Výroba osobních aut loni klesla na 1,427 milionu vozů

Tuzemské automobilky loni vyrobily 1 427 563 osobních aut, což je o 0,7 procenta méně než v předchozím rekordním roce. Mírný pokles zhruba o deset tisíc vozů podle nich souvisí se zhoršující se ekonomickou situací ve světě a dalšími hrozbami, které nad autoprůmyslem visí. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu.

Škoda Auto svou produkci zvýšila o 2,5 procenta na rekordních 907 942 vozů. K tomu automobilce pomohl především odbyt v Evropě. Kolínská TPCA udržela produkci na předchozí úrovni 210 tisíc aut a v nošovické Hyundai výroba klesla o devět procent na 309 500 vozidel, což souvisí mimo jiné s ukončením výroby modelu ix20.

Výroba osobních aut v Česku
Zdroj: AutoSAP

Tuzemský prodej osobních vozidel domácí výroby meziročně vzrostl o 0,8 procenta na 110 151 vozů, tradičně silný export udržel předloňské tempo s mírným poklesem o 0,8 procenta na 1,321 milionu vozů.

Sdružení: Konjunktura je u konce

„Silný a dlouhý konjunkturální cyklus je u konce, světové hospodářství je pod tlakem geopolitických nejistot a prochází disruptivními změnami. Nyní se však plně soustředíme na rok 2020, který bude pro automobilový průmysl zlomový. Transformace odvětví v podobě přechodu k čisté mobilitě víc než kdy jindy vyžaduje úzkou spolupráci nejen firem autoprůmyslu, ale i z dalších odvětví, a především pak podporu vlády,“ uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.

Výroba autobusů se loni zvýšila o 6,7 procenta na 5217 vozidel. Iveco Czech Republic zvýšila produkci o 326 vozů na 4609 autobusů. SOR vyrobil 573 vozidel, což je stejně jako v předchozím roce.

Jediný výrobce motocyklů, týnecká Jawa, vyrobil 980 strojů, což ve srovnání s předchozím rokem znamenalo zhruba třetinový pokles produkce.

Výrobci nákladních automobilů působící v Česku, tedy Avia Motors a Tatra Trucks, výrobní data nezveřejňují. Produkce přípojných vozidel se zvýšila o 3,7 procenta na 26 238 kusů všech kategorií. Export vzrostl o 11 procent. Tuzemský prodej stagnoval.

2 minuty
Výroba aut a její perspektivy
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...