Americký oblastní soud schválil plošné urovnání mezi německou automobilkou Volkswagen a prodejci ve Spojených státech. Kvůli emisnímu skandálu jim bude muset vyplatit 1,2 miliardy dolarů (30,2 miliardy korun). Peníze si rozdělí 650 prodejců.
Účet pro Volkswagen roste. Dalších 1,2 miliardy dolarů dá kvůli emisím prodejcům
Americký soud dal za pravdu obchodníkům ve Spojených státech, kteří si stěžovali, že emisní skandál Volkswagenu poškodil značku a způsobil jim pokles prodeje. Soudce Charles Breyer označil urovnání za spravedlivé, přiměřené a odpovídající. Prodejci získají v přepočtu 30 miliard korun, v průměru tak každý dostane téměř 50 milionů korun.
„Je to obrovská částka, protože představuje značnou kapitálovou položku v rozpočtu každého jednotlivého dealera. V první řadě by jim to mělo uhradit náklady, které v souvislosti s kauzou museli vynaložit. Za druhé by jim to mělo umožnit investovat do svých showroomů, tak aby napravili a vylepšili svoji pověst po této kauze,“ uvedl šéfredaktor Automakers Erich Handl.
Kromě hotovostní platby zahrnuje dohoda také další nabídky, celková hodnota urovnání je tak více než 1,6 miliardy dolarů (zhruba přes čtyřicet miliard). Zahrnuje také nabídku provizí a pobídky k prodeji, napsala agentura Reuters.
Vůbec největší pokuta pro automobilku v USA
Volkswagen se dohodl s americkou vládou před dvěma týdny, že kvůli emisnímu skandálu zaplatí zhruba 110 miliard korun. Jde vůbec o největší pokutu, jakou kdy americká vláda některé automobilce vyměřila.
„Statisíce aut, které Volkswagen prodával v USA, vypouštěly do naší atmosféry nezákonné limity oxidů dusíku, a to až 40krát více, než bylo povoleno federálním zákonem. Navíc byly tyto vozy vybaveny softwarem, který skutečné množství znečišťujících látek během testování maskoval,“ shrnula aféru americká ministryně spravedlnosti Loretta Lynchová.
Vyrovnáním s americkou vládou ale problémy Volkswagenu zdaleka nekončí. Podle Handla čeká automobilku například vyrovnání se soukromými investory a akcionáři ve Spojených státech. „Což je to nejhorší, protože urovnání se státní správou a dealery je v podstatě proti tomu jednoduchá a jednorázová věc,“ upozornil Handl.
Automobilka navíc musí řešit spory i mimo Spojené státy. Například minulý týden s ním kvůli nepravdivým údajům o emisích zahájili řízení také v Polsku. A stejný problém řeší Volkswagen i v některých asijských státech.