Nedostatek dílů ohrožuje výrobu v šesti továrnách Volkswagenu

Volkswagen má opět problémy (zdroj: ČT24)

Kvůli sporu s dodavateli a následnému nedostatku komponentů muselo šest továren Volkswagenu přerušit výrobu. Ovlivní to více než 25 tisíc zaměstnanců. V pondělí to uvedla automobilka s tím, že koncern obnoví s dodavatelskými firmami jednání.

Mluvčí automobilky Christoph Adomat podle ekonomického listu The Wall Street Journal řekl, že Volkswagen jednání s dvěma dodavateli v pátek přerušil a obě strany se dohodly, že v pondělí budou pokračovat. V pondělí se také vedení firmy sejde ve své centrále ve Wolfsburgu s řadou dalších dodavatelů. Podle Adomata jde o běžnou praxi.

Volkswagen kvůli nedostatku dílů zastaví na týden výrobu modelů Golf v domovské továrně ve Wolfsburgu, problémy ale mají kvůli sporu s dvojicí dodavatelů i další továrny. Tisíce zaměstnanců musejí na dovolenou, další čeká zkrácená pracovní doba.

Závažné problémy automobilce způsobuje spor s dvojicí dceřiných firem saské společnosti Prevent. Jde o firmu ES Automobilguss, která zastavila dodávky litinových dílů nutných pro výrobu převodovek, a o společnost Car Trim, jež dodává potahy na sedadla. 

Pozadí sporu není zcela jasné, mluví se ale o tom, že by za konfliktem mohl stát jeden společný projekt, ze kterého sešlo. Firmy Car Trim a ES Automobilguss o víkendu Volkswagen obvinily, že bez vysvětlení a nabídky kompenzace ruší kontrakty, které s nimi uzavřel, což je přimělo zastavit dodávky. 

Najít nového dodavatele je nepravděpodobné

Podle šéfredaktora Automakers Ericha Handla zatím budou obě strany pouze analyzovat. „Volkswagen tlačil své dodavatele k nižsím cenám, vzhledem k úsporným opatřením, které souvisí s emisní kauzou. Dodavatelé tak odmítli dodávat díly. Ztráty to bude znamenat a to pro všechny zůčastněné strany, jen u té jedné továrny Volkswagenu jde o 100 milionů týdně,“ prozradil Handl. Podle něj ale tak velkou firmu, jako je Volkswagen, týdenní neprovoz nesrazí na kolena. „Navíc se jedná jen o dva modely, Golf a Passat,“ popsal.

Erich Handl: Firmy se podle mě domluví (zdroj: ČT24)

Podle Handla nahradit dodavatele je v krátkodobém hledisku nemožné. „Ty díly se připravují rok i dva. Musí se vyrobit šablony a formy, navíc tady jde o litinové výrobky pro převodovky,“ popsal složitost situace. Firmy se tak buď dohodnou, anebo se Volkswagen bude dívat po jiné výrobě. „Já to ale považuji za nepravděbodobné,“ dodal.

Škodovky a výroba v Mladé Boleslavi se změny ve Volkswagenu nedotknou. „Octavia sice používá řadu společných dílů s golfem, ale nemyslím si, že by to do Boleslavi dorazilo,“ uklidnil Handl.