Kvůli nedostatku čipů automobilky přijdou o biliony korun. Nedodělaná auta stojí, ojetiny zdražují

5 minut
Události: Automobilky kvůli nedostatku čipů přijdou o biliony korun
Zdroj: ČT24

Problémy automobilek s čipy zasahují další firmy. Škoda Auto už oznámila, že od 18. října až do konce roku výrazně omezí výrobu a nevyloučila její úplné zastavení. V návaznosti na to už omezení produkce avizovali i někteří její subdodavatelé. Kvůli nejisté situaci v oboru se také ani příští rok neuskuteční mezinárodní autosalon v Ženevě. Nedostatek nových vozů se promítá i do trhu s ojetinami.

Odstavné parkoviště u Chrasti u Chrudimi plní jedno auto za druhým – a příliš místa už tu nezbývá. Vozy sem směřují už téměř měsíc, denně je to až sedm kamionů. V pátek zde stojí kolem tisícovky automobilů a plocha pro další už se připravuje. Škodovka kvůli chybějícím čipům nemůže tato auta dokončit. Proto po polovině října omezí či zcela zastaví výrobu – možná až do konce roku.

„Vypadá to, že zlepšení v oblasti dodávek komponentů, které obsahují čipy, bude v druhé polovině roku 2022,“ nastiňuje mluvčí Škoda Auto Tomáš Kotera.

Zaměstnance se automobilka propouštět nechystá, když pro ně nebude mít práci, nechá je doma za 85 procent mzdy. „Každý zaměstnavatel dělá všechno pro to, aby nemusel propouštět, protože by velice těžko opět nabíral,“ vysvětluje situaci člen představenstva Svazu průmyslu a dopravy Petr Jonák.

  • Automobilky ve světě podle nejnovějších propočtů nebudou moci oproti původním plánům vyrobit zhruba šest až sedm milionů vozů.
  • Na tržbách je to podle expertních odhadů připraví letos až o 2,3 bilionu korun.
  • Největší výrobce aut na světě, japonská Toyota, nevyrobí zhruba 300 tisíc vozů, podobně je na tom i světová dvojka Volkswagen.
  • Americká firma General Motors odhaduje výpadek v produkci na 200 tisíc aut.
  • Skupina Stellantis, které patří třeba značka Opel, vyrobí o téměř půl druhého milionu vozů méně.
  • Evropská komise odhaduje, že problémy s čipy potrvají nejméně do poloviny roku 2022.

Problémy mají i další automobilky. Například kolínská Toyota dále vyrábí s omezením a nevyloučila ani úplnou odstávku. A nepříznivá situace dopadá také na dodavatele součástek pro automobilky. Třeba ve firmě, která vyrábí čalounění do octavií, zůstaly doma dvě třetiny pracovníků.

„Hledáme pro ty zaměstnance náhradní práci. Ti, kterým nejsme schopni ji zajistit, bohužel musí zůstat na šedesát procent doma,“ podotýká předseda výrobního družstva Sněžka Náchod Jan Zima.

Problémy Škodovky dopadají i na firmu Kasko z Uherskohradišťska. Automobilka kvůli odstávce nebude odebírat plastové díly, které v Uherském Hradišti vyrábí – a Kasko v důsledku také na dva týdny odstaví produkci. „Škoda Auto je náš největší zákazník. Dělá nám šedesát procent obratu,“ zdůvodňuje výkonný ředitel společnosti Petr Valda.

Nedostatek čipů a rozpad dodavatelských řetězců se projevuje i při prodeji nových vozů. Čekací doba se u jednotlivých značek liší. Někde si lidé počkají na nové auto i déle než rok a místo v autosalonech se budou nedokončená auta nadále hromadit na odstavných parkovištích.

Ojetiny zdražují

Situace na automobilovém trhu se promítá také do obchodu s ojetinami. Bazary hlásí kvůli chybějícím čipům rekordní zájem. Do konce září se starších aut prodalo skoro tolik, co za celý loňský rok. Ale i zájemci o auta z druhé ruky si připlatí – jejich ceny rostou až o šestinu. Podobným tempem naopak klesla nabídka vozů. Propad tak nahrazuje dovoz ze zahraničí, který je v současnosti na desetiletém maximu.

V první polovině roku chyběla na trhu odhadem až desetina přeprodávaných aut. V některých velkých bazarech jako kdyby krize trhu ani znát nebyla. Na prodejní ploše moc volných míst nezůstalo, realitu ale odráží pohled na cenovku. V některých případech vozy zdražily meziročně až o patnáct procent.

  • Čipy patří mezi nejsložitější věci, jaké člověk stvořil. Jejich výroba trvá i několik měsíců a často se při ní pracuje s rozměry tak malými, že se blíží úrovni atomů.
  • Miniaturních elektronických systémů může být v autě několik stovek i tisíc. Záleží na tom, jak je moderní. Některé vozy bez čipu nelze ani odemknout.
  • Čipy se v autě starají například o řídící systémy v motoru, brzdách, o systémy navigační nebo o kontrolky zavřených dveří. Některé jsou umístěny blízko motoru a je potřeba, aby snesly teploty nad sto stupňů Celsia.
  • Kromě toho se v automobilech starají také o bezpečnost – díky čipům funguje systém ABS, odpalování airbagů nebo kontrola tlaku v pneumatikách.

Kvůli zájmu zřejmě porostou i dál. „Vidíme obrovský nárůst zájmu zákazníků o koupi osobního vozu, protože to stále vnímají jako nejbezpečnější způsob osobní přepravy oproti té hromadné,“ komentuje vývoj Karolína Topolová, generální ředitelka Aures Holding, pod nějž spadá bazar AAA Auto.

„Nejprodávanější model loňského roku, Škoda Rapid v benzínové variantě se prodával za 318 tisíc korun. Ten samý model prakticky o rok starší se dneska prodává od 350 do nějakých 420 tisíc korun,“ ilustruje Jakub Šulta, zakladatel automobilového tržiště Carvago.

Dalším důvodem, který pochůzky po autobazarech prodlouží, je přebraný trh – vozy s lepším technickým stavem docházejí. „Nenajdete vozy, které by byly v té samé kondici jako například před dvěma lety. A to ať už z hlediska technického stavu nebo právě výbavy,“ doplňuje Šulta.

Ještě horší situaci hlásí malé autobazary. „Jsme třeba na polovičním množství aut, takže změna je docela zásadní,“ připouští majitel autobazaru ve Splzově na Jablonecku Daniel Kaláb.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 12 hhodinami

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
před 19 hhodinami

Německá armáda koupí pistole od České zbrojovky

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
19. 12. 2025

Inspekce: Prodej alkoholu nezletilým je na vánočních trzích nejčastějším prohřeškem

Desítky kontrol na vánočních trzích naplánovala před koncem roku Česká obchodní inspekce. Zaměřuje se při nich hlavně na prodej alkoholu nezletilým, který je podle inspektorů nejčastějším problémem, ale i na poctivost stánkařů.
18. 12. 2025

Nebude to hned, ale chceme k tomu směřovat, řekl Mach o vyrovnaném rozpočtu

Vláda hnutí ANO, SPD a Motoristů chce směřovat k vyrovnanému rozpočtu, zdůraznil ve čtvrtečním Interview ČT24 budoucí náměstek na ministerstvu financí Petr Mach (SPD). Cíle lze podle něj navíc dosáhnout bez zvyšování daní.
18. 12. 2025

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
18. 12. 2025Aktualizováno18. 12. 2025

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025
Načítání...