Tuzemské automobilky loni vyrobily 1 427 563 osobních aut, což je o 0,7 procenta méně než v předchozím rekordním roce. Mírný pokles zhruba o deset tisíc vozů podle nich souvisí se zhoršující se ekonomickou situací ve světě a dalšími hrozbami, které nad autoprůmyslem visí. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu.
Výroba osobních aut loni klesla na 1,427 milionu vozů
Škoda Auto svou produkci zvýšila o 2,5 procenta na rekordních 907 942 vozů. K tomu automobilce pomohl především odbyt v Evropě. Kolínská TPCA udržela produkci na předchozí úrovni 210 tisíc aut a v nošovické Hyundai výroba klesla o devět procent na 309 500 vozidel, což souvisí mimo jiné s ukončením výroby modelu ix20.
Tuzemský prodej osobních vozidel domácí výroby meziročně vzrostl o 0,8 procenta na 110 151 vozů, tradičně silný export udržel předloňské tempo s mírným poklesem o 0,8 procenta na 1,321 milionu vozů.
Sdružení: Konjunktura je u konce
„Silný a dlouhý konjunkturální cyklus je u konce, světové hospodářství je pod tlakem geopolitických nejistot a prochází disruptivními změnami. Nyní se však plně soustředíme na rok 2020, který bude pro automobilový průmysl zlomový. Transformace odvětví v podobě přechodu k čisté mobilitě víc než kdy jindy vyžaduje úzkou spolupráci nejen firem autoprůmyslu, ale i z dalších odvětví, a především pak podporu vlády,“ uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.
Výroba autobusů se loni zvýšila o 6,7 procenta na 5217 vozidel. Iveco Czech Republic zvýšila produkci o 326 vozů na 4609 autobusů. SOR vyrobil 573 vozidel, což je stejně jako v předchozím roce.
Jediný výrobce motocyklů, týnecká Jawa, vyrobil 980 strojů, což ve srovnání s předchozím rokem znamenalo zhruba třetinový pokles produkce.
Výrobci nákladních automobilů působící v Česku, tedy Avia Motors a Tatra Trucks, výrobní data nezveřejňují. Produkce přípojných vozidel se zvýšila o 3,7 procenta na 26 238 kusů všech kategorií. Export vzrostl o 11 procent. Tuzemský prodej stagnoval.