem je postavit v Česku opravdu hodně nabijecích stanic. (…) Je to trochu jako bankomaty v osmdesátých letech. Když je zaváděli, lidé panikařili, kde je nejbližší bankomat, kde by si mohli vybrat peníze.“

Česká republika se potřebuje zapojit do dodavatelského řetězce v elektromobilitě, míní Schäfer. Motory nebo převodovky podle něj Česko vyrábí velmi dobře, v budoucnu ale budou potřeba jiné součástky. „Musíme pozorně sledovat, jak se svět vyvíjí,“ zdůrazňuje. Volkswagen plánuje stavbu šesti továren na výrobu elektrobaterií a Škoda se podle Schäfera zasazuje o to, aby aspoň jedna z nich byla v Česku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Jde správným směrem, ale bude záležet na provedení, hodnotí experti Babišův krok

Rozhodnutí Andrej Babiše (ANO) vzdát se Agofertu je krok správným směrem, ale bude záležet na konkrétním provedení, aby byl vyloučen i případný neformální vliv budoucího premiéra na koncern, míní experti. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že převede Agrofert do slepého svěřenského fondu.
09:06Aktualizovánopřed 15 mminutami

Babišův krok je dle Nachera nadstandard. Vazby na Agrofert přetrvají, míní Dvořák

Rozhodnutí šéfa hnutí ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert jde dle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) nad rámec toho, co vyžaduje zákon o střetu zájmů. Sdělil to v Událostech, komentářích moderovaných Danielem Takáčem. Ministr pro evropské záležitosti v demisi Martin Dvořák (STAN) řekl, že respektuje Babišovu dohodu s prezidentem Petrem Pavlem, kterému to stačí na to, aby šéfa hnutí ANO jmenoval premiérem. Otázky ohledně konfliktu zájmů nicméně podle něj přetrvávají.
před 54 mminutami

Soud uložil v kauze Stoka Liškutinovi podmíněný trest a pokutu

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka někdejšímu šéfovi investičního odboru Brna-střed Petru Liškutinovi (dříve ANO) podmíněný trest dva roky a deset měsíců. Zároveň má zaplatit 1,7 milionu korun. Soud schválil dohodu o vině a trestu, kterou Liškutin uzavřel se státním zástupcem.
před 1 hhodinou

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 2 hhodinami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 12 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...