Automobilka Volkswagen kvůli nedostatku dílů zastaví příští týden výrobu modelů Golf v domovské továrně koncernu ve Wolfsburgu. Problémy mají kvůli sporu s dvojicí dodavatelů i další továrny. Tisíce zaměstnanců musejí na dovolenou, další čeká zkrácená pracovní doba. Situaci by mohl změnit páteční výrok německého soudu, podle něhož může Volkswagen v krajním případě součástky dodavatelům zabavit.
Nejsou díly, Volkswagen zastaví v Německu výrobu modelů Golf
Zastavení výroby modelů Golf a Golf Sportsvan potvrdil deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) mluvčí Volkswagenu. Společnost už o pozastavení produkce informovala také své další dodavatele.
Nedostatek dílů má dopady i na další továrny Volkswagenu - v Kasselu, Braunschweigu, Cvikově a Emdenu. Právě v Emdenu si už téměř 8000 z tamních 9000 zaměstnanců musí vybírat dovolenou. V dalších dnech by se tento počet měl zvýšit o tisíce pracovníků v ostatních továrnách. U dalších se uvažuje o dočasném zkrácení pracovní doby.
Za vším je spor s dodavateli
Závažné problémy automobilce způsobuje spor s dvojicí dceřiných firem saské společnosti Prevent. Jednak jde o firmu ES Automobilguss, která zastavila dodávky litinových dílů potřebných pro výrobu převodovek, jednak o společnost Car Trim, jež dodává potahy na sedadla.
Pozadí sporu není zcela zřejmé, mluví se ale o tom, že by za konfliktem mohl stát jeden společný projekt, ze kterého sešlo. Věc už se řešila i před soudem v Braunschweigu, jehož předběžné opatření nařídilo oběma dodavatelských společnostem, aby v dodávkách pokračovaly. Ty se tomu ale nepodřídily a podaly odvolání, které však nemá odkladný účinek.
Dojede si VW pro díly sám?
Soud v pátek podle serveru Spiegel Online zopakoval, že dvojice firem musí Volkswagenu nadále dodávat součástky, které výrobce aut nutně potřebuje. Pokud tak neučiní, má automobilka v krajním případě možnost součástky za asistence soudního vykonavatele zabavit.
Volkswagen přitom už požádal o příslušná povolení, a je tak možné, že brzy směrem ke dvojici dodavatelů vyjedou jeho nákladní vozy, konstatuje server, podle něhož něco takového německý automobilový průmysl ještě nezažil. Další soudní stání je ve sporu nařízeno na 31. srpna.