Šanghaj - K technické prohlídce svolává Toyota v Číně přes 688 000 osobních vozů Camry a dalších sedanů kvůli vadnému elektrickému ovládání okna. Jde o nejvyšší počet takto svolávaných aut v Číně. Podle analytiků ale vada nebude mít velký vliv na budoucnost Toyoty na čínském trhu. Jde o malý defekt, který se navíc týká jen dvou dodavatelů.
Toyota: Na prohlídku musí v Číně skoro 700 tisíc aut
Analytici se přesto domnívají, že by některé zájemce o nové vozy mohla zpráva odradit a auto si raději koupit od některého z evropských či amerických výrobců.
S informací o plánovaném servisu přišel čínský úřad dohlížející na trh. Mluvčí čínské divize Toyoty dodal, že v souvislosti s defektem nejsou žádné zprávy o případném zranění či nehodě. „Rozsah akce je velký, vzhledem k povaze defektu z toho ale Toyota nebude mít větší problém,“ uvedl analytik CSM Worldwide. „Určitý vliv to ale v krátké době bude mít,“ dodal.
„Že by to Toyotu poškodilo, víceméně nehrozí. Přeci jenom má Toyota pořád auta na předních žebříčcích spolehlivosti, ale je vidět, že se to nevyhýbá zkrátka ani takovému výrobci,“ uvedl Michal Štengl, redaktor časopisu Auto motor a sport.
Ovšem problémy se Toyotě nevyhly ani v České republice. Například tuzemské zastoupení automobilky vyhlásilo akci podobného charakteru loni u zhruba 750 automobilů Yaris, vyrobených v letech 2004 až 2005.
Toyota se v Číně prodává stejně jako před rokem
Toyota prodala v Číně v první polovině roku 284 000 osobních vozů. Jde o téměř stejný počet jako před rokem, především kvůli omezené nabídce malých modelů. Proti tomu americký General Motors v pololetí zvýšil v Číně prodej o 38 procent. Pomohlo mu v tom snížení daní, kterým Peking podporuje odbyt menších vozů.
Svolávané vozy Camry a Yaris vyrobil čínský společný podnik Guangzhou Auto od poloviny května 2006 do konce minulého roku. Společný podnik Tianjin FAW Toyota pak z loňské produkce svolává vozy Vios a z produkce mezi květnem 2007 a loňským prosincem ještě model Corolla.
Trend posledních let v automobilovém průmyslu - vyrábět co nejvíce modelů za co nejkratší dobu - s sebou přináší riziko častějších vad. Automobilce pak nezbývá nic jiného, než všechny majitele modelů z chybné řady vyzvat k bezplatné prohlídce a špatný díl vyměnit.
Michal Štengl, redaktor časopisu Auto motor a sport
„Svolávacích akcí je opravdu rok od roku víc. Zatímco třeba před 10 lety bylo těch akcí padesát celosvětově, tak v roce 2008 už to bylo v podstatě třikrát tolik.“
Prozatím největším rekordmanem je ale stále německý Mercedes. Ten v roce 2005 kvůli vadným dílům k prohlídce pozval přes jeden a čtvrt milionu aut.