Česká pošta plánuje přesunout zhruba čtyři sta z 3200 svých poboček na nová, vhodnější místa. Chce je otevírat například v obchodních nebo byznys centrech, uvedl ředitel divize Státní poštovní služby Miroslav Štěpán. Česká pošta loni hospodařila se ztrátou v řádu několika set milionů korun, což je výrazně méně než předchozí miliardový propad. Do zisku by se měla vrátit v roce 2022, řekl generální ředitel Roman Knap.
Pošta chce přestěhovat čtyři sta poboček na vhodnější místa
Přesun se bude týkat 400 ze 1700 poboček, které chce pošta nadále sama provozovat. Dalších 1500 poboček do roku 2025 přejde na partnerské provozovatele. V současnosti je zhruba 640 partnerských pošt.
Pro zákazníka může být takový přesun zajímavý, protože si zařídí poštu tam, kde normálně chodí třeba nakupovat.
Letos otevřou také pobočky nové generace, mají mít nové architektonické řešení, specializované přepážky například na balíky, více otevřený prostor a samoobslužné prvky. Zaměstnanci budou mít také nové stejnokroje podle jejich specializace.
„Velmi se nám osvědčily také takzvané Balíkovny. Máme v plánu je rozšířit tak, aby výdej balíků byl expresní službou nejen na poštách, ale i mimo pobočky ve smluvních provozovnách. Jejich umístění bude tam, kde je velká koncentrace zákazníků České pošty,“ uvedl Štěpán s tím, že pošta v současnosti hledá partnera pro jejich provozování.
„Pošta to chtěla udělat už loni, měla plán spojit síly s některými z čerpacích stanic, které mají svou síť, což se ale nepovedlo. Teď proto vyhlásila nový tender na partnera,“ vysvětil redaktor ČT Petr Kozlíček.
Od letošního druhého čtvrtletí pošta počítá se zavedením služby výdeje balíků na kód pro balíkové doručovatele. Převzetí v případě služby Balík do ruky bylo loni 80 procent, do konce letošního roku by se mělo zvýšit na 90 procent. Pošta také testuje spolupráci se startupovými partnery.
Pošta se chce vrátit k zisku
Státní podnik Česká pošta je od roku 2018 ve ztrátě. K zisku se má vrátit v roce 2022. Kvůli tomu přijal transformační plán, který mimo jiné rozdělil podnik na tři divize: Státní poštovní služby, Logistické služby a Finanční služby a prodej.
„Zatím nemáme auditovaná čísla za loňský rok. Nicméně můžeme říci, že proti plánu jsme ztrátu snížili o víc než půl miliardy korun,“ podotkl Knap.
Podnik loni zvýšil výnosy z doručování balíků o 120 milionů korun. Pošta zároveň ušetřila na nákladech zhruba 320 milionů korun. Nejvíce jsme snížili náklady díky zvýšené produktivitě práce, racionalizaci administrativy a využívání informačních technologií, dodal Knap.
Letos by pošta měla díky zavedení dvojrychlostního doručování ušetřit kolem 450 milionů korun. Pomalejší doručování vedle standardní donášky dopisů do druhého dne zahájila od února v polovině okrsků, v dubnu by měl být ostrý provoz v celé síti. Nový systém podle Knapa mimo jiné přinese úsporu 1300 z celkem 8000 doručovatelů.
Česká pošta od začátku ledna zdražila některé základní služby. O tři koruny je dražší poslání doporučených a cenných psaní nebo poštovní poukázky A a C. Cena obyčejného dopisu se v lednu nezměnila, nicméně od února podnik zavedl dvourychlostní doručování, v jehož rámci doručení do druhého dne stojí o sedm korun více.
Pošta loni zvýšila tarifní mzdy o deset procent a další zvyšování od dubna chystá letos. Zatím stále jedná s odbory o výši přidání.