Ve Francii poprvé vzlétl konkurent dreamlineru – Airbus A350

Toulouse – Ve francouzském Toulouse poprvé vzlétl nový typ dopravního letadla Airbus A350. Jedná se o první evropský širokotrupý stroj vyrobený převážně z karbonového kompozitu. Výrobce jím chce konkurovat předloni zprovozněnému Boeingu 787 Dreamliner. Na letounu A350 firma Airbus pracovala sedm let a jeho vývoj stál asi 15 miliard dolarů (289 miliard korun).

K centrále Airbusu se přišly na událost podívat tisíce lidí, zejména zaměstnanci, a to včetně vedení evropského koncernu EADS, který bude dálkový velkokapacitní letoun vyrábět.

Stroj byl ve vzduchu přes čtyři hodiny a na jeho palubě bylo šest lidí – francouzský a britský testovací pilot a čtyři technici shromažďující údaje o letu. Podle pilota Petera Chandlera se letoun choval během letu „mimořádně dobře“.

Po úspěšně absolvovaném pokusném letu budou v příštích dnech, týdnech a měsících následovat další – v klasické letové hladině 10 000 metrů nad mořem, stejně jako v jiných výškách, a také v krajních klimatických podmínkách - v arktické zimě či pouštní výhni.

Předvedení nového Airbusu tři dny před aerosalonem Le Bourget u Paříže, který se koná od 17. do 23. června, předznamenává ostrý boj o zakázky mezi evropským výrobcem a jeho americkým rivalem. Airbus už na A350 získal více než 600 objednávek.

  • Interiér nového Airbusu A350 zdroj: www.airbus.com/presscentre http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4775/477488.jpg
  • Airbus A350 zdroj: www.airbus.com/presscentre http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4775/477494.jpg
  • Airbus A350-1000 zdroj: www.airbus.com/presscentre http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4775/477491.jpg
  • Airbus A350-900 zdroj: www.airbus.com/presscentre http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4775/477490.jpg
  • Airbus A350-800 zdroj: www.airbus.com/presscentre http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4775/477489.jpg
  • Airbus A350 zdroj: www.airbus.com/presscentre http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4775/477497.jpg

Dreamliner je považován za nejmodernější dopravní letadlo světa a mezi aerolinkami si získal velkou oblibu díky své úspornosti. Stroj A350 má údajně díky lehkým materiálům z uhlíkových kompozit oproti svému přímému konkurentovi o šest až osm procent nižší spotřebu. Oproti letadlům předchozí generace – Boeing 777 a Airbus A330 – to má být dokonce o 25 procent méně.

Airbus doufá, že jeho nový stroj naruší vedoucí pozici Boeingu na trhu těchto letounů, zvláště když Boeing narazil s dreamlinery na problémy s opakujícími se závadami na bateriích. Dodávky nových strojů chce společnost zahájit do konce roku 2014.

2 minuty
Zkušební let Airbusu A350
Zdroj: ČT24

FAKTA O AIRBUSU A350

Airbus A350 je širokotrupý dopravní letoun určený pro lety na dlouhé vzdálenosti. Jedná se o první Airbus s trupem i křídly vyrobenými především z uhlíkových vláken, resp. z polymeru vyztuženého uhlíkovým vláknem (angl. CFRP – carbon fibre reinforced polymer).

A350 bude převážet podle varianty 270 až 350 cestujících ve třech sedadlových třídách, počet cestujících může stoupnout v případě zhuštění sedadel u varianty A350-1000 až na 550. Typ je tedy přímým konkurentem letounů Boeing 787 a větších Boeingů 777.

Původní A350 měl používat velké množství komponentů z již existujícího typu A330 (např. trup), ale velký úspěch zcela nového Boeingu 787 a reakce potenciálních zákazníků přinutily společnost Airbus změnit projekt A350 od základu na zcela nový typ dopravního letounu.

Airbus slibuje, že provozní náklady v současné podobě vyvíjeného A350, nyní prezentovaného jako A350 XWB (angl. extra wide body), budou o 8 procent nižší než u hlavního konkurenčního typu Boeing 787.

Prvním zákazníkem, který si letoun závazně objednal, jsou Qatar Airways. Mají zájem o 80 kusů napříč všemi třemi v současnosti vyvíjenými verzemi. První letoun by měl být nasazen do provozu v první půli roku 2014.

Airbus A350 disponuje třemi typy: 800, 900 a 1000.

A350-800

  • dolet – 15 750 km
  • kapacita – 270 lidí ve třech třídách (maximální konfigurace počítá s 440 sedadly)
  • maximální rychlost – 0,85 mach

A350-900

  • dolet – 15 540 km
  • kapacita – 314 lidí ve třech třídách (maximální konfigurace počítá s 475 sedadly)
  • maximální rychlost – 0,85 mach

A350-1000

  • dolet – 15 360 km
  • kapacita – 350 lidí ve třech třídách (maximální konfigurace počítá s 550 sedadly)
  • maximální rychlost – 0,85 mach

První let nového airbusu můžete sledovat živě zde.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Města plánují na příští rok deficitní rozpočty, realita může být jiná

Města po celém Česku schvalují návrhy rozpočtů pro příští rok. I tentokrát mají ta největší v plánu hospodařit většinou se schodky. U Prahy a všech sedmadvaceti statutárních měst je schválený nebo navržený deficit dohromady přes 21 miliard korun. Realita se proti schválenému rozpočtu u měst často dost liší. Radnice tak třeba peníze neutratí a končí v plusu nebo na nule. Za přebytky na účtech je opakovaně kritizuje ministerstvo financí.
před 12 hhodinami

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
včera v 12:00

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
včera v 11:00

Neortodoxní, ale potřebné, říká o využití zmrazených aktiv Hulicius. Koten vidí rizika

Designovaný premiér Andrej Babiš (ANO) ve čtvrtek se šéfkou Evropské komise Ursulou von der Leyenovou hovořil o přípravách klíčového summitu, který se uskuteční za týden. Má rozhodnout mimo jiné o financování Ukrajiny pomocí půjčky ze zmrazených ruských aktiv. Babiš si zatím není jistý, jestli by se Česko mělo podílet na finančních zárukách. Poslanec Radek Koten (SPD) v Událostech, komentářích uvedl, že takový krok by mohl negativně ovlivnit finance eurozóny a destabilizovat finanční trh. Podle náměstka ministra zahraničí v demisi Eduarda Huliciuse (KDU-ČSL) jde o „neortodoxní“ nástroj, který je ovšem potřeba. Hosté v debatě moderované Martinem Řezníčkem probrali také jednání o příměří v ruské válce na Ukrajině a výdaje na obranu.
včera v 09:22

Objem hypoték v listopadu klesl

Banky a stavební spořitelny v Česku poskytly v listopadu hypotéky za 37,1 miliardy korun, což je proti říjnu pokles o čtyři procenta. Nové úvěry bez refinancování klesly podobně na 28,1 miliardy korun. Průměrné úrokové sazby nových úvěrů zůstaly na říjnových 4,48 procenta. Vyplývá to ze statistik České bankovní asociace Hypomonitor. Data dodávají všechny banky a spořitelny poskytující hypotéky na českém trhu.
včera v 06:25

Trump nařídil centralizaci regulace AI na federální úrovni

Americký prezident Donald Trump nařídil v noci na pátek centralizaci regulace umělé inteligence. To by mělo znemožnit jednotlivým americkým státům schvalovat vlastní regulace AI, píše agentura Reuters. Převedení regulace na federální úroveň požadují velké technologické firmy.
včera v 03:35

Nůžky příjmů i bohatství se dál rozevírají. A stále rychleji

Jen tisícina procenta světové populace, tedy méně než šedesát tisíc multimilionářů, vlastní třikrát více bohatství než nejchudší polovina světa, vyplývá ze Zprávy o světové nerovnosti, která je založená na datech dvou set výzkumníků ve spolupráci s Rozvojovým programem OSN. Ti zároveň zjistili, že deset procent nejbohatších lidí na světě vydělává více než zbývajících devadesát procent dohromady.
11. 12. 2025

Brno bude příští rok hospodařit s výdaji téměř 26 miliard korun

S příjmy ve výši 21,3 miliardy korun a výdaji 25,7 miliardy korun bude v příštím roce hospodařit město Brno. Rozpočet navrhuje úvěr 3,6 miliardy korun na pokrytí kapitálových výdajů. Návrh rozpočtu ve středu schválili zastupitelé. Opozice se zdržela, nikdo nebyl proti. Zelení kritizují například to, že se město zadlužuje kvůli financování stavby multifunkční arény. Ocenili nicméně přehlednost materiálu. Na letošní rok 2025 schválili loni brněnští zastupitelé rozpočet města s příjmy 19,9 miliardy a výdaji 24 miliard korun.
10. 12. 2025
Načítání...