Až 30 procent českých domácností zaznamenalo loni zlepšení své finanční situace, vyplývá z aktuálního průzkumu GfK. Lidé se tak nebojí utrácet. Meziročně se sice mírně snížil počet jejich návštěv obchodů, loni činila frekvence nákupů 331, ale narostla průměrná útrata. Za jeden nákup lidé zaplatili v průměru 249 korun.
Téměř třetina domácností si loni finančně polepšila. Česko ale zůstává slevovou velmocí
Zlepšení finanční situace se projevilo u rekordního počtu domácností. V průzkumu šlo o nejpozitivnější výsledek od poloviny 90. let, kdy GfK začala výzkum provádět. Horší situaci pak loni vnímalo 13 procent domácností, což je naopak nejméně za sledované období.
Češi ale mají negativnější pohled na vývoj české ekonomiky, zhoršení čeká kolem 35 procent respondentů, loni jich bylo zhruba o 20 procentních bodů méně. Nejhorší očekávání ohledně budoucnosti české ekonomiky měly domácí domácnosti kolem roku 2012.
Více než polovina respondentů soudí, že nyní je čas na nákup zboží, které vydrží déle, například nábytku nebo bílého zboží. Více než 65 procent lidí uvedlo, že letos bude schopno ušetřit nějaké peníze.
„Na přelomu roku dvě třetiny Čechů deklarovaly, že letos budou spořit nějaké peníze, což je opět nejvyšší hladina ve více než dvacetileté historii měření,“ dodal ředitel GfK Tomáš Drtina.
Zájem o slevy mezi tuzemskými spotřebiteli trvá
Česko zároveň nepřestává být slevovou velmocí Evropy. V akcích loni obchodníci prodali skoro 48 procent rychloobrátkového zboží, třeba jídla nebo pití.
„Poslední dobou se hodně rozvírají nůžky mezi těmi, kteří kupují jenom podle ceny, a těmi, kteří mají daleko větší zájem o kvalitní zboží,“ poznamenal prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.
Slevy přitom nejsou doménou jenom velkých řetězců, ale chodí za nimi i část nakupujících v malých obchodech, jako je například samoobsluha Anna v pražské Zbraslavi, která byla vůbec první privatizovanou prodejnou v Československu. V současnosti tady denně obslouží zhruba čtyři sta zákazníků.
„Na slevy slyší hlavně staří lidé, kteří mají jako příjem pouze důchod, nebo matky s dětmi,“ podotkla majitelka podniku Anna Wertheimová.
Většina výrobků, které prodávají, pochází od českých dodavatelů. Aby přilákali ještě víc zákazníků, pravidelně rozšiřují sortiment. I tak velkým obchodním řetězcům nekonkurují. Nemohou si dovolit rozšířit prodejnu nebo zavádět moderní technologie při nakupování.