Škoda Auto chce vytvořit tři tisíce nových míst. Budoucnost představuje Vision X i miniauto pro Indii a Jižní Ameriku

Škoda Auto na autosalonu v Ženevě představila koncept městského crossoveru Vision X, který půjde do sériové výroby v příštím roce. Není to jediný náznak toho, na jakou budoucnost se automobilka chystá. Podle šéfa Bernharda Maiera také plánují vytvořit v Mladé Boleslavi okolo tří tisíc nových pracovních míst, pokud se dohodnou s odboráři.

Vision X bude disponovat hybridním pohonem, který kombinuje benzinový motor (1,5 litru, 130 koní) s elektromotorem a pohonem na zemní plyn CNG. „Exteriér prototypu se vyznačuje velkorysými proporcemi a trojrozměrnými plochami. V interiéru upoutá pozornost velký barevný displej,“ uvedla automobilka. Vnitřní prostor doplní osvětlené prvky z broušeného křišťálu.

Na finální podobě konceptu Vision X se podílel i nový šéfdesignér automobilky Oliver Stefani. Pracoval na výsledném vzhledu přední části vozu. Na Vision X se v zadní části místo znaku Škody objevil velký nápis „Škoda“, což má podle Stefaniho otestovat reakci zákazníků. V případě kladných reakcí by se nápis mohl objevit rovněž u dalších modelů.

V kategorii SUV nyní Škoda Auto nabízí modely Kodiaq a Karoq. Rozšíření nabídky modelů se zaměřením na SUV je důležitou součástí strategie Škody Auto do roku 2025. Vedle hybridních vozů s dobíjením ze zásuvky chce automobilka v té době nabízet také šest čistých elektromobilů. V příštích pěti letech chce automobilka do alternativních pohonů a nových služeb mobility investovat zhruba dvě miliardy eur, tedy přes 50 miliard korun.

Škoda Auto také plánuje vytvořit v Mladé Boleslavi okolo tří tisíc nových pracovních míst, pokud se dohodne s odboráři na zavedení 18směnného provozu, který má zajistit potřebné zvýšení kapacity mateřského závodu automobilky. „V případě rozšíření výrobních kapacit v Mladé Boleslavi bychom také museli začít připravovat infrastrukturu, aby něco takového vůbec bylo možné. Chceme proto v nejbližší době zahájit jednání s vládou, Středočeským krajem i městem Mladá Boleslav,“ řekl předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier v rozhovoru s ČTK.

Automobilka loni celosvětově vyrobila přes 1,2 milionu vozů a letos očekává další růst. Kvůli tomu se snaží navyšovat výrobní kapacity ve stávajících závodech v Boleslavi a Kvasinách i v zahraničí. Podle Maiera chce mít Škoda hlavní výrobní základnu pro Evropu v Česku, pokud by se ale nedohodla s odbory, musela by hledat kapacitu v jiných zemích, například v Německu. V roce 2025 chce Škoda vyrábět dva miliony aut.

Škoda usiluje o nové trhy. Mohla by se dostat na jihoamerický

Maier rovněž řekl, že by se automobilka mohla prostřednictvím projektu malého koncernového vozu pro Indii dostat na jihoamerický trh. Pro celý koncern Volkswagen vyvíjí platformu pro konkurenceschopné objemové modely, které by se měly vyrábět v Indii pod značkami Škoda a Volkswagen. Rozhodnutí o zahájení výroby má padnout letos.

„Je možné, že pokud bychom včas úspěšně zrealizovali projekt v Indii, že bychom tam vyráběli vozy nejen pro tamní trh, ale že bychom je mohli vozit do některých jihoamerických zemí,“ zmínil.

Světové závody Škody
Zdroj: ČT24

Škoda loni původně jednala o spolupráci na vývoji auta s největším indickým výrobcem Tata. Nakonec se nedohodli, takže automobilka se rozhodla vůz vyvíjet pro koncern Volkswagen samostatně. Podle Maiera by se v Indii mohl vyrábět malý automobil o velikosti Fabie a kompaktní SUV na bázi modelu VW T-Cross.

Automobilka rovněž plánuje vstup na 18 nových trhů, čímž jejich celkový počet vzroste na 120. Letos to má být Singapur a v příštím roce Jihoafrická republika. Spojené státy, o kterých se hovořilo v minulých letech, mezi plánovanými novými trhy nejsou.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...