Německá automobilka Volkswagen se s americkými regulačními úřady předběžně dohodla na řešení pro asi 80 tisíc vozů značek VW, Audi a Porsche s třílitrovými naftovými motory, které obsahují software umožňující manipulace s emisními testy. Agenturám Reuters a Bloomberg to potvrdily informované zdroje.
Volkswagen se v USA dohodl na řešení pro třílitrové vozy
Náprava má spočívat ve zpětném odkupu zhruba 20 tisíc starších vozů VW a Audi a v opravách 60 tisíc novějších vozů Porsche. Mezi americkou Agenturou pro ochranu životního prostředí (EPA) a Volkswagenem se dál jedná ohledně kompenzace majitelů vozů, uvedly nejmenované zdroje, podle nichž jsou jednání důvěrná.
Volkswagen už se s úřady v USA dohodl, že na urovnání skandálu s úpravami téměř milionu dvoulitrových naftových vozů vynaloží celkem 16,5 miliardy dolarů (415 miliard korun), a minulý měsíc dohodu schválil soud. Zbývá mu ještě sjednat dohodu o řešení větších vozů s třílitrovými motory. Ta by byla pro Volkswagen důležitým krokem k ukončení krize, do níž jej skandál dostal.
Volkswagen ani EPA zprávy o dohodě nekomentovaly
Volkswagen ani EPA zprávy o dohodě zatím nekomentovaly, ale mluvčí Audi v USA Mark Clothier řekl, že jeho firma na této věci usilovně pracuje a zaznamenává značný pokrok. Audi podle zpráv tisku začala EPA vyšetřovat kvůli možným manipulacím s měřením emisí oxidu uhličitého.
Automobilce v USA stále hrozí další náklady v miliardách dolarů kvůli hrozbě pokuty od ministerstva spravedlnosti za porušování zákonů o čistotě ovzduší a žalobám nejméně 16 amerických států.
Skandál propukl loni v září, kdy EPA Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen po odhalení skandálu v USA přiznal, že po celém světě instaloval software umožňující manipulace s emisními testy do zhruba 11 milionů naftových aut. Aféra se týká i 1,2 milionu vozů Škoda Auto.