Kvůli nedostatku čipů automobilky přijdou o biliony korun. Nedodělaná auta stojí, ojetiny zdražují

5 minut
Události: Automobilky kvůli nedostatku čipů přijdou o biliony korun
Zdroj: ČT24

Problémy automobilek s čipy zasahují další firmy. Škoda Auto už oznámila, že od 18. října až do konce roku výrazně omezí výrobu a nevyloučila její úplné zastavení. V návaznosti na to už omezení produkce avizovali i někteří její subdodavatelé. Kvůli nejisté situaci v oboru se také ani příští rok neuskuteční mezinárodní autosalon v Ženevě. Nedostatek nových vozů se promítá i do trhu s ojetinami.

Odstavné parkoviště u Chrasti u Chrudimi plní jedno auto za druhým – a příliš místa už tu nezbývá. Vozy sem směřují už téměř měsíc, denně je to až sedm kamionů. V pátek zde stojí kolem tisícovky automobilů a plocha pro další už se připravuje. Škodovka kvůli chybějícím čipům nemůže tato auta dokončit. Proto po polovině října omezí či zcela zastaví výrobu – možná až do konce roku.

„Vypadá to, že zlepšení v oblasti dodávek komponentů, které obsahují čipy, bude v druhé polovině roku 2022,“ nastiňuje mluvčí Škoda Auto Tomáš Kotera.

Zaměstnance se automobilka propouštět nechystá, když pro ně nebude mít práci, nechá je doma za 85 procent mzdy. „Každý zaměstnavatel dělá všechno pro to, aby nemusel propouštět, protože by velice těžko opět nabíral,“ vysvětluje situaci člen představenstva Svazu průmyslu a dopravy Petr Jonák.

  • Automobilky ve světě podle nejnovějších propočtů nebudou moci oproti původním plánům vyrobit zhruba šest až sedm milionů vozů.
  • Na tržbách je to podle expertních odhadů připraví letos až o 2,3 bilionu korun.
  • Největší výrobce aut na světě, japonská Toyota, nevyrobí zhruba 300 tisíc vozů, podobně je na tom i světová dvojka Volkswagen.
  • Americká firma General Motors odhaduje výpadek v produkci na 200 tisíc aut.
  • Skupina Stellantis, které patří třeba značka Opel, vyrobí o téměř půl druhého milionu vozů méně.
  • Evropská komise odhaduje, že problémy s čipy potrvají nejméně do poloviny roku 2022.

Problémy mají i další automobilky. Například kolínská Toyota dále vyrábí s omezením a nevyloučila ani úplnou odstávku. A nepříznivá situace dopadá také na dodavatele součástek pro automobilky. Třeba ve firmě, která vyrábí čalounění do octavií, zůstaly doma dvě třetiny pracovníků.

„Hledáme pro ty zaměstnance náhradní práci. Ti, kterým nejsme schopni ji zajistit, bohužel musí zůstat na šedesát procent doma,“ podotýká předseda výrobního družstva Sněžka Náchod Jan Zima.

Problémy Škodovky dopadají i na firmu Kasko z Uherskohradišťska. Automobilka kvůli odstávce nebude odebírat plastové díly, které v Uherském Hradišti vyrábí – a Kasko v důsledku také na dva týdny odstaví produkci. „Škoda Auto je náš největší zákazník. Dělá nám šedesát procent obratu,“ zdůvodňuje výkonný ředitel společnosti Petr Valda.

Nedostatek čipů a rozpad dodavatelských řetězců se projevuje i při prodeji nových vozů. Čekací doba se u jednotlivých značek liší. Někde si lidé počkají na nové auto i déle než rok a místo v autosalonech se budou nedokončená auta nadále hromadit na odstavných parkovištích.

Ojetiny zdražují

Situace na automobilovém trhu se promítá také do obchodu s ojetinami. Bazary hlásí kvůli chybějícím čipům rekordní zájem. Do konce září se starších aut prodalo skoro tolik, co za celý loňský rok. Ale i zájemci o auta z druhé ruky si připlatí – jejich ceny rostou až o šestinu. Podobným tempem naopak klesla nabídka vozů. Propad tak nahrazuje dovoz ze zahraničí, který je v současnosti na desetiletém maximu.

V první polovině roku chyběla na trhu odhadem až desetina přeprodávaných aut. V některých velkých bazarech jako kdyby krize trhu ani znát nebyla. Na prodejní ploše moc volných míst nezůstalo, realitu ale odráží pohled na cenovku. V některých případech vozy zdražily meziročně až o patnáct procent.

  • Čipy patří mezi nejsložitější věci, jaké člověk stvořil. Jejich výroba trvá i několik měsíců a často se při ní pracuje s rozměry tak malými, že se blíží úrovni atomů.
  • Miniaturních elektronických systémů může být v autě několik stovek i tisíc. Záleží na tom, jak je moderní. Některé vozy bez čipu nelze ani odemknout.
  • Čipy se v autě starají například o řídící systémy v motoru, brzdách, o systémy navigační nebo o kontrolky zavřených dveří. Některé jsou umístěny blízko motoru a je potřeba, aby snesly teploty nad sto stupňů Celsia.
  • Kromě toho se v automobilech starají také o bezpečnost – díky čipům funguje systém ABS, odpalování airbagů nebo kontrola tlaku v pneumatikách.

Kvůli zájmu zřejmě porostou i dál. „Vidíme obrovský nárůst zájmu zákazníků o koupi osobního vozu, protože to stále vnímají jako nejbezpečnější způsob osobní přepravy oproti té hromadné,“ komentuje vývoj Karolína Topolová, generální ředitelka Aures Holding, pod nějž spadá bazar AAA Auto.

„Nejprodávanější model loňského roku, Škoda Rapid v benzínové variantě se prodával za 318 tisíc korun. Ten samý model prakticky o rok starší se dneska prodává od 350 do nějakých 420 tisíc korun,“ ilustruje Jakub Šulta, zakladatel automobilového tržiště Carvago.

Dalším důvodem, který pochůzky po autobazarech prodlouží, je přebraný trh – vozy s lepším technickým stavem docházejí. „Nenajdete vozy, které by byly v té samé kondici jako například před dvěma lety. A to ať už z hlediska technického stavu nebo právě výbavy,“ doplňuje Šulta.

Ještě horší situaci hlásí malé autobazary. „Jsme třeba na polovičním množství aut, takže změna je docela zásadní,“ připouští majitel autobazaru ve Splzově na Jablonecku Daniel Kaláb.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 3 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
před 19 hhodinami

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
22. 12. 2025

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
22. 12. 2025
Načítání...